• jellona0507

Vad kostar det att skicka vagn med bussgods?

Har försökt kolla igenom på deras hemsida, men blir inte klok av alla olika priser.
    En kompis ska skicka upp en vagn från Malmö upp till Stockholm. Vad kan det kosta tro?

Minya ska få en lillasyster! 45 dagar kvar till planerade snittet!
  • Svar på tråden Vad kostar det att skicka vagn med bussgods?
  • Mia83

Jag betalade 375kr för en syskonvagn, utom länet.

• jellona0507
    Mia83 skrev 2007-07-14 21:49:57 följande:
    Jag betalade 375kr för en syskonvagn, utom länet.
    Okej, men då kanske det är billigare om det är en enkelvagn? *hoppas*
  • Mia83
    busfrö86 skrev 2007-07-14 21:52:17 följande:
    Okej, men då kanske det är billigare om det är en enkelvagn? *hoppas*
    Det hänger nog på vikten. Vagnen jag skickade vägde strax under 20 kg, med emballage.
  • jellona0507
    Mia83 skrev 2007-07-14 21:56:22 följande:
    Det hänger nog på vikten. Vagnen jag skickade vägde strax under 20 kg, med emballage.
    Okej! Min vagn kommer kosta ca 15kg med emballage. Eller mindre..
    Undra vad det kan kosta att skicka med posten?
  • jellona0507

Nu tror jag att jag har fått reda på priset för postens frakt.

http://www.posten.se/foretag/vara_tjanster/postageguide/postguideParcelDom.jspv

Vagnen blir:  Hopfälld 99 x 58 x 53 cm
    Då går det nog som vanligt paket, dvs inte skrymmande?
    Max 235kr eller 275kr!

Då blir det ganska billigt!
    Står att : Kollin som har en längd + omkrets som är större än 2m taxeras som skrymmande.
    Min vagn kan nog inte bli längre än 2meter? Eller är det längden och omkretsen tillsammans som inte får bli mer än 2meter?

*IQ ostboll*

• Mia83

längd + omkrets tillsammans ska det vara

• HumDis

Det blir skrymmande paket då det är den sammanlagda längden som räknas. I detta fallet blir det över 2 m = skrymmande.

/ HumDis
  • jellona0507
    Mia83 skrev 2007-07-14 22:13:28 följande:
    längd + omkrets tillsammans ska det vara
    Åh, tusan då!

Då blir det dyrare frakt, men max 100kr.
    Undra om bussgods då är billigare?
  • Mia83
    busfrö86 skrev 2007-07-14 22:15:29 följande:
    Åh, tusan då! Då blir det dyrare frakt, men max 100kr. Undra om bussgods då är billigare?
    Det skulle jag tippa att det är.
  • jellona0507
    HumDis skrev 2007-07-14 22:14:48 följande:
    Det blir skrymmande paket då det är den sammanlagda längden som räknas. I detta fallet blir det över 2 m = skrymmande.
    Okej! Då blir frakten max 405kr, inte bara 100kr mer, men äsch. Sparar ju då ändå 1600kr på att få vagnen uppskickad till mig, än att köpa den härifrån.
  • Jomppelina
    busfrö86 skrev 2007-07-14 22:15:29 följande:
    Åh, tusan då! Då blir det dyrare frakt, men max 100kr. Undra om bussgods då är billigare?
    När det gäller vagnar är bussgods i allmänhet billigare. Jag skickade en vagn igår, 16 kilo skrymmande för 308, hade den gått under 15 kilo så hade den kostat 266. Men kolla ditt län för det kan skilja, vet inte om alla har samma tabell, tidigare skiljde det men bussgods har visst ändrat på det de senaste månaderna.

Se till att emballera väl, så att bussgods försäkring gäller vid transportskada. kartong och den skall ligga still i kartongen föreslår jag. (skickar vagnar mellan varven).
  • Mia83
    Jomppelina skrev 2007-07-14 22:18:01 följande:
    När det gäller vagnar är bussgods i allmänhet billigare. Jag skickade en vagn igår, 16 kilo skrymmande för 308, hade den gått under 15 kilo så hade den kostat 266. Men kolla ditt län för det kan skilja, vet inte om alla har samma tabell, tidigare skiljde det men bussgods har visst ändrat på det de senaste månaderna. Se till att emballera väl, så att bussgods försäkring gäller vid transportskada. kartong och den skall ligga still i kartongen föreslår jag. (skickar vagnar mellan varven).
    Bussgods här tog inte ansvar för vagnen jag skickade, trots att den var inslagen i både golvskum och flera lager kartong. Kartongen var hårt lindad runt vagnen. Tror ärligt talat inte att man kunde ha slagit in den bättre...
  • jellona0507
    Jomppelina skrev 2007-07-14 22:18:01 följande:
    När det gäller vagnar är bussgods i allmänhet billigare. Jag skickade en vagn igår, 16 kilo skrymmande för 308, hade den gått under 15 kilo så hade den kostat 266. Men kolla ditt län för det kan skilja, vet inte om alla har samma tabell, tidigare skiljde det men bussgods har visst ändrat på det de senaste månaderna. Se till att emballera väl, så att bussgods försäkring gäller vid transportskada. kartong och den skall ligga still i kartongen föreslår jag. (skickar vagnar mellan varven).
    Vagnen kommer att skickar i orginalförpackning. Den som tillverkarna har packat ner den i. Vet inte hur den ligger där i, men den borde väl vara ganska väl packad då.
    Då kan nog inte bussgods klaga på att den inte är nerpackad ordentligt, för paketet kommer att vara obrutet när den skickas.
Svar på tråden Vad kostar det att skicka vagn med bussgods?