• Carla77

Överprocuderar röda blodkroppar!

Hej!
    För några år sedan hade jag skyhöga blodvärden samt högt undertryck.(Var ej gravid då)
    Fick gå på kontroller samt att de tog blodprover. Efter ett halvår så försvann detta av sig själv och ingen utredning gjordes.
    Nu är jag gravid och min BM har upptäckt att mina blodvärden är skyhöga igen! Ska få träffa läkare men det dröjer några veckor.
    Nu till min fråga! Är det ngn som VET varför kroppen börjar över producera röda blodkroppar?!?!?!? Har aldrig fått ngt svar på det förutom att: 1) kan ha en ovanlig blodsjukdom som gör att jag måste lämna blod varannan månad... "tömmas" så att säga.
    Eller 2) Ngt allvarligare!!!!!
    Vet också att det finns en viss risk för proppar då mitt blod är tjockare än normalt....Så snälla, finns det ngn sjuksköterska eller dyl som kan svara på detta?!

• Svar på tråden Överprocuderar röda blodkroppar!
  • Rowanda

Hej!
    Jag känner till 2 sjukdomar som kan ge högt antal röda blodkroppar, hemokromatos och polycytemi vera (PCV). Båda innebär att man tappas på blod när det behövs. Hemokromatos är ärftligt och mycket vanligt i Jämtland. Man även få det till följd av andra sjukdomar, tex lungsjukdomar, men det gissar jag att du borde veta ifall du hade. Kräv en utredning!!!!!!!!!

• Rowanda

Ja, det finns ökad risk för proppar, men om det gäller i ditt fall vet jag inte, förstås. (Såg inte din fråga).

• Carla77

Ok!
    Tack för ditt svar!
    Ska kräva en utredning snarast!
    Känns lite olustigt minst sagt!
    Kan det påverka barnet på ngt sätt?

• AHöst

Nu vet jag inte sa mycket om just det du pratar om. Men blodproppsbenagenhet och graviditet kan vara illa. Jag ahr sjalv nagot som heter antifosfolipida antikroppar och ar aven positiv for MTHFR. Dessa paverkar inte mig i normala fall, men i graviditet sa kan de orsaka sma blodproppar i moderkakan som da gor att den inte fungerar som den ska. Jag tar darfor blodfortunnare nu nar jag ar gravid. Det ahr borjat bli lite vanligare med blodfortunnare for gravida. Jag skulle definitivt kolla upp vad du har och om atgarder behovs.

• akleyan

Om jag inte missminner mig så har man ingen större risk att få proppar bara för att man har för många röda blodkroppar. Blodet blir inte tjockare utan man har bara mer av det.

Oftast behöver man tappas för det, men det beror såklart på vad grund orsaken är.

• Rowanda

Jo, risken för proppar är högre. I moderkaka och även stroke om man är till åren kommen.

• Carla77

Det jag upplevt är att när mitt blod blir tjockare så stiger även mitt blodtryck. Och då stiger undertrycket rejält! men nu senaste hade det sjunkit igen..Vilket är skönt!
    Man blir ju orolig!
    Ska till BM på tisdag och se vad de säger! Läkare har tydligen ordinerat en massa prover osv men om det blir utredninge eller ej vet jag inte. Så jag väntar ooch ser vad de säger, annars ringer jag till VC och kräver utredning.

• Finessan

Jag blir lite nyfiken på vad du har för Hb-värde? Har själv skyhögt och en mf-utredning har visat att jag har en ökad benägenhet för blodproppar. Det finns några gamla trådar här på FL som handlar om högt Hb och genom dessa har jag hittat länkarna under. En svensk läkare har forskat i högt Hb och fosterdöd och har hittat ett samband. Betänk dock att ett högt HB inte alls är lika med fosterdöd, men kan vara en riskfaktor enligt studien. Jag tänker i alla fall ta upp detta med läkare vid nästa graviditet.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=49

http://diss.kib.ki.se/2002/91-7349-143-8/

Än har den feta damen inte sjungit
  • Carla77

Förra månaden hade jag 160 i Hb och denna månad "bara 149"....
    Tyckte bara att det var konstigt att de inte reagerade redan förra månaden.
    Vad ska ett normalt Hb ligga på?

• Carla77

Oj! Läste den ena artikeln och nu blev jag jätteorolig ju!!!!
    om fosterdöd osv.....

• Finessan

Jag ligger själv runt 150, vilket är riktigt högt för att vara kvinna. Enligt en förvånad sköterska en gång i tiden så har jag ett Hb som en hel man. Fundersam

Håller med, det är ingen rolig läsning för oss med högt Hb, men man får inte glömma att risken ändå är ganska liten. Det kanske kan vara värt att ta upp studien med din läkare i alla fall?

• Carla77

Jo det ska jag!
    Ska till BM på tisdag och då ska jag kräva ett svar och en utredning! Ska även ta upp studien och fråga hur stor risken är!
    Synd bara att det är lördag idag...Vill så gärna ha svar nu!!!!!

• Finessan

Skriv gärna ut studien också och lämna över så att BM kan läsa i lugn och ro. Bli inte förvånad om du får negativ respons då jag förstått att det inte är en helt ovanlig reaktion när detta tas upp. Tyvärr.

Svar på tråden Överprocuderar röda blodkroppar!