Sellnic, som är den allvarligaste formen marsvinsohyra, kan ligga latent i kroppen och bryter ut vid tex stress, dräktighet och nedsatt imunförsvar. Det är väldigt vanligt att djur från djuraffärer har ohyra/sjukdommar och man får sällan/aldrig hjälp därifrån, därför ska man inte köpa djur i djuraffärer utan ist direkt från en seriös uppfödare. En seriös uppfödare ställer upp för sina köpare om något skulle visa sig vara fel, det är väldigt sällan man får ohyra med sig från en uppfödare. Uppfödare har även mycket större kunskap än djuraffärer och, tyvärr, än de flesta veterinärer.
Är det Bactrim du menar? Isf är det feldoserat! Bactrim ska ges 0,5ml 2ggr/dag i 5-10 dygn (8 är bra).
Även Ivomecen är feldoserad, inte konstigt att det inte ser bättre ut:-s
Ivomec ska ges 0,2ml/kg kroppsvikt 3 gånger med 1 veckas mellanrum för att få bukt på det.
Det är även viktigt att bur och tillbehör städas och rengörs ordentligt i samband med Ivomecbehandlingen eftersom ohyran annars kan finnas kvar.
TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-16 22:59:56 följande:
Okej för just nu har jag dåligt samvete varje dag för att jag inte kan gosa med dem, Både jag och sambon är som sagt rädda för att det ska smitta. Har sökt lite på internet och på vissa sidor står det att det smittar andra inte. Vetrinären sa lite tveksamt "nej"..Då vetrinären var norsk har han skrivit skabbmidd.Mediciner:"Gi Bactrum 0,2 ml 2 gånger dagligen i 8 dagar.Köp zoolac i receptionen till att ge vid sidan av(Bakteriekultur). Ska ha en droppe Ivomec genom munnen 3 gånger med 4 veckors mellanrum."Vi kontakta de djuraffären och de menade på att de ligger latent i kroppen hos marsvin och de lär inte stå för någon kostnad!:/Men nu har jag börjat fundera, kan verkligen en parasit ligga latent i kroppen?:S Ps) våra marsvins skabb ser inte bättre ut börjar bli orolig..