• MammaJensen83

Hur gjorde ni när ni flyttade ihop?

Jag har en fråga som jag funderar på, jag har en son på 2,5 år. Nu ska min pojkvän flytta in hos oss. Jag har min son varannan vecka.
    Jag är studerande och har inte världens bästa ekonomi, medans min blivande sambo har en bra ekonomi.
    Till min fråga: Hur gör ni som lever med bonusbarn upp ekonomin? Vi har kommit fram till att vi ska delad ekonomi, där vi delar på gemensamma räkningar (hyra, el, mat, telefon osv) och sen ska vi betala våra "egna" räkningar själva som tex mobil, tidningar osv. (som bara gäller oss själva).
    Nu när vi flyttar ihop så vill han att vi ska köpa nya möbler till både vardagsrummet och sovrummet, för att han ska känna att "mitt" hem även blir hans. De förstår jag. Han har erbjudit sig att stå för de kostnader, vilket är jätte snällt, men då blir det "hans" saker.
    Hur ska man tex gör ifall min son behöver något nytt till sitt rum? Blir det till att jag får stå för de?
    De känns som de är så mycket frågor i mitt huvud angående de här att jag skulle vilja få lite olika insyn i det hela.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur gjorde ni när ni flyttade ihop?
  • andersjoensson

prata med han det är väl det bästa...

• Anna 84

vi gör då så att vi delar på allt ... även det som gäller "hans barn" spelar lixom ingen roll...

• Rosali

Det ni köper tillsammans när ni bor ihop är gemensamma saker. Sen spelar det ingen roll vem som betalar vad. Dina pengar och hans pengar är era pengar. Lycka till

• ich

Tips:
    Man kan oxå få hjälp av en ekonomisk rådgivare att räkna ut hur många procent vardera person ska betala av de gemensamma räkningarna (beroende på hur mycket man tjänar). Eftersom din kille tjänar mer än du, är det ju rätt logiskt att han betalar mer, annars om ni delar rakt av, har ju du mindre "egna" pengar att röra dig med.

• Roxanne

Jag och min sambo har bott ihop sedan sep -06. Han har en son på 2 år som vi har varannan vecka och vi har även en liten grabb som föddes feb -07 tillsammans. Han är 22 och jag är 18 år.

Förra sommaren bestämde vi oss för att flytta ihop, han hade fått sommarjobb på Ovako och tjänade rätt bra. Bestämde oss för att köpa möbler för hans pengar, jag själv hade ingen inkomst alls förutom 1025:- i studiebidrag, och jag levde i stort sett på hans pengar. Köpte soffa, köksmöbler och lite lampor och sånt. Jag hade en dubbelsäng sedan tidigare som vi behöll och hans sons möbler behöll vi också. Efter aug -06 så levde vi på soc, eller han gjorde, vi fick inte skriva ihop oss för att jag inte var myndig och för att jag gick i skolan. Så från aug till dec -06 levde vi på 8000:- varje månad, hyran låg på runt 4200:- + el, hemtelefon osv.

Det är jag som har skött kläder till grabbarna jämt och ibland betalar jag kläder till hans son om mina pengar räcker till, köpte en barnvagn åt honom också häromdagen för mina pengar men inte skulle jag ta av honom det jag har köpt till honom om jag och hans pappa skulle separera.

Har aldrig diskuterats i vems saker det är, för enligt oss är det våra saker tillsammans även om det var för hans lön.

Började ta ut föräldrapenning i dec -06 så vi skulle kunna ha en riktig julafton med mat, klappar osv. Efter dec -06 så levde vi på 12000:- varje månad men det var ändå han som betalde alla räkningar, mina pengar alltid gått till mat, blöjor och sånt.

Nu har han fått sommarjobb på Sandvik och tjänar runt 18000-20000:- i månaden + mina 4000:- i föräldrapenning. Har köpt nya möbler nu, datorbord, tv,bänk, sängstomme, byråer, säng till hans son, dator, tv och smått och gott men allting har han betalat med sina pengar.

Ska man bo ihop så tycker jag personligen att man ska dela på allting.
    Om ni separerar, kommer du stå utan möbler där isf ? Och kommer han säga att "var försiktig med min soffa" eller liknande ? Det jag menar är att du ska kunna njuta av sakerna ni köper utan att behöva känna att "oj, kanske ska vara lite försiktig nu så jag inte har sönder något."

