• TroHoppOchKärlek

Marsvin med skabb?

Efter att ha haft mina marsin 10 dagar blev det vetrinärbesök.
    Båda marsvinen har skabb och är förkylda och hur nu fått mediciner mot detta.:)

Vi har kontaktat djuraffären och tycker att de bör ta denna kostnaden då vi faktiskt bara haft de så kort tid.
    Dagen då vi köpte den fösta visade den även symtom på att något var fel vid nosen och när jag frågade så svarade hon i affären att detta var inget konstigt.

Men min fråga är kan skabb smitta människor? Hur lång tid tar det innan skabben slutar klia, tycker synd om dem. Fick första sprutan i förrgår, nästa spruta blir om 4 veckor och sedan sista och tredje sprutan 4 veckor senare.

• Svar på tråden Marsvin med skabb?
  • Mimic

"Djurskabb" smittar vanligtvis inte människor. Men det finns få undantag. Hör med vårdcentralen. Vet inte hur lång tid det tar tills den slutar klia sig. Men under behandlingen se till att städa mycket i buren för att minimera att det finns skabb kvar i dens närhet.

• MosieSassa

Den enda "ohyran" som marsvin har som kan smitta människor är Ringorm så det ska inte vara några problem.

Fick du reda på vilken sorts skabb det är de är drabbade av?
    Hur länge symptomen är kvar varierar beroende på vilken sort det är.
    Vad är det för medicin/behandling de får?

Vad sa djuraffären när du kontaktade dem då?

Hoppas att blir bra med dem iaf!

//Sandra
    SMF 237 Sweet Dream's
    www.sweetdreams.webb.se

• TroHoppOchKärlek

Okej för just nu har jag dåligt samvete varje dag för att jag inte kan gosa med dem, Både jag och sambon är som sagt rädda för att det ska smitta. Har sökt lite på internet och på vissa sidor står det att det smittar andra inte. Vetrinären sa lite tveksamt "nej"..

Då vetrinären var norsk har han skrivit skabbmidd.
    Mediciner:"Gi Bactrum 0,2 ml 2 gånger dagligen i 8 dagar.Köp zoolac i receptionen till att ge vid sidan av(Bakteriekultur). Ska ha en droppe Ivomec genom munnen 3 gånger med 4 veckors mellanrum."

Vi kontakta de djuraffären och de menade på att de ligger latent i kroppen hos marsvin och de lär inte stå för någon kostnad!:/

Men nu har jag börjat fundera, kan verkligen en parasit ligga latent i kroppen?:S

Ps) våra marsvins skabb ser inte bättre ut börjar bli orolig..

• MosieSassa

Sellnic, som är den allvarligaste formen marsvinsohyra, kan ligga latent i kroppen och bryter ut vid tex stress, dräktighet och nedsatt imunförsvar. Det är väldigt vanligt att djur från djuraffärer har ohyra/sjukdommar och man får sällan/aldrig hjälp därifrån, därför ska man inte köpa djur i djuraffärer utan ist direkt från en seriös uppfödare. En seriös uppfödare ställer upp för sina köpare om något skulle visa sig vara fel, det är väldigt sällan man får ohyra med sig från en uppfödare. Uppfödare har även mycket större kunskap än djuraffärer och, tyvärr, än de flesta veterinärer.

Är det Bactrim du menar? Isf är det feldoserat! Bactrim ska ges 0,5ml 2ggr/dag i 5-10 dygn (8 är bra).
    Även Ivomecen är feldoserad, inte konstigt att det inte ser bättre ut:-s
    Ivomec ska ges 0,2ml/kg kroppsvikt 3 gånger med 1 veckas mellanrum för att få bukt på det.

Det är även viktigt att bur och tillbehör städas och rengörs ordentligt i samband med Ivomecbehandlingen eftersom ohyran annars kan finnas kvar.

