• lillymore

A-kassa - omprövning av beslut

Är det någon som har erfarenhet om att få a-kassebeslut omprövade? Har det gått på omprövning eller har ni varit tvugna att gå vidare till Länsrätten och överklagat beslutet?
    Hur har det gått där i så fall?

Kort om vad som hänt.
    Hade anställnin gtill sista april. Började plugga på terminstart vt i år. Ringde a-kassan och frågade INNAN jag började studera om det kunde/skulle påverka min chans till ersättning från 1 maj. Fick svaret att det var grönt att studera så länge det var deltid och jag stod tilla rbetsmarknadens förfogande från 1 maj.

Jag har då uppfyllt dessa krav samt sökt jobb men fick avslag på ersättning fast jag var klar med studierna innan sista april för betygsättning.

Har även skickat intyg från skolan som styrker detta.
    Några allmänna kommentarer?

• Svar på tråden A-kassa - omprövning av beslut
  • guldlockis

Fast nu gäller ju regler att man får inte a-kassa efter studier.

De har väl gått på det bara och struntat i att du även jobbat.

Chansa att överklaga, det är aldrig fel.

• jacklin
    guldlockis skrev 2007-07-13 09:37:16 följande:
    Fast nu gäller ju regler att man får inte a-kassa efter studier. De har väl gått på det bara och struntat i att du även jobbat. Chansa att överklaga, det är aldrig fel.
    där har du fel. Jag studerade på heltid fram till sista april och det var inga problem att forstätta stämpla direkt efter det.

TS: Ja det skadar inte att överklaga, man vinner inget om man inte testar
  • lillymore

Omprövningsbegäran är inskickad nu.
    Hoppas bara att jag slipper dra det hela vägen till Länsrätten.

Roligare kan man ju ha med sin tid och vettigare saker att göra. SÖka jobb till exempel *s*

• guldlockis

Jag vet bara vad min a-kassa har meddelat mig.
    Kanske är det olika....

• lillymore

ja det verkar ju va olika bud på alla kassor.
    Nu har det i alla fall kommit fram att dom söp bort mitt övergångsbevis när jag gick från HTF till Handels så den lägre ersättningen ska väl höjas. Men det tror jag när jag ser det så att säga.

Det är ju konstigt, när man själv skickar ett papper som dom "tappar" bort så är det mitt fel och när dom skickar papper som inte kommer fram till mig så är det också mitt fel....

Svar på tråden A-kassa - omprövning av beslut