• obelix

*Om det har börjat göra ont från skinkan och

Om det har börjat göra ont från skinkan och ner i benet, gör värst ont strax ovanför knät på (baksidan) Är det då ischias eller folossning tror ni??

Kan man göra nått åt det, kan det försvinna lika plötsligt som det kom???

Nån som provat zonterapi för sånt här?? isåfall hjälpte det??

• Svar på tråden *Om det har börjat göra ont från skinkan och
  • Duva

Det låter precis som ischias, men du är gravid läste jag, så det kan ju vara foglossning, ring till Mvc och fråga lite. Jag hade massor av värk själv under min grav.

Lycka till

• 3påG

Man kan ha foglossning och ischas samtidigt, tåkigt men sant..
    Jag har jättejobbiga foglossningar och ischas. Foglossningarna plågar mig jämt medans ischiasen kommer lite som den tycker. Ibland kan jag koppla den till för mycket aktiviter men ibland finns den bara där när jag vaknar...
    Jag har provat sjukgymnastik, bälte och ska snart börja med akupuntur och vattengympa.. Hör av dig om man kan få zonterapi och om det hjälper... Jag provar allt för att se om nått hjälper!!

Det jag tycker att du ska göra är att be din bm är att hänvisa dig till en sjukgymnast som har erfarenhet av att jobba med gravida, så du kan få en riktig bedömning på vad som gör ont!

Lycka till!!

• lill linda 82

kan vara båda 2....har problem med samma sak o är sjukskriven för det.

• HaJoMi

Hej.
    Som ovanstående skriver så kan det vara båda. Enligt min sjukgymnast är det just foglossningen som gärna retar ischiasnerven då den går genom de muskler baktill som får jobba extra när fogarna börjar lea.
    Lycka till! / H

• bullmamma

Ischias tror jag på för det har jag ahft i omgångar, och det gör ont så in i den..

Min BM säger att det troligen är bebisen som ligger mot någon nerv därav smärtan.

Fast i mitt fall nu så har jag både foglossning och nerven ikläm, så man går ju som en anka ute vaggar fram *L*

• smr

tror också att det är ischias nerven som är i kläm

• obelix

Kan man göra nått åt det då?? om det ischias... eller är det bara att stå ut?

• Pandy

Jag hade samma problem i början med 1 ben och skinka.Men nu är det i båda och har spridit sig till nedre ryggen. Jag tror att jag har foglossning i alla fall.Sjukgymnastik kan lindra, men tar inte bort problemet. TENS plattor kan vara skönt att ha på.

• tinkerbell74

Det låter som ischias. Prata med din barnmorska och se om du kan få komma till en sjukgymnast.
    Jag har också haft problem med foglossning och ischias i några veckor, men jag hade tur och det blev bättre av sig självt. Nu kan jag gå hjälpligt utan att det känns som en kniv i ryggen/skinkan.
    Sjukgymnasten jag pratade med sa att om värken gick nedanför knät så kunde det vara allvarligare och man bör kolla närmare på det. Det finns även stretchövningar man kan prova.

Lycka till!

• Mistoffelees

Det kan vara foglossningar, de kan stråla ner mot knä, men aldrig nedanför knäleden mot foten, då är mer en form av ischias.
    Vid foglossning sitter ofta smärtan kring korsryggen och rumpan och som sagt stråla ner mot knäleden, ofta på baksidan.

Har du ont när du vänder dig i sängen ? Vid trappgång? Detta är vanligt vid foglossning.
    Symfysen är också mycket ömt vid foglossning.

Gå till en sjukgymnast så undersöker hon om det är ischias eller foglossning. Av henne kan du få hjälp att skaffa ett foglossningsbälte ch hjälp med ett hemträningsprogram och tips och råd för att lindra smärta.
    Eventuellt kan du också få gå på vattengympa anpasssat för gravida.

• Tulsa

Låter precis som falsk ischias ;P
    Prova att stretcha baksiodan av låret samt sätesmusklerna - det fungerade för mig när knäna vek sig under mig så fort jag försökte gå.

• Hanna Sofia

Ett bra inlägg tycker jag., Det verkar som om det är många som har problem både med ischas och foglossning och det är inte roligt. Har börjat fått problem jag också. Jag pratade med sjukgymnasten och han sa att jag skulle skaffa mig ett foglossningsbälte och nu när jag använder det är det så mycket skönare att gå. Det känns mer "stabilt". Det finns bra och billiga bälten på Gula Rehab.

• InaLo

En kiropraktor har jag hört skal kunna hjälpa dig om du har ischas!
    Kan vara värt och prva om du har väldigt stor problem.

• InaLo

ps: hadde ischias när jag väntade min dotter typ mellan v32-v25 så bara släpte det och jag hadde inga mera sådana problem.

Svar på tråden *Om det har börjat göra ont från skinkan och