• TroHoppOchKärlek

Marsvin med skabb?

Efter att ha haft mina marsin 10 dagar blev det vetrinärbesök.
    Båda marsvinen har skabb och är förkylda och hur nu fått mediciner mot detta.:)

Vi har kontaktat djuraffären och tycker att de bör ta denna kostnaden då vi faktiskt bara haft de så kort tid.
    Dagen då vi köpte den fösta visade den även symtom på att något var fel vid nosen och när jag frågade så svarade hon i affären att detta var inget konstigt.

Men min fråga är kan skabb smitta människor? Hur lång tid tar det innan skabben slutar klia, tycker synd om dem. Fick första sprutan i förrgår, nästa spruta blir om 4 veckor och sedan sista och tredje sprutan 4 veckor senare.

• Svar på tråden Marsvin med skabb?
  • Enkiteng

Det är nog väldigt svårt att säga så mkt utifrån bilder, ofta river de sönder själv sig när de kliar. Skulle inte våga säga att det är det ena eller det andra. Men du kan ju lägga in om du vill.

Skabb är vanligare än ringorm, så det är ju troligare att det är skabb. Skrapade de och kollade efter skabbdjur hos veterinären? Om de hittar skabbdjur vet man ju säkert. Fast om man inte hittar några kan de finnas där ändå... Löss finns också, men dem ser man krypa runt.

Det är lite knepigt med de där smådjuren, har själv jobbat på djursjukhus och suttit och kollat upp doseringar på Ivomec...

Roslagstullsveterinärerna är duktiga på smådjur, här står också en del om hudsjukdomar (en bit ner)
    www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_marsvin.htm

• MosieSassa

10 dagars intervaller kan fungera, man brukar säga 7-10 dagar men jag har alltid kört på 7 för att vara på den säkra sidan.

Har ALDRIG varit med om/hört talas om att veterinärer späder ut Ivomec........... Och när jag säger 0,2 ml/kg kroppsvikt pratar jag om vätskan som kommer direkt ur flaskan, koncentrerad alltså och jag antar att TS också gör det eftersom de bara fick en droppe.

Om det är sellnic TS marsvin har så är det oerhört viktigt att allting rengörs riktigt ordentligt!

Enkiteng skrev 2007-07-17 01:03:52 följande:
    Djur-skabb av olika typer kan ge upphov till tillfälliga utslag på människa men regel inte "bosätta" sig på oss. Vet inte säkert hur det är med marsvinsskabb, men skulle tro att det är samma.Ang. dosering, ring och kolla med veterinären! Ivomec är egentligen inte tillverkat för smågnagare, så doserna kan variera lite beroende på vilken bok veterinären kollar i eller var h*n jobbar. Finns flera doseringar som funkar. I min bok står det t ex att man ska spruta med 10 dgrs intervall. Går säkert bra det med. Desssutom brukar veterinärer späda ut Ivomec, annars blir det så lite att det är svårt att dra upp i spruta, så hur många ml det blir beror på om/hur den var spädd. Och vikten såklart. Så ring och hör hur h*n har tänkt!Eftersom skabbdjur bor i huden på djuret ska de inte klara sig så länge utanför djuret som behandlingen varar, så det ska egentligen inte behövas så noggrann rengöring av bur. Fast jag skulle ändå tvätta ur lite extra.Känns fräschast så.Det man menar med att det ligger latent är att ett fåtal skabbdjur oftast finns på djuren även om de inte visar symtom. Immunförsvaret klarar av att hålla dem i schack. Sedan kanske de t ex flyttar och blir lite stressade, får en infektion eller ngt så immunförsvaret försvagas lite, och då börjar skabben föröka sig och ger besvär. Även efter behandling, när djuret blivit bra, kan några få djur finnas kvar.Det kan ta några dgr-en vecka innan man märker någon förbättring.De döda skabbdjuren kan också irritera och göra att det kliar, så lite is i magen får man tyvärr ha. Lycka till!
  • TroHoppOchKärlek

De kliar sig..hur mycket vet jag inte. Den ena sitter mycket still. Äter gör de, de tömmer matskålen varje dag, dricker och äter upp allt hö vi lägger in varje dag.

