• Carro W

Pajbuffé - hjälp m recept och hur mycket

När jag fyller år ska vi ha lite folk här.

Kommer alla blir vi 14 vuxna och 10 barn.
    Jag tänkte servera flera sorters pajer, sallad, såser och tillbehör och så korv o köttbullar till de barn som inte gillar paj.

Men nu står jag och velar. Ska jag göra flera olika sorter (normalstora pajer) och hur mycket ska man då räkna? Är det 4-6 portioner på en paj?
    Eller ska jag göra två stora pajer, alltså bara två sorter. Har beslutsångest.

Tar gärna emot tips o recept.

Än så länge funderar jag på
    - grekinspirerad köttfärspaj (feta o oliver i köttfärspaj)
    - ört- och vitlökspaj med skinka (tack FL)
    - fetaost- och spenatpaj (tack FL)

Den late förtar sig hellre än går två gånger
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-11 15:22:21:
    Och jag har förresten sökt efter gamla inlägg men hittade inget som hjälpte mig, förutom de två recepten här ovan.
  • Svar på tråden Pajbuffé - hjälp m recept och hur mycket
  • Carro W

Någon?

• Morbror Balo

Paj är gott
    Jag hade satsat på flera olika sorter, så kan gästerna välja.
    Man kan ju egentligen blanda i lite vad som helst i pajfyllning:
    kanske en västerbottensostpaj (har ett recept nånstans om det är intressant)
    rödbetspaj (har inte testat att göra själv, bara smakat och den smakade klart bättre än den såg ut...)
    Annan grönsaksfyllning
    Kyckling

Är det hungriga gäster?
    jag tycker 4-6 portioner låter mycket på en paj (hur stora är dom förresten)

• Carro W

En sån där vanlig pajform du vet ,  vad kan det vara 20-23-24 cm i diameter?

Rödbetspaj låter gott men kan nog förstå att den inte ser så god ut.

Men om man gör flera, ska man då bara göra en normalstor (ja jag vet, men du förstår vad jag menar, en vanlig paj ) av varje sort och så hoppas att folk tar en liten bit?

• Carro W

Tack Team4
    Iofs har jag ganska brakoll på sallad o såserna men där fanns bra pajrecept också

• Tuzza

Taco paj e ju alltid gott..Nachos till!!??

• Carro W

Tacopaj har jag aldrig smakat, bara läst recept. Är inte det ganska mastigt?

• Mollymajs

Ett bra tips om man ska göra paj till många är att göra den i vanlig ungsplåt. Blir ju rätt många små formar annars.

En god paj är tomatpaj. Gör vanlig pajdeg valfri. Blanda lite olika rivna "hårda"ostar med pressad vitlök, svartpeppar och basilika. Bred ut detta i formen. Skiva sen tomater och lägg i hela formen häll sedan äggstanning över. Jätte gott. Kan inte måttenmen får ta lite som man känner. Brukar själv ha i mkt basilika och vitlök

• Carro W

Hur många pajer hade ni gjort då? Har ganska små långpannor till min ugn. Antar att en långpanna är dubbel sats om man jämför med vanliga formar?

Svar på tråden Pajbuffé - hjälp m recept och hur mycket