Newfoundland
Någon som vet några bra faktasidor denna ras eller har en sådan hund?
Någon som vet några bra faktasidor denna ras eller har en sådan hund?
www.snk.info/
Där finns det länkar och info.
Tack :)
Någon mer som ahr tips på hemsida lr erfarenhet själv?
dom dreglar iaf.. har en kompis med en sån hund och hon har en liten handduk i varje rum för allt dreggel som hunden lämnar här och var.. plus hår.. hår hår hår :p men snäll till tusan!
Ooo ja, och när de har druckit... Blött, minst sagt.
haha jo d kan jag tänka mig!
vill mer veta hur dom är att ha och vad dom vill ah för yp av motion o så ..
Någon??
Jag har haft en nuffehund, men tyvärr dog han för snart 10 år sedan. Jag saknar honom fortfarande.
Rasmus var STOR. 75 cm i mankhöjd och vägde drygt 75 kg. Han gillade att gå på långsamma promenader. 1,5 km fick gärna ta 1 timme, enligt Nuffe. Han dreglade mycket och hade ofta en hakklapp fastsatt i halsbandet. Han var kärvänlig, kelig, otroligt snäll mot allt och alla. Han hade mycket egen vilja men var aldrig den som satte sig helt på tvären utan brukade foga sig efter en liten stund (när han var säker på att vi förstått vad han ville). Han var väldigt duktig på att förstå vad vi pratade om och satt gärna med vid matbordet och lyssnade efter sina favoritord (mat, bil, gå ut, promnad, trädgården, godis etc).
En nuffe passar bäst den inte så aktiva familjen, som gillar att gå runt i skogen och filosofera, snarare än ta raska rundor i joggingspåret. En nuffe är inget för en pedant, för de hårar av sig och dreglar mycket. Nuffe-hundar är dom absolut mysigaste, snällaste och goaste hundar som finns.
Glömde en sak. En nuffe hund passar bäst den som har ett rymligt kök. Rasmus spenderade 90% av sin tid inomhus med att ligga på köksgolvet och vara i vägen.
Googla folk, googla!
www.lufsenburg.se/newfoundlandshund-rasstandard.asp
Topdog. Tack för ditt svar :)
Annnan. Har gjort de med hittar inga bra sidor som d står d jag vill veta tyvär..