Jag och min sambo har bott ihop sedan sep -06. Han har en son på 2 år som vi har varannan vecka och vi har även en liten grabb som föddes feb -07 tillsammans. Han är 22 och jag är 18 år.
Förra sommaren bestämde vi oss för att flytta ihop, han hade fått sommarjobb på Ovako och tjänade rätt bra. Bestämde oss för att köpa möbler för hans pengar, jag själv hade ingen inkomst alls förutom 1025:- i studiebidrag, och jag levde i stort sett på hans pengar. Köpte soffa, köksmöbler och lite lampor och sånt. Jag hade en dubbelsäng sedan tidigare som vi behöll och hans sons möbler behöll vi också. Efter aug -06 så levde vi på soc, eller han gjorde, vi fick inte skriva ihop oss för att jag inte var myndig och för att jag gick i skolan. Så från aug till dec -06 levde vi på 8000:- varje månad, hyran låg på runt 4200:- + el, hemtelefon osv.
Det är jag som har skött kläder till grabbarna jämt och ibland betalar jag kläder till hans son om mina pengar räcker till, köpte en barnvagn åt honom också häromdagen för mina pengar men inte skulle jag ta av honom det jag har köpt till honom om jag och hans pappa skulle separera.
Har aldrig diskuterats i vems saker det är, för enligt oss är det våra saker tillsammans även om det var för hans lön.
Började ta ut föräldrapenning i dec -06 så vi skulle kunna ha en riktig julafton med mat, klappar osv. Efter dec -06 så levde vi på 12000:- varje månad men det var ändå han som betalde alla räkningar, mina pengar alltid gått till mat, blöjor och sånt.
Nu har han fått sommarjobb på Sandvik och tjänar runt 18000-20000:- i månaden + mina 4000:- i föräldrapenning. Har köpt nya möbler nu, datorbord, tv,bänk, sängstomme, byråer, säng till hans son, dator, tv och smått och gott men allting har han betalat med sina pengar.
Ska man bo ihop så tycker jag personligen att man ska dela på allting.
Om ni separerar, kommer du stå utan möbler där isf ? Och kommer han säga att "var försiktig med min soffa" eller liknande ? Det jag menar är att du ska kunna njuta av sakerna ni köper utan att behöva känna att "oj, kanske ska vara lite försiktig nu så jag inte har sönder något."
Och om ni kommer ha delad inkomst och dela på räkningarna så är det nästan självklart att han ska köpa saker/kläder till din som om det behövs.
Skulle jag och min sambo ha delat på hyra osv så skulle jag aldrig ha klarat mig, min inkomst skulle ha räckt till halva hyran och halva elen i stort sett. Se inte pengarna som om att "det där är mitt och det där är ditt", kommer nog inte funka isf. Hur ska ni göra med nöjen och sånt då ? För när dina pengar är slut så är dom väl slut ? Vet inte hur mycket du eller din blivande sambo tjänar och vet igenting om hur han är, vet inte hur han är mot din son, om han har några problem med att köpa saker eller om han gör det mer än gärna ? Tycker du ska tänka igenom lite innan du flyttar ihop med honom för det låter som om att det är du som kommer bli lurad om du förstår vad jag menar ?
Ha en trevlig sommar iaf. :)
//