• TrinityS

Förebygga hängbröst under graviditet?

Hej! Jag är i 11e veckan gravid. Undrar om det är något man kan göra för att förebygga att brösten hänger efter graviditet och ammning? Hjälper det om man smörjer ofta? Eller finns det annat? Är det för att man ammar som det blir så, eller blir dom hängiga vilket som?

• Svar på tråden Förebygga hängbröst under graviditet?
  • evaviola

nä, det finns inget att göra. Jag ammade min son i knappt 2 dagar och mina bröst blev lite hängiga i alla fall, så det är olika från olika person.

• Familytime

Hormoner, tyngdlag och amning. Finns inget man kan göra åt det, det är bara att vara beredd på det värsta. Sen kan man ju bara hoppas att du inte blir drabbad själv.

Kärringen mot strömmen
  • TrinityS

Tack för svaren... men det låter ju inte bra. Ser inte fram emot att ha två russin som airbags precis. Men det är det väl värt. Sen kanske man får ta till plastikmagi...

Nån annan som vet NÅNTING man kan göra???

• Löööv

tyvärr....samma med bristningar. Som ett jäkla lotteri

• Familytime

Ja just det....bristningar känner jag nog är snäppet värre eftersom de inte går att dölja på samma sätt. Ett par taxöron går ju alltid att stoppa in i en bra push-up BH, men bristningarna är där for always...

• TjorveniSkåne

En riktigt stadig BH påstås ju förhindra något, men gudarna vet..

• Bempan

Bristningar bleknar med tiden.

• Isa79

Det är ju inte säkert att det blir två russin kvar. Visst jag har något hängiga bröst med bristningar men det har helt klart varit värt det. Det finns inget mysigare än att amma- enligt mej.

• wellpapp

ha en bra bh och håll tummarna...

fördel att vara yngre då huden är mer töjbar dock...
    men sen så akn ju brösten växa jättemycket för att sedan krympa till minimum, vad göra?

• broken bones

får man hängtuttar av amning? :S

• Spexig

Bra BH redan från början när brösten börjar bli större, alltså rätt tidigt i graviditeten. Jag tänker att det är då uttänjningen börjar och om huden slipper kämpa emot tyngdlagen oxå (den kämpar ju redan av att sträckas ut flera storlekar på några få månader), så måste det vara bättre.
    Gick till en riktig tantunderklädesaffär och fick suverän hjälp där. Jag la 550 kr på min bh (en Chantelle), men den har jag oxå haft i stort sett varje dag sen dess (typ fem månader nu) och den är UNDERBAR!

Sen smörjer jag oxå varje kväll, vet inte om det funkar, men insmord hud är ju elastisk hud, så det borde ju göra nåt. Och funkar det inte tänker jag att jag gjort vad jag kunnat i alla fall.

• Hemliga 72an

Har haft stadig bh alltid men dom hänger ändå som taxöron! Det är graviditeten som gör att dom hänger inte ammningen har jag hört.

• BubbelGuppie

det beror inte på amningen det beror på hormonerna under graviditeten, så du behöver aldrig amma och ändå få hängbröst efter grav.

• broken bones

jaha.. börjar dom hänga under grav eller efter i så fall?

• I Cecilia I

Jag har hört, vilket låter mest logiskt, att häng bröst av graviditet beror på att brösten ökar i storlek av både hormoner och viktuppgång, och sedan återgår dom till normal storlek efteråt....då har dom ju tänjts ut en gång och blir så hängiga. Naturligt..

• cid

I Cecilia I skrev 2007-07-16 21:27:39 följande:

Jag har hört, vilket låter mest logiskt, att häng bröst av graviditet beror på att brösten ökar i storlek av både hormoner och viktuppgång, och sedan återgår dom till normal storlek efteråt....då har dom ju tänjts ut en gång och blir så hängiga. Naturligt..
    Föhoppningsvis till normal storlek, min gick från en B-kupa, till C till A. Den här graviditeten började jag ju lixom då på A så jag vill inte veta var dom tar vägen när jag slutar amma. Får väl leta längs ryggraden efter dom eller nåt..
  • broken bones

mina bröst har inte växt så jag kanske slipper hängtuttar :)

• TrinityS

Mina har inte växt så mycket heller, men jag är ju bara i 13e veckan. Växer dom mycket efter det? Växer dom som mest vid ammningen?

Svar på tråden Förebygga hängbröst under graviditet?