• glitterkorn

Newfoundland

Någon som vet några bra faktasidor denna ras eller har en sådan hund?

• Svar på tråden Newfoundland
  • glitterkorn

Någon mer som vet något den här rasen? *Puffar*

• Buziz

Jag har Njuffe, en hemma å en hemma hos mitt ex :D Finns inge goare hundar hahaha

-BIM ca 21 Juli-
  • glitterkorn

Jag vill veta hur man tar hand om dom på bästa sätt .. hur mkt motion o mat o så

• Topdog

Tja, den typiske nuffen är en hund som vill gå på långsamma skogspromenader 3-4 gånger per dag. Sen finns det däkert individer som är mer fysiskt aktiva och kanske tillochmed gillar att springa bredvid en cykel eller följa med ut i joggingspået, men detta hör nog till ovanligheterna. Att tänka på är oxå deras päls, det blir varmt för dom i solen då de är ute.

Vad gäller mat så är det svårt att säga, men dom äter MYCKET. Vad dom gillar beror och hu rmycket dom äter beror ju på individen så det ä'r svårt att svara på. Rasmus åt uppblött torrfoder som vi blandade ner lite hundmat på burk i. Dessutom fick han alltid våra matrester när vi hade ätit färdigt.

• Ayya

Har haft 3 st under tiden jag bodde hemma hos föräldrarna. En supersnäll ras men otroligt jobbig. Mycket pälsvård. Otroligt envisa, vill dom inte jobba så gör dom helt enkelt inte det. Två av hundarna var av den söliga sorten. Älskade att promenera men det gick väl inte direkt i supersnabb takt. Den 3:e var en aktiv sort och var valp tills han dog 10 år gammal. Full fart hela tiden, förutom när det var riktigt varmt ute, då ville han helst ligga i en liten bäck där det var svalt.

De är väldigt duktiga livräddningshundar och älskar att bada. De har tillomed simhud mellan tårna.

De dräglar och kan lukta förbaskat illa när de är blöta.

Man får oxå räkna med en hel del dammsugning om man skaffar en "Njuffe". Är mycket päls både på djuret och på golvet.

Finns 3 olika färger, svart, brun och vit med svarta fläckar.

Den mina föräldrar har nu är vit med svarta fläckar och de andra 2 har varit svarta.

Jag kommer förmodligen aldrig skaffa en "Njuffe" själv, men har ändå en stor kärlek till dessa hundar.

• kariba

Njuffar är min absoluta favorithund!

Vi har haft två stycken tikar, men nu är jag så allergisk.

Njuffar är riktiga vattendjur som aldrig missar ett tillfälle att gå i en vattenpöl eller hoppas i sjön.
    Väldigt lugna i tempramentet, men hanhundar i tonåren kan vara väldigt busiga och trotsa en del.

Njuffar gillar att bära saker och att träna livräddning i vattnet.
    Dom är riktiga familjehundar som inte tar så mycket plats pga deras temprament.
    Dom hårar massor och kan dreggla. Så det är alltid smutsigt inne!

Det är också viktigt att tänka på att upp till två års ålder ska man inte belasta deras ben och höfter för mycket. Till exempel ska de inte gå i trappor, det kan leda till framtida höftledfel eftersom de är så tunga.

Jag håller i min uppfödares hemsida: www.orizza.se

• glitterkorn

Tack alla ni som tagit er tid att svara :) Om det är någon mer som har råd eller tips skriv gärna!

Anledningen till mina frågor är att jag ska hämta en "nuffe" hund på lördag han heter Love och är fyra år gammal, jag känner familjen som har honom (dom har min häst på foder) Till en början ska vi låna honom men om vi trivs me varandra kommer han skrivas över på mig o min sambo.

Anledningen till att dom vill "ge bort" honom är att dom har två andra hundar som han inte kommer överens med, vilket resulterar i att love får sitta mest fastspänd i ett koppel på gården och dom känner att dom vill att han ska komma till någon som har mer tid för honom eftersom han är så social o snäll han "problem" är att han blir överglad när det kommer folk och hoppar men jag tror det kan ha o göra med bristen på uppmärksamhet eftersom han både lever o sover ute nästan året om nu, blir kanske lite annorlunda när han får vara med oss nästan hela tiden.

Jag har har aldrig haft en "nuffe" förut men där imot andra hundar, längtar tills på lördag :)

• qenzo

Nu har inte jag läst hela tråden, men är uppvuxen med kennel på bla njoffe...så vad var det du ville veta?

• glitterkorn

Vill veta ALLT .. tips hur man tar hand om dom o osv.. vad gillar o inte gillar =) ALLLLLT

• qenzo

Hur man tar hand om dom... Tja på samma sätt som alla andra hundar. De beh pga sin päls borstas av minst en gång i vekcan om den ska hålla sig snygg och fräsch, men få personer gör det.

Vad gillar de... Vatten oftast.
    Det är utpräglade vattendjur och många gör vattenräddningsprover varje år. De är i sitt esse där och då.
    Men det är ju svårt att säga, att just din hund kommer avguda det vi rabblar upp, eftersom det är så otroligt olika beroende på individ.

En del dreggel kan det ju bli förstås, mend et löser man snabbt och enkelt med en kökshandduk som sys/knyts fast på halsbandet, som en haklapp. Då har man den alltid med sig.

glitterkorn skrev 2007-07-16 23:05:23 följande:
    Vill veta ALLT .. tips hur man tar hand om dom o osv.. vad gillar o inte gillar =) ALLLLLT
Svar på tråden Newfoundland