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-16 22:59:56 följande:
    Okej för just nu har jag dåligt samvete varje dag för att jag inte kan gosa med dem, Både jag och sambon är som sagt rädda för att det ska smitta. Har sökt lite på internet och på vissa sidor står det att det smittar andra inte. Vetrinären sa lite tveksamt "nej"..Då vetrinären var norsk har han skrivit skabbmidd.Mediciner:"Gi Bactrum 0,2 ml 2 gånger dagligen i 8 dagar.Köp zoolac i receptionen till att ge vid sidan av(Bakteriekultur). Ska ha en droppe Ivomec genom munnen 3 gånger med 4 veckors mellanrum."Vi kontakta de djuraffären och de menade på att de ligger latent i kroppen hos marsvin och de lär inte stå för någon kostnad!:/Men nu har jag börjat fundera, kan verkligen en parasit ligga latent i kroppen?:S Ps) våra marsvins skabb ser inte bättre ut börjar bli orolig..
  • TroHoppOchKärlek

Har de sellnic då?:s...

Men oj..vad ska vi göra nu då? Självklart ringa djursjukhuset direkt imorgon! Vetrinären sa inte ens att vi skulle städa buren i samband med det. Vi satte ju dem där när vi kom hem igen.:(
    Stackars molle och findus:( De går och kliar sig så mycket..

Både jag och sambon är överens -aldrig mer djuraffär!!

• Euphorbia

Ring konsumentombudsmannen i din kommun!!
    Du har köpt en vara som du inte är nöjd med och borde få ersättning för detta från butiken.

• Enkiteng

Djur-skabb av olika typer kan ge upphov till tillfälliga utslag på människa men regel inte "bosätta" sig på oss. Vet inte säkert hur det är med marsvinsskabb, men skulle tro att det är samma.

Ang. dosering, ring och kolla med veterinären! Ivomec är egentligen inte tillverkat för smågnagare, så doserna kan variera lite beroende på vilken bok veterinären kollar i eller var h*n jobbar. Finns flera doseringar som funkar. I min bok står det t ex att man ska spruta med 10 dgrs intervall. Går säkert bra det med. Desssutom brukar veterinärer späda ut Ivomec, annars blir det så lite att det är svårt att dra upp i spruta, så hur många ml det blir beror på om/hur den var spädd. Och vikten såklart. Så ring och hör hur h*n har tänkt!

Eftersom skabbdjur bor i huden på djuret ska de inte klara sig så länge utanför djuret som behandlingen varar, så det ska egentligen inte behövas så noggrann rengöring av bur. Fast jag skulle ändå tvätta ur lite extra. Känns fräschast så.

Det man menar med att det ligger latent är att ett fåtal skabbdjur oftast finns på djuren även om de inte visar symtom. Immunförsvaret klarar av att hålla dem i schack. Sedan kanske de t ex flyttar och blir lite stressade, får en infektion eller ngt så immunförsvaret försvagas lite, och då börjar skabben föröka sig och ger besvär. Även efter behandling, när djuret blivit bra, kan några få djur finnas kvar.

Det kan ta några dgr-en vecka innan man märker någon förbättring.
    De döda skabbdjuren kan också irritera och göra att det kliar, så lite is i magen får man tyvärr ha. Lycka till!

• TroHoppOchKärlek

Du verkar veta betydligt mer än de i affären samt vetrinären. Så tänkte höra om du tror du kan titta på foto på marsvinens sår som jag isåfall kan lägga in här på familjeliv eller skicka till dig?

Förresten läste lite om ringorm, symtomen påminner mycket om varandra tycker jag.
    Behöver jag oroa mig?

• MosieSassa

Har de tappat päls? Hur mycket kliar de sig? Har de tid att äta mellan kliandet?

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 00:18:56 följande:
    Har de sellnic då?:s...Men oj..vad ska vi göra nu då? Självklart ringa djursjukhuset direkt imorgon! Vetrinären sa inte ens att vi skulle städa buren i samband med det. Vi satte ju dem där när vi kom hem igen.:(Stackars molle och findus:( De går och kliar sig så mycket..Både jag och sambon är överens -aldrig mer djuraffär!!
  • TroHoppOchKärlek

Glömde skriva att ovanstående inlägg är till MosieSassa.

Svar på tråden Marsvin med skabb?