• Snottan

får man plugga o vara föräldraledig samtidigt??

Hej alla! la denna frågan i allmänna forumet men så kom jag på att det är nog här folk vet...
    iaf... får man vara föräldraledig och studera med csn. Alltså inte ta ut föräldrapenning. Nån som gör detta och vet hur det funkar?

• Svar på tråden får man plugga o vara föräldraledig samtidigt??
  • jojo7

jag har för mig att man får studera på distans under tiden man är föräldraledig. kolla med FK så får du bäst svar..

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • helleappel

Som avanstående redan svarat så får man plugga på distans och ta ut föräldrapenning. Detta gäller när man har ersättning på enligt lägstanivån, vet inte hur det är om man har ersättning som är högre.

• zazla

Jag pluggade och tog csn samtidigt som jag tog föräldrapenning. Det var inte på distans och FK sa att de struntade i hur jag pluggade, det hade ingen betydelse så länge jag inte jobbade.

• growingbelly

För mig var det blankt nej. Om man studerar (med csn) så räknas det som en sysselsättning och då kan man ju inte vara "föräldraledig". Min man fick heller inte ta ut några föräldradagar närhan pluggade även fastän han ville. Ring och kolla upp noga.

• zazla
    growingbelly skrev 2007-07-13 20:21:47 följande:
    För mig var det blankt nej. Om man studerar (med csn) så räknas det som en sysselsättning och då kan man ju inte vara "föräldraledig". Min man fick heller inte ta ut några föräldradagar närhan pluggade även fastän han ville. Ring och kolla upp noga.
    Va?! Har dem ändrat då? För jag sa att jag skulle plugga på halvtid och då sa hon att det inte spelar någon roll så länge jag inte jobbar. Detta var vårterminen 2006 och ingen sa någonsin något om det.
  • growingbelly

Jag tror inte att dom har ändrat sig. Jag tror att alla inte är lika insatta på FK (ingen överraskning precis)

• helleappel

growingbelly skrev 2007-07-13 20:21:47 följande:

Jag fick svaret att eftersom jag pluggade på distans och då även skulle ta hand om barnet, så var det inga problem att få ut csn och fp.
  • Pricken1

Ja, på distans får man. Fanns en liknande tråd för någon månad sedan. Där var det någon som kopierade lagtexten och den var tydligt. Det var flera som hade fått det godkänt av FK, så svaret är tveklöst ja. Sen är det vissa som fått nej felaktigt - men det är fel och får du nej så överklaga!

Vill väl, ibland blir det fel
  • malinn
    Snottan skrev 2007-07-13 18:41:42 följande:
    Hej alla! la denna frågan i allmänna forumet men så kom jag på att det är nog här folk vet... iaf... får man vara föräldraledig och studera med csn. Alltså inte ta ut föräldrapenning. Nån som gör detta och vet hur det funkar?
    Jag har studerat på distans och även haft vår yngsta dotter hemma med mig, har inte tagit ut föräldraledigt utan bara haft csn. Läste redan när jag var gravid så för var det liksom inget val eftersom jag inte kunde ta ett år ledigt.
  • xenaa

ååh vad bra att jag hittat denna tråd. föär jag har kvar på min utb och läser på distans så då kan jag göra färdigt det. förhoppningsvis...

♥Leo - 07-06-22♥
  • Sanna Marie

Jag ska plugga en kurs på Universitet som är på deltid och distans - resten tar jag ut föräldraledighet.
    Vet inte ännu hur mycket jag ska ta ut i FP dagar eftersom man inte får överstiga en viss summa för CSN.

• Pricken1

Kom precis på att jag kopierade texten lagtexten från förra tråden för jag funderade på att börja plugga:

Citat från förra tråden:

"Det ÄR TILLÅTET att ha FP och CSN-lån samtidigt. Dock har de oftast inte koll på detta hos FK.

Min sambo jobbade tidigare som jurist på CSN och hos dem står det i deras regelbok att det är ok, så de flesta handläggare har nog koll på det där.

Däremot är det annat ljud i skällan hos FK. De flesta handläggare hävdar att man inte får FP. Detta är fel!

I FK:s egen vägledning (2002:1 Version 1) på sidan 15 står detta:"

Det finns några olika anledningar som en förälder kan åberopa för att få rätt till föräldrapenning. Huvudregeln är den att föräldern för att kunna uppbära föräldrapenning ska vara den som huvudsakligen vårdar barnet (4 kap. 4 § första stycket AFL). Förälder kan också få föräldrapenning vid besök i förskoleverksamhet som barnet deltar i (4 kap. 4 § andra stycket). Definitionen på att vårda ett barn är som följer. Det krävs att det finns en rumslig kontakt mellan föräldern och barnet under större delen av den tid som föräldrapenningen avser. Detta ska dock inte förhindra att föräldern kan uträtta andra ärenden eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som enbart tar bort en kortare tid från umgänget med barnet (prop. 1978/79:168, s. 47).

En förälder som bedriver bundna heltidsstudier kan normalt inte anses uppfylla kravet på att han eller hon samtidigt vårdar barn i den utsträckningen att föräldrapenning kan betalas ut. Om studierna är förlagda till sådan tid att föräldern ändå kan anses uppfylla vårdnadskravet kan dock föräldrapenning
    betalas ut (prop. 1978/79:168, s. 56).
    Vill väl, ibland blir det fel
Svar på tråden får man plugga o vara föräldraledig samtidigt??