• flixflax

Campingmat på trangiakök

Vi skall tälta ett par dagar och har ju svårt med vissa färskvaror och givetsvis kylvaror. Vad skall jag laga för mat?

Middag, mellanmål, lunch förslag osv önskas!

• Svar på tråden Campingmat på trangiakök
  • fanny20

finns ju stort utbud på mat i konserver, Korv, soppa, fiskbullar, köttfärssås, skinka, leta reda på konserv hyllorna i butiken så ska du se att utbudet är ganska stort.

Ni ska inte tälta på nån camping för i så fall kan ni köpe en kylbox som går på el och ta en elplats.

• Alle

Mycket torrskaffning blir det - pasta, pulversåser, pulversoppor, potatismos.
    Konservburkar funkar om man inte behöver bära all sin packning själv.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • blonde redhead

Pasta och lika pastasåser (tex tomatsås, tonfisksås osv) soppor, nudelwok, ris och grytor osv

• Atamon

Lunch och middag

* Potatis finns att köpa färdigkokt på glasburk, smakar faktiskt bättre än vad man tror. Finns billigt på Willys passar bra till mycket.
    * Makaroner och spagetti har jag inte kokat på trangia bara på gasolkök, men det borde ju gå. Kanske lättast med snabbvariant.
    * Konserver behöver inte kylas. Tex köttbullar, gulasch, ravioli, köttfärssås (finns ju i glasburk också) Vita bönor
    * Steka korv går ju, passar ju bra till vita bönor
    * Finns goda soppor, både färdiga och sådana som man blandar till med vatten
    * Ägg går att steka. Omelett borde kanske funka? (har iofs bara gjort det på gasolkök)
    * Glöm inte kryddor! De flesta konserver kan piffas till med extra kryddor och blanda i tex lite tomater och squash. Samt att lite idealmjöl i en burk kan vara bra att ha med. Ibland kan konserver vara lite blaskiga (speciellt såser) och man skulle vilja kunna reda såserna lite. Mjöl som passar att vispa i det som är varmt är bra.
    * Grönsaker och frukt går ju att ha, de behöver ingen kyla
    * Ta med engångsgrill

Frukost
    * Färdigskivad limpa
    * Pålägg i form av mjukost och annat på tub. För att undvika disk, och för att det är lättare att packa.
    * ägg?
    * Om ni inte har kylmöjlighet, köp små förpackningar av yoghurt varje dag. Men annars så brukar yoghurt hålla sig åtminstone två dagar i en bra kylväska (enligt min erfarenhet)

Om ni har råd
    * Köp ett litet gasolkök. Vi brukade använda en rund, blå ?bubbla? och laga mat på men det finns ju modernare varianter. De behöver inte kosta så mycket. Det kan vara bra om man de facto vill koka något som tar tid, tex ägg, potatis eller pasta
    * investera i en kylbox som håller kyla genom att man ansluter till cigarettändaruttaget. Suveränt! Vilket gör att man kan ha med sig lite kylvaror också

Potatis på burk och Felix köttbullar och tomathalvor äter alltid jag och sambon när vi är ute och far, kan riktigt längta efter det ibland faktiskt Under barndomen campade mina föräldrar alltid, en vanlig lunch tillagad på gasolkök var stekt brödskiva, stekt falukorv och stekt ägg överst.

flixflax skrev 2007-07-13 14:36:14 följande:
    Vi skall tälta ett par dagar och har ju svårt med vissa färskvaror och givetsvis kylvaror. Vad skall jag laga för mat? Middag, mellanmål, lunch förslag osv önskas!
  • Atamon

sorry, tog lite tid att skriva såg att mina tips redan var tipsade... jaja

• flixflax

tack för alla svar. nu fick jag lite insperation! som jag skall planera menyer innan vi åker nästa helg.

Svar på tråden Campingmat på trangiakök