Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?

3-åringarna på förskolan jag jobbar på plockar upp ALLT efter sig så jag tycker inte det är orimligt att kräva att de städar undan. barn är väldigt kompetenta :) och väääldigt smarta.. vet precis hur de ska slippa ur situationer... ;)

det gäller att vara konsekvent och framförallt veta att det man gör är för barnets egen skull. :) man är inte en dum mamma eller pappa för att man ställer krav. :)

jag kommer nog göra lika med mina barn som jag gör på jobbet.
    innan man tar fram någon ny leksak så plockar man undan det man gjorde innan... även när man är klar med något. vägrar barnet då tar man undan den leksaken. väldigt enkelt. barnen vet detta.
    sen för att ta bort den negativa klangen så säger vi att vi ska ''göra fint'' -- inte ''städa''. låter roligare.

• Lady Dahmer
    strojes skrev 2007-08-11 20:27:15 följande:
    vermilion: ett belöningssystem kanske? att han får guldstjärnor eller liknande och efter ett visst antal så får han en belöning, lördagsgodis (om han nu äter godis), nån liten grej eller kanske en rolig utflykt.
    risken med att belöna barn för att de egentligen gör de ska göra är att de inte lär sig vikten av att hålla fint.

men sen ska man givetvis uppmärksamma hur duktig barnet är och om de städar utan att nån sagt till så kan man kanske hitta på något extra ibland för effektens skull. men att muta barn till att göra vardagliga sysslor.. .njaa...
  • Lady Dahmer
    Mylla skrev 2007-08-11 20:28:18 följande:
    Jag vet hur jag borde göra. Men det går ju snabbare att plocka själv. Och jag vet att jag är korkad för lär jag honom att plocka upp så slipper jag plocka sen. Och jag tycker det verkligen är något man borde lära sig. Det får bli nästa projekt.
    det ser vi ofta på jobbet -- många föräldrar känner att de inte riktigt har ''tid'' att vänta. men det lönar sig! det finns ingen anledning att ha bråttom. :)
Svar på tråden Hur gör ni för att få barnen att plocka upp efter sig?