• Tutilure

Alcudia, Mallorca

Vi funderar starkt på att åka till Alcudia nu den 31/8, men vi har aldrig varit där så tips emottages tacksamt!

Vi kommer att resa med våra två små barn, (2 och 1 år) vet någon hur mycket de tar för en tvååring?

Hotellet heter El Lago, är det någon som vet hur det är?

Vad ska man ha med sig när man reser det med barn?

Hur gör man med pengar? Funkar VISA-kort?

Hur mycket pengar bör man ta med sig? Vi ska dit på ren sola-och-bada-semester, dvs ingen eller nästan ingen shopping eller utflykter. Mest ligga på stranden och slappa.

Hoppas på att få många råd och tips, är väldigt nervös för det här med att ha med barnen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-15 12:49:38:
    Kanske ska tillägga att vi planerar att resa någonstans slutet av augusti/början på september.

• Svar på tråden Alcudia, Mallorca
  • morrizen

Vi var där i juni..2 vuna och 1 barn, vi gjorde slut på ca. 8000 kr på en vecka...
    Vi tyckte att det man köte var dyrt !!
    Ja VISA jort funkade tror jag..
    Vet ej vart erat hotell är.
    Ta med det d kan hemifrån som sololjor, blöjor om ni har det, för det är betydligt dyrare där nere....

• morrizen

oj stavade som en kratta men du fatta nog

• Prego75

Vi var där för några år sedan. Reste med Ving och bodde på Sunwing Resort Princesa.
    Vi reste med en tvååring. Alcudia är väldigt turistanpassat - visakort funkar, men det är ju bra med kontanter till småsaker som fika, glass etc.
    Det var ganska dyrt att äta ute, såväl som att köpa mat i de Supermarketar som fanns till hands.
    Vi fick blöjkris, med det fanns både Pampers och Libero att köpa, samt vanlig svensk barnmat på burk.
    Som sagt, vi tyckte att det var dyrt att leva där (och vi reser mycket, så vi har lite att jämföra med). Vi var där bara för sol och bad, så inga kostsamma utflykter eller shopping - pengarna gick till mat, dricka och glass.

Vi tänker nog inte åka dit igen - det var lite för... exploaterat.
    Fråga på om du vill veta mer.

• Prego75

Ja, vi gjorde av med 6-7000 på en vecka!

• Tutilure

Hmm, är så dyrt alltså?
    Jag trodde att det var ungefär som här i Sverige.

Är det bättre/billigare på Kreta?

• Prego75

Jag tycker nog att Kreta var snäppet billigare, men inte var det stor skillnad. Sedan Euron slog igenom