• Anonym (Lisaledsen)

Hemskt att vara enda barnet?

Idag blev jag så fruktansvärt ledsen men samtidigt också väldigt förbannad. Hur kan folk vara så korkade och känslolösa? Vi satt och pratade några kompisar, inklusive min sambos syster. Alla i sällskapet vet att min dotter kom efter 5 år av kämpande och att vi inte kan få barn på naturlig väg. Vi kom in på syskon och på hur hilma viktigt det är att ha syskon. Jag har själv flera syskon och vet hur härligt det kan vara men eftersom jag inte bara kan "skaffa" barn sådär bara så sa jag att jag hoppas att min dotter ska få en lycklig och fin uppväxt fastän hon kanske förblir enda barnet. "Va" utropar min svägerska då, "ska ni inte ens försöka skaffa ett syskon?". Jag sa helt ärligt att jag inte vet om vi ska det (jag är 33 år och enda sättet att få ett till barn är genom ivf och jag vet inte om vi orkar gå igenom det igen. Det tog som sagt 5 år innan dottern blev till.) Då säger min svägerska att jag är egoistisk och till min förvåning håller en av mina kompisar med henne och säger att vi berövar min dotter lyckan att ha syskon. Jag blir så chockad så att jag bara får ur mig ett "kanske det" eller liknande. Hur kan människor vara så okänsliga?

Är jag (vi) verkligen så fruktansvärt egoistiska om vi väljer att inte gå igenom ett ivf igen? 5 år av mitt liv gick åt till en känslomässig bergochdalbana som inte var av denna världen och nu är jag dessutom redan 33 år och då kanske det blir ännu svårare att lyckas. Är det faktist så fruktansvärt hemskt att vara ensambarn?

• Svar på tråden Hemskt att vara enda barnet?
  • Perry the Platypus

Vilka ignoranta typer!!! Jag är ensambarn och trivdes så bra med det att jag inte ens överväger att skaffa ett syskon till vår son.

• Ninso

Men vilken hemsk svägerska! Hur fan kan man säga något sådant?

Jag var/är själv ensambarn och ett lyckligt sådant, så vi finns. Det finns för- och nackdelar med allt och jag tror inte man kan säga att ensambarn mår bättre än de med syskon eller vice versa.

• LoveIsBeautiful

Fy vad elakt och okänsligt sagt!

Ni är verkligen inte hemska som de säger. Absolut inte.

Ert barn kommer ha det jättebra, oavsett syskon eller inte.

*Kramar om*

• Anonym

Jag har själv många syskon och min sambo är ensambarn. Han har haft en stabil och fin uppväxt men man märker att han inte behövt lära sig att ta hänsyn till andra. Han är i många fall självcentrerad och egoistisk och jag tycker otroligt synd om honom att han gått miste om att ha syskon och allt vad det innebär. Man lär sig så otroligt mycket av att ha syskon.

• Felicia6

Jag tycker det är helt SJUKT vilken hysteri det är kring att man ABSOLUT INTE får ha bara ett barn.

Vi har ett barn och troligtvis blir det inga fler. Även om jag blev gravid fort med Jesper så vill jag nog inte ha ett syskon till han.
    Men då tror folk dom kan "Hoppa" på en bara för det.

det spelar ingen roll hur många syskon man har eller inte har, det är hur man blir uppfostrad och hur mkt kärlek man får som spelar roll.

Din dotter är född av kärlek och kommer ha det lika bra ensam som med syskon ska du se Försök att inte bry dig om dom där människorna

• Mirakel händer

Fy, vilka typer...

Jag har en son som är 12 år. För ca 6 år sedan hade jag ingen tanke på att skaffa syskon till honom.

Men nu är allt annorlunda vill så gärna ha ett barn med min man som ej har barn innan. Men vi måste ha hjälp, så nu startar jag i morgon inför våran andra IVF/ICSI. Så hoppas vi på ett plus.

♥ Spraystart 13 Juli ♥
  • Kalinka

Det är himla lätt att ha åsikter om sånt när man själv har relativt lätt att få barn, är vad jag tänker. Otroligt okänsligt av din svägerska att säga så.

Självklart är det inte så fruktansvärt hemskt att vara endabarn. Det finns ju fördelar och nackdelar med allt. Det här är ju något som bara du och maken kan känna hur ni vill göra.

• Anonym

Man väljer väl själv om man vill ha fler barn eller inte?
    Finns ju mycket som kan göra att man inte orkar med en grav till.

Tycker de var väldigt okänsliga! Skulle sagt detta rakt ut till dem oxå.

• Felicia6
    Anonym skrev 2007-07-12 17:42:15 följande:
    Jag har själv många syskon och min sambo är ensambarn. Han har haft en stabil och fin uppväxt men man märker att han inte behövt lära sig att ta hänsyn till andra. Han är i många fall självcentrerad och egoistisk och jag tycker otroligt synd om honom att han gått miste om att ha syskon och allt vad det innebär. Man lär sig så otroligt mycket av att ha syskon.
    Det finns nog många människor som har syskon som är egoistiska och självcentrerade oxå.

Dessutom är det både negativt och positivt med "bägge sidor" precis som andra säger här i tråden och dom tar nog ut varandra
  • Ior79

Jag är själv ensambarn. Har inte lidit något av det. Nu har jag en flicka och vi är nöja med henne (visst kan det ändra sig). Alla gör väl som man själv vill? Vill man ha många barn så...vill man inte (eller inte kan) så är det väl upp till var och en!!

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Mamma till världens goaste tjej!♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Hemskt att vara enda barnet?