Tappat päls har de, mest den ena bakom örat och har börjat sprida sig, den andra har på nosen och har även den fått ett vitt märke bakom örat.

• Enkiteng
    TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 01:27:04 följande:
    Glömde skriva att ovanstående inlägg är till MosieSassa.
    Okej!
  • MosieSassa
    Enkiteng skrev 2007-07-17 01:28:28 följande:
    Roslagstullsveterinärerna är duktiga på smådjur, här står också en del om hudsjukdomar (en bit ner)www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_mar...
    Kan verkligen inte hålla med dig om att de är duktiga på marsvin, mycket i deras skötselråd som inte stämmer.......:-s
  • TroHoppOchKärlek

Enkiteg: Tack så mycket för informationen:)

Nej skrapning gjorde han inte:/..

• MosieSassa

Har haft marsvin i 10 år, varit godkänd uppfödare inom Svenska marsvinsföreningen sen 2000. Läser mycket som andra uppfödare skriver och pratar mycket med dem på utställningar.

Har tyvärr inte någon bra erfarenhet av veterinärer:-/

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 01:27:04 följande:
    Glömde skriva att ovanstående inlägg är till MosieSassa.
  • TroHoppOchKärlek

"Ringorm orsakas av en svampsjukdom som även kan angripa människa. Unga marsvin är vanligen känsligare än vuxna. Ringorm hos marsvin yttrar sig oftast som fläckvis håravfall i ansikte, nos och på öron. Huden kan i dessa partier vara flagig. Klåda kan förekomma men är relativt sällsynt. Både lokal och allmän behandling kan sättas in för att få bukt med sjukdomen"

Nu blev jag orolig..
    Molle har på nosen och början på örat och findus har speciellt bakom örat..

• MosieSassa

Det låter inte som symptom på sellnic då pälstappningen brukar börja på bakdel och mage och efter ett tag kliar de sig så mycket så att de inte har tid att äta.

Sellnic syns väldigt sällan på skrapprov men det behandlas med Ivomec och rengöring av bur & tillbehör så är det sellnic så har ni redan påbörjat behandling.

Det finns tex pälsätare också, är små (1-2mm) snabba gul-bruna maskar (typ) som rör sig jättefort i pälsen, kan vaar väldigt svåra att upptäcka. Dem får man död på genom att städa buren noga och bada marsvinen i ohyreschampo, tex Dermocan.

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 01:30:14 följande:
    De kliar sig..hur mycket vet jag inte. Den ena sitter mycket still. Äter gör de, de tömmer matskålen varje dag, dricker och äter upp allt hö vi lägger in varje dag.Tappat päls har de, mest den ena bakom örat och har börjat sprida sig, den andra har på nosen och har även den fått ett vitt märke bakom örat.
  • MosieSassa

Hur är håravfallet? Är det runda "plättar"?

Marsvin ska vara kala bakom öronen, men det viste du kanske redan

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 01:37:07 följande:
    "Ringorm orsakas av en svampsjukdom som även kan angripa människa. Unga marsvin är vanligen känsligare än vuxna. Ringorm hos marsvin yttrar sig oftast som fläckvis håravfall i ansikte, nos och på öron. Huden kan i dessa partier vara flagig. Klåda kan förekomma men är relativt sällsynt. Både lokal och allmän behandling kan sättas in för att få bukt med sjukdomen"Nu blev jag orolig..Molle har på nosen och början på örat och findus har speciellt bakom örat..
  • Enkiteng
    MosieSassa skrev 2007-07-17 01:29:57 följande:
    10 dagars intervaller kan fungera, man brukar säga 7-10 dagar men jag har alltid kört på 7 för att vara på den säkra sidan.Har ALDRIG varit med om/hört talas om att veterinärer späder ut Ivomec........... Och när jag säger 0,2 ml/kg kroppsvikt pratar jag om vätskan som kommer direkt ur flaskan, koncentrerad alltså och jag antar att TS också gör det eftersom de bara fick en droppe.Om det är sellnic TS marsvin har så är det oerhört viktigt att allting rengörs riktigt ordentligt!
    Uppfattade först att det getts som injektion, men om man ger oralt brukar man nog inte späda, nej!

