• Anonym (?)

Får man flytta runt med sina barn som man vill?

Får man verkligen flytta med sina barn hur ofta som helst utan att myndigheter reagerar?
    Om en förälder med ensam vårdnad ofta flyttar med sina barn så barnen får byta skola och dagis och fritis och bostad minst 1 gång om året,ska inte myndigheter reagera då?
    Flyttningarna har inte med jobb och göra utan flyttningarna handlar om att föräldern hela tiden hittar nya partner och bo tillsammans med.
    Inga långvariga förhållanden är det utan dom tar snabbt slut och då flyttar man till nästa partner och barnen byter skola och kommun igen.Barnen hamnar så klart efter i skolan och har hög frånvaro.
    Får man verkligen göra så här med sina egna barn?Förhållandena är alltid stormiga också med mycket bråk och annat.

• Svar på tråden Får man flytta runt med sina barn som man vill?
  • Anonym (skolperson)

Vi fick in en sånn familj förra hösten till skolan där jag jobbar, de brukade byta ort en gång om året sisådära. Anledning var att de fick anmälningar på sig i en kommun (från soc) å då bytte de kommun å på så sätt kunde de i princip börja om. Likdant bölev det här. Skolan anmälde för en massa saker å soc tog kontakt med familjen...då flytta de igen

• Anonym

Min mamma gjorde så. Vid 13 års ålder hade jag redan flyttat 15 ggr och gått i 7 olika skolor. Det var inte kul

• Anonym (anonym)

Självklart borde ju någon reagera!!! Men det kanske inte är så lätt om man flyttar från kommun till kommun, då kanske det inte går så lätt o se hur det ligger till.... Kanske om någon anhörig eller annan närstående säger till. Måste bara fråga... är det någon som påpekat det här för myndigheten?

• Anonym (?)

Det verkar alltså bara vara och flytta så märker ingen nåt?Och om nån märker nåt,typ skolpersonal och soc,så är det alltså bara och flytta igen då?:o)Då hjälper ju alltså ingen anmälningar?:o)

13 år och ha en sån erfarenhet av livet?Fruktansvärt!Hoppas du mår bra idag trots allt detta flyttande:(

• Anonym (anonym)

Ja men om någon utomstående märker av det här så måste ju myndigheten kunna göra någon åt det?? Dom kan ju kolla upp det... man får ju stå på sig som utomstående då ju!!! Vet inte på vilket sätt du är inblandad i situationen men om det är någon du bryr det mkt om så kanske du kan göra något!!

• Anonym (?)

men som skolperson här i tråden skriver så anmäler ju tom soc och det enda som händer är ännu en flytt av familjen till en ny kommun?Då slipper ju familjer som gör så här hela tiden undan?
    Kan inte ens soc som myndighet komma åt såna här problem så vem ska då kunna göra det?

Jag tycer det är fruktansvärt om man kan få göra så här med sina barn och ingen myndighet kan ingripa?

anonym med 7 olika skolor:Får jag fråga om nån anmälde din familj när dom flyttade runt med dej så här?Du har ju råkat ut för det här och kanske vet om soc och andra alls bryr sej?
    Tacksam om du ville svara men du behöver inte alls

• Anonym (bara jag)

"Min mamma gjorde så. Vid 13 års ålder hade jag redan flyttat 15 ggr och gått i 7 olika skolor. Det var inte kul "

Har samma erfarenhet...har tappat räkningen på hur många gånger jag flyttade och böt skolor...har flyttat så mycket att jag tappat räkningen.. men va jag minns var det ingen som öppnade ögonen och anmälde..fast jag fick reda på för nått år sen att mamma hade soc efter sig...å sen när hon träffade min styvpappa blev de lite lugnare.

• Dessie

Vi känner en sån familj. När deras yngsta barn (född -01) var 4 år hade de flyttat 7 ggr på 4 år.

• Anonym

Njäe.. alltså, ingen anmälde pga att vi flyttade ofta. Däremot så blev mamma anmäld till soc av andra anledningar och jag fick komma till familjehem.

Anonym (?) : Tack för omtanken ! Det har vrait väldigt tufft, men jag mår mycket bättre i dag

• Anonym (soc sekr)

Ja, tyvärr förekommer detta. Vi får då och då in anmälningar om barn som har det så här. Socialtjänstlagen skrevs om för ett antal år sedan och då förändrades socialtjänstens skyldighet att följa upp familjer, om man får in en anmälan så måste den socialtjänsten fullfölja sin utredning. Det går inte bara att lägga ner om man inte får tag på familjen t ex, inte heller får man "anmäla vidare" till den nya kommunen och sen släppa ärendet. Om familjen flyttar så långt så det blir svårt, rent praktiskt, att fullfölja utredningen så får man ta hjälp av den nya kommunen, av deras personal t ex. Den första kommunen är dock skyldig att slutföra sin egen utredning. Detta låter väldigt bra i teorin, i praktiken blir det svårt dock att göra en bra utredning om familjen flyttar hela tiden. Det blir hela tiden nya handläggare, skolpersonal osv, samt information som förloras när många ska vara inblandade. Men en påbörjad utredning ska fullföljas, och om den inte gör det så bör Länsstyrelsen uppmärksammas på detta!

Sen är det ju så att för att socialtjänsten ska bli inkopplade så måste det till någon oro för barnen, t ex hög frånvaro från skolan (som inte handlar om sjukdom) eller att barnen verkar må dåligt på något sätt, och att någon reagerar och uppmärksammar socialtjänsten på familjen. Det går inte, och ska inte gå, per automatik bara för att man byter adress. Men om du TS känner oro för ett eller flera barn så kanske du är den som ska uppmärksamma socialtjänsten på dem?

• Anonym

TS, vad bra att du reagerar och försöker hjälpa barnet.
    Jag flyttade hemifrån när jag var 17 år och då hade vi bott på 22 olika adresser.

• junimagi

Jag tror att så länge man har trygga föräldrar så är det ingen fara. Läste faktist en intervjuv med Isabella Scorupco där hon beskriv sin barndom som var fylld med många flyttar och hon berättade hur de gjorde henne starkare och öppnare som människa.

Men naturligtvis beror de mycket på föräldrar och situationen. Det faller dock på sin orimlighet tycker jag att anmäla någon till socialen för att de flyttar mycket. Finns ju många fosterbarn som vittnat om hur de själva fått flytta från de ena fosterhemmet till de andra när de varit Lvu placerade.Det däremot tror jag är väldigt skadligt för barnen.

• Anonym

Junimagi : Frågan är väl hur många av de kringflyttande föräldrarna som är trygga ?? För hur många "normalt funtade" personer flyttar en eller flera gånger om året varteviga år ? Diplomater kanske, men i övrigt ?

Hur bra mår man när man gång på gång tvingas bli uppryckt från ett ställe där man precis börjat sätta sina rötter, binda band med de nya skolkamraterna, hitta sin plats... ?

(Jag är anonym med 15 flyttar vid 13 års ålder)

• sallyb

Hej!

I princip får man ju leva som man vill, så länge barnen inte far illa. Och om barnen gör det av alla dessa flyttar så krävs ju att någon reagerar och anmäler till soc, så att det kommer till soc´s kännedom.

Det är också så att lagen har ändrats så att en familj med barn inte kan flytta ifrån soc, utan information får numera överföras mellan kommuner för ett barns skydd. Men som sagt; krävs att någon anmäler detta till soc för annars får de ju inte reda på detta.

MVH
    Socsekr

Svar på tråden Får man flytta runt med sina barn som man vill?