Och om ni kommer ha delad inkomst och dela på räkningarna så är det nästan självklart att han ska köpa saker/kläder till din som om det behövs.

Skulle jag och min sambo ha delat på hyra osv så skulle jag aldrig ha klarat mig, min inkomst skulle ha räckt till halva hyran och halva elen i stort sett. Se inte pengarna som om att "det där är mitt och det där är ditt", kommer nog inte funka isf. Hur ska ni göra med nöjen och sånt då ? För när dina pengar är slut så är dom väl slut ? Vet inte hur mycket du eller din blivande sambo tjänar och vet igenting om hur han är, vet inte hur han är mot din son, om han har några problem med att köpa saker eller om han gör det mer än gärna ? Tycker du ska tänka igenom lite innan du flyttar ihop med honom för det låter som om att det är du som kommer bli lurad om du förstår vad jag menar ?

Ha en trevlig sommar iaf. :)

//

• AnnanAnna

Jag och min sambo har som sambos med hans dotter i ca ett år innan vi fick ett gemensamt barn. Vi har delad ekonomi och hade det i princip från början, fast vi delar som så att vi delar på de pengar vi har.
    Alltså, vi betalar hälften av räkningarna var och sen tar vi resten av pengarna och "lever på", det spelar inte så stor roll om det är mina eller hans pengar när vi gör av med dem s.a.s.

Min sambo tjänar mer och en större del av våra gemensamma pengar är alltså hans, vilket gör att han oftast betalar mer. Jag tycker det känns ok eftersom han har ett barn sedan tidigare, att han betalar lite mer än jag alltså. Inte för att det spelar någon större roll, men det känns ändå ok.
    Jag antar att sådant beror på hur gott ställt man har också, om han hade krävt att vi delade allt och jag pluggade och hade studiemedel skulle jag gärna sett att han tog en större del än jag. Dels för att han tjänade mer, dels för att han har barn med sig in i förhållandet och det kostar också pengar.

• trötter22

det är ju inte så kul om det skulle ta slut och du står där utan möbler, men samtidigt så kan man ju inte hålla på o tänka att det kanske tar slut en dag. sedan så kan det ju inte vara så att du o din son står utanpengar medans din sambo har massor utan man hjälps ju åt. vi gör så att vi lägger alla räkningar i en hög o sedan betalar någon av oss dom o sedan lever vi på den andres pengar. nu e ju jag hemmafru o mammaledig o har ingen inkomst så vi lever på sambons lön men innan när jag gick i skolan så gjorde vi så.

• Norrlandstösa

Här måste jag skriva känner jag
    För mig skulle inte delad ekonomi fungera för fem öre. Hade jag och min gubbe haft det när vi blev ilag skulle jag inte kunnat bidra till vare sig hyra eller andra räkningar om jag skulle betala halva maten.
    Jag tycker att när man bor under samma tak som sambor så är allt ens gemensamma. Långt ifrån alla gör så men ser inte hur det annars ska kunna gå ihop för den som inte har så mkt...
    Har ett par vänner som har delat, tjejen tjänar ca 10k efter skatt och han 25k efter skatt....de delar, hon har har ALDRIG pengar medan han köper båtar o skotrar..

• Dazzle

Hej

Jag var oxå studerande när min sambo och jag flyttade ihop, men pga lån från sitt förra äktenskap, underhåll m.m. är jag den som har friast ekonomi. Vi har gjort som er, vi sätter in en fast summa varje månad på ett räkningskonto för gemensamma räkningar. Våra egna betalar vi själva med det vi får över, likaså nöje.

Då till möbler som blev en fråga här oxå, vanligt är nog att man tar dens möbler som är bäst, har inte din sambo möbler sedan innan? Vi satte ihop våra hem, tyvärr blev det dock mycket mina möbler, vi har försökt köpa möbler men det är svårt då vi har olika ekonomi, så när vi köpte soffa stod jag för 80% å han för 20% vilket gjorde att det är bådas soffa ändå.

Lycka till

• Mamsis

Ett tips.. Kanske ni ska räkna ut vad ni tjänar och sen i procent betala in på ett spec konto som ska vara till rökningar. kan ni så betala in mer än vad som behövs och behåll end en mindre summa till era privata inköp. Då blir det kontot gemensamt och ni kan ta av det när något större behövs köpas.

Fixa ett gemensamt kort som ni har matpengar på etc. Kan kanske hjälpa till att inte känna "mitt" och "ditt" så mycket.

Lycka till!

• MammaJensen83
    Dazzle skrev 2007-07-15 12:30:18 följande:
    HejJag var oxå studerande när min sambo och jag flyttade ihop, men pga lån från sitt förra äktenskap, underhåll m.m. är jag den som har friast ekonomi. Vi har gjort som er, vi sätter in en fast summa varje månad på ett räkningskonto för gemensamma räkningar. Våra egna betalar vi själva med det vi får över, likaså nöje. Då till möbler som blev en fråga här oxå, vanligt är nog att man tar dens möbler som är bäst, har inte din sambo möbler sedan innan? Vi satte ihop våra hem, tyvärr blev det dock mycket mina möbler, vi har försökt köpa möbler men det är svårt då vi har olika ekonomi, så när vi köpte soffa stod jag för 80% å han för 20% vilket gjorde att det är bådas soffa ändå. Lycka till
    Hejsan,
    Jo visst har han möbler sen innan, men det är hans som vill att vi ska handla nytt till vårtat gemensamma hem. Så eftersom de är hans krav så får han oxå betala för de.
  • MammaJensen83
    AnnanAnna skrev 2007-07-11 17:34:48 följande:
    Jag och min sambo har som sambos med hans dotter i ca ett år innan vi fick ett gemensamt barn. Vi har delad ekonomi och hade det i princip från början, fast vi delar som så att vi delar på de pengar vi har. Alltså, vi betalar hälften av räkningarna var och sen tar vi resten av pengarna och "lever på", det spelar inte så stor roll om det är mina eller hans pengar när vi gör av med dem s.a.s.Min sambo tjänar mer och en större del av våra gemensamma pengar är alltså hans, vilket gör att han oftast betalar mer. Jag tycker det känns ok eftersom han har ett barn sedan tidigare, att han betalar lite mer än jag alltså. Inte för att det spelar någon större roll, men det känns ändå ok. Jag antar att sådant beror på hur gott ställt man har också, om han hade krävt att vi delade allt och jag pluggade och hade studiemedel skulle jag gärna sett att han tog en större del än jag. Dels för att han tjänade mer, dels för att han har barn med sig in i förhållandet och det kostar också pengar.
    Hej,

Vi kommer att göra som så att han betalar mer i hyra, (han 4000 och jag 2167) han kommer fortfarande att ha kvar dubbelt så mycket som mig efter allt är betalt, men de är då han som får "stå" för de som vi gör utanför hemmet, som tex bio, äta ute, åka och bada osv...De känns lite bättre.
  • Anettan

Jag har precis flyttat ihop med min sambo och jag har tre barn. Vi delar på allt. Men en sak har vi tänkt på att om det händer dig något och det inte finns några papper skrivna så förvaltar din sons pappa, pojkens arv. Och enligt sambo lagen så har du rätt till hälften av bohaget om det är inte är något annat skrivet. Så kolla upp detta.

• MammaJensen83
    Anettan skrev 2007-07-31 19:22:54 följande:
    Jag har precis flyttat ihop med min sambo och jag har tre barn. Vi delar på allt. Men en sak har vi tänkt på att om det händer dig något och det inte finns några papper skrivna så förvaltar din sons pappa, pojkens arv. Och enligt sambo lagen så har du rätt till hälften av bohaget om det är inte är något annat skrivet. Så kolla upp detta.
    Hejsan,

Tack för upplysningen, men är det inte så att den levande föräldern får inte bara förvalta pengarna utan vidare utan måste ha ett godkänande från en överförmyndare? Jag har en livförsäkring som tillfaller mina barn (har bara min son nu). Men det är så himla mycket runt omkring sånt där....*blä*
  • Sussela

Vi har delad ekonomi fast han betalar lite mer eftersom han har ett barn oxå som ju inte är mitt, vilket jag självklart inte vill betala för då.
     Vi tjänar ungefär lika varje månad, jag har lite mer fast inte så stor skillnad. Men i stora drag så betalar vi annars lika mkt för allt, hans pengar är mina o tvärtom..

Vår älskade lilla Nellie är äntligen här!
Svar på tråden Hur gjorde ni när ni flyttade ihop?