Kunskapsnivån och intresset för smågnagare bland veterinärer är väldigt varierande, många jobbar ju bara med hund och katt, och nån kanin eller marsvin kommer in vart tredje år typ. Tråkigt att du haft dåliga erfarenheter.
    Men det finns ju en del som är väldigt duktiga, bl a på Roslagstull, Blå Stjärnan mfl ställen.
  • TroHoppOchKärlek

Mosiesassa:Molle som har mest på nosen är som "vit skorpa"
    Och har början bak på örat och findus har mest bak på örat.

Ja det visste jag, Det bak på öronen ser ut som huden dragits åt sidan och gjort ett sår.

Är rött och torrt..

• TroHoppOchKärlek

Mosiesassa:
    Skulle bara säga att vi precis har pratat med djursjukhuset.
    Det var som du sa helt feldoserat! Så hon vi pratade med skulle prata med den vetrinären som vi träffade för en vecka sedan, så nu väntar vi på samtal ifrån honom.

Skriver sen när jag vet mer:)

Sikken tur att jag har kommit i kontakt med dig!:)

• MaryMalou

Har inga råd att ge men tycker inte att Roslagstull är bra på marsvin. De är dessutom väldigt dyra. Den bästa marsvinsveterinär jag träffat var en tjej i dryga 30-årsåldern som jobbade på Bagarmossens djursjukhus. Hon var väldigt intresserad av marsvin och hade själv läst på en massa på fritiden för tyvärr ingår inte särskilt mycket om gnagare i utbildningen.

• MosieSassa

Är det mycket på nosen eller bara lite? Nosskorv/nossvamp kan de få, det sitter som ett litet vitt streck på nosen.

Verkar ju inte bra med att det är rött och torrt men det kan de ibland bli i huden, du kan ju prova att smörja med någonting, tex försvarets hudsalva eller liknande för säkerhetsskull.

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 09:33:25 följande:
    Mosiesassa:Molle som har mest på nosen är som "vit skorpa" Och har början bak på örat och findus har mest bak på örat.Ja det visste jag, Det bak på öronen ser ut som huden dragits åt sidan och gjort ett sår. Är rött och torrt..
    [/citat]

Skönt att de erkände att de gjort fel, är långt ifrån alla som gör det. Ska bli intressant att få höra vad veterinären säger.

Det är bara kul att kunna hjälpa till
    TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-17 11:46:48 följande:
    [citat]
    Mosiesassa:Skulle bara säga att vi precis har pratat med djursjukhuset.Det var som du sa helt feldoserat! Så hon vi pratade med skulle prata med den vetrinären som vi träffade för en vecka sedan, så nu väntar vi på samtal ifrån honom.Skriver sen när jag vet mer:)Sikken tur att jag har kommit i kontakt med dig!:)
  • TroHoppOchKärlek

Vetrinären ändrade doseringen till två droppar med 10 dagars intervall. Så nu hoppas vi att de blir bättre:)

Blir inte marsvinen bättre så skulle vi höra av oss till dem igen.

• MosieSassa

Ok:-s

Vet du hur mycket marsvinen väger?

Hoppas att det blir bättre trots att doseringen är låg.

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-18 10:40:29 följande:
    Vetrinären ändrade doseringen till två droppar med 10 dagars intervall. Så nu hoppas vi att de blir bättre:)Blir inte marsvinen bättre så skulle vi höra av oss till dem igen.
  • TroHoppOchKärlek

Molle väger 380g och Findus 400g

Om jag inte minns fel..

Är doseringen låg?

• MosieSassa

Ja, det är lågt.

Man ska ge 0,2 ml/kg kroppsvikt till marsvin (av injektionsvätskan 10mg/ml). Ivomec är egentligen till för nötkreatur, får samt svin. För dem är doseringen annorlunda.

TroHoppOchKärlek skrev 2007-07-18 22:06:12 följande:
    Molle väger 380g och Findus 400gOm jag inte minns fel..Är doseringen låg?
Svar på tråden Marsvin med skabb?