• Angelica77

Grundmåla innan jag målar bruna fönster vita??

Ska ge mig på att måla våra bruna fönster utvändigt men kommer inte ihåg vad dom sa på färgaffären. Ska jag grundmåla med vit grundfärg först och sen måla med vit fönsterfärg eller räcker det tro att måla vit fönsterfärg två gånger????

• Svar på tråden Grundmåla innan jag målar bruna fönster vita??
  • LuMa

Underarbete är alltid A och O.
    Börja med att grundmåla du och sen vit färg, eventuellt att du behöver stryka över två gånger med den vita färgen också.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Adamama

Gör allt enligt boken. Slipa, målartvätta, grunda och sedan får du säkert måla med fönsterfärg två gånger. Fönster är ett riktigt ledsamt slitgöra, men man tjänar verkligen inte på att ta genvägar. Då får man bara göra om allt i genom om ett par år och då dessutom börja med att slipa bort gammal färg.

• Angelica77

Fast dom sa att jag inte behövde slipa bort all befintlig färg såvida den satt bra utan bara det som flagnat. Hoppas nu att jag inte gjort bort mig för jag har börjat grunda rakt på det gamla.

• Juniphé
    Angelica77 skrev 2007-07-11 19:09:28 följande:
    Fast dom sa att jag inte behövde slipa bort all befintlig färg såvida den satt bra utan bara det som flagnat. Hoppas nu att jag inte gjort bort mig för jag har börjat grunda rakt på det gamla.
    Slipa kanske är att ta i, det borde räcka med att skrapa bort flagad färg. slipa kan man göra om det är alltför ojämnt.

Själv ska jag i nästa vecka börja med våra fönster också - men vi ska ÅTERSTÄLLA huset till dess ursprungliga skick och m.a.o. måla fönstren bruna - så vi sliper det vita
  • Angelica77

Då är vi fler med andra ord som står o sliter snart med alla fönster. Jag tycker det är jättekul att måla om då det är en sådan drastisk förändring. Bara jag får stå själv och slipper ha barnen att passa så står jag gärna.

Vi har ett gräddgult/vaniljvitt hus med träpanel och som har haft ljusblå vindskivor samt runt fönster och lite brädor på altanen.
    Sen är dörrar, garagedörr, fönster mm mörkbruna idag.

Efter förändringen blir det vinröda vindskivor och runt fönstrena och altanen samt vita fönster, dörrar mm. Själva gräddgula färgen på huset blir kvar.
    Ska lägga ut bilder före/efter när jag är klar

• Amandamamman

Vi har funderat på att måla om fönstren i vårat nyinköpta hus men fick vet att det är väldigt svårt att få färgen att fästa och blir snygg om fönstren är INDUSTRILACKADE. Tvärr är våra så det bruna (nästan svart) får sitta till den dan vi får råd att köpa nya fönster.

• eleena

Kan inte låta bli att inflika att de bruna/svarta fönsterna är på väg tillbaka som stortrend. Färghandeln tippar att de slagit till med full styrka inom fem år. De gav mig rådet att "spara" det bruna i a f ett tag (jag gillar det skarpt, hade inte planerat att måla om, det ser så coolt japanskt ut på något sätt) och sa att de ger detta råd till många som frågar ang fönster.

Sorry TS, OT...

• Zenobia

Vi ska med måla fönsterna och hela kåken också då =) Men vilket jobb. Men vi har mer det problemet att vi har obehandlat trä som foder längs fönsterna. Så vi kanske måste byta ut en hel del =(

Svar på tråden Grundmåla innan jag målar bruna fönster vita??