• Carla77

Överprocuderar röda blodkroppar!

Hej!
    För några år sedan hade jag skyhöga blodvärden samt högt undertryck.(Var ej gravid då)
    Fick gå på kontroller samt att de tog blodprover. Efter ett halvår så försvann detta av sig själv och ingen utredning gjordes.
    Nu är jag gravid och min BM har upptäckt att mina blodvärden är skyhöga igen! Ska få träffa läkare men det dröjer några veckor.
    Nu till min fråga! Är det ngn som VET varför kroppen börjar över producera röda blodkroppar?!?!?!? Har aldrig fått ngt svar på det förutom att: 1) kan ha en ovanlig blodsjukdom som gör att jag måste lämna blod varannan månad... "tömmas" så att säga.
    Eller 2) Ngt allvarligare!!!!!
    Vet också att det finns en viss risk för proppar då mitt blod är tjockare än normalt....Så snälla, finns det ngn sjuksköterska eller dyl som kan svara på detta?!

• Svar på tråden Överprocuderar röda blodkroppar!
  • Carla77

Ok!
    Tack för ditt svar!
    Ska kräva en utredning snarast!
    Känns lite olustigt minst sagt!
    Kan det påverka barnet på ngt sätt?

• Carla77

Det jag upplevt är att när mitt blod blir tjockare så stiger även mitt blodtryck. Och då stiger undertrycket rejält! men nu senaste hade det sjunkit igen..Vilket är skönt!
    Man blir ju orolig!
    Ska till BM på tisdag och se vad de säger! Läkare har tydligen ordinerat en massa prover osv men om det blir utredninge eller ej vet jag inte. Så jag väntar ooch ser vad de säger, annars ringer jag till VC och kräver utredning.

• Carla77

Förra månaden hade jag 160 i Hb och denna månad "bara 149"....
    Tyckte bara att det var konstigt att de inte reagerade redan förra månaden.
    Vad ska ett normalt Hb ligga på?

• Carla77

Oj! Läste den ena artikeln och nu blev jag jätteorolig ju!!!!
    om fosterdöd osv.....

• Carla77

Jo det ska jag!
    Ska till BM på tisdag och då ska jag kräva ett svar och en utredning! Ska även ta upp studien och fråga hur stor risken är!
    Synd bara att det är lördag idag...Vill så gärna ha svar nu!!!!!

Svar på tråden Överprocuderar röda blodkroppar!