• Hera78

Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?

Plocka bort sakerna han inte plockar bort och lägg dem någonstans där han inte vet vart dom är (göm dom)... till sist frågar han efter om och då kan man snällt förklara att plockar man inte upp efter sig får man inte heller leka med leksakerna... naturligtvis får han sedan en andra chans att visa att han lärt sig

Funkade på mig när jag var liten... kanske inte så liten som tre, men det funkade

• Hera78

Precis! Barn måste få regler att rätta sig efter, men det viktigaste är nog att vara konsekvens och inte bara komma med tomma hot.

Minns när jag var i tonåren och hade för hundrasjuttielfte gången inte städat mitt rum när mamma sa till mig att städa och då kom hon till mig och sa att "allt som ligger på golvet kommer jag att kasta i en sopsäck). Sagt och gjort... sopsäcken kom och mina saker försvann (hon visste förmodligen vad hon faktiskt vågade kasta och inte) och många av sakerna såg jag aldrig igen. Men jisses vad jag lärde mig min läxa... lägg aldrig sånt på golvet som du inte vill förlora

• Hera78

Har ett par bekanta vars barn har en halv miljard leksaker (känns det som) och jag har märkt att han inte längre uppskattar när han får något och leksakerna har inget egentligt värde för honom. Var nyligen på hans 3års-kalas och han rev upp pappret (som barn och även jag gör ) för att sedan inte ge någon som helst reaktion på själva presenten utan istället gå direkt på nästa och nästa. Presenterna låg sedan i en hög som han inte ens ägnade en tanke åt...

Barn som inte har för mycket leksaker lär sig nog att uppskatta de dom har och det tror jag även gör dom lite mer tacksamma. Nu har jag ju inga egna barn så jag är långt ifrån någon expert, men jag tror ändå att det mesta handlar om sunt förnuft :)

Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?