• Anonym (syster)

extremt närsynt

söker någon med samma problem som min syster. Hon har alltid varit närsynt, vet inte hur nu, men det finns inte så starka linser hon skulle behöva snart....hon är 23 år, och de senaste halvåret har hon bytt styrka 2 ggr, på båda ögonen. synen försämras hela tiden. Hon är riktigt deppad, då hon nyss läst och hört om riskerna med horhinneavlossning och att risken för att bli blind är stor. Någon med samma problem?
    Ögonläkaren bara avfärdar henne, med att det är vanligt, men hon skulle behöva någon att prata med, någon som har samma problem.

• Svar på tråden extremt närsynt
  • Anonym

Vilken styrka har hon på sina glasögon?
    Jag är väldigt närsynt jag också, har haft glasögon sen 3an..

• Anonym

Jag arbetar på en optikerfirma, men är dock inte legitimerad optiker(linsoptiker). Men....jag tycker inte din syster ska vara orolig för en massa ögonsjukdomar, de har väldigt sällan att göra med svår närsynthet eller synfel överhuvud taget. Hornhinneavlossning kan hända i stort sett vem som helst, men oftast när man kommit upp i åren.
    Ang. linsutprövning....vad jag vet så bör optikern kunna finna linser till din syster oavsett hur hög närsyntheten är. Det blir en helt annan sak om hon utöver sin närsynthet också har väldigt höga brytningsfel(astigmatism). Brytningsfel går endast att korrigera på ett "bra" sätt upp till ca: -2,75. Om hon är orolig över ögonsjukdomar skulle jag råda henne att tala med sin optiker om dessa problem, kanske be att få mäta sitt tryck på ögonen. Optikerns plikt är att skicka en remiss till en ögonläkare om den anser att något inte verkar stämma m.m. Så om den ser något oroväckande kommer hon att få en remiss till en sådan.

Utöver detta finns det ju alltid undantag med allt. Hon gör rätt i att forska om sina ögon, för hon har ju faktiskt bara två sådana, som hon också ska ha hela sitt liv.

Hoppas du blev något klokare.

Svar på tråden extremt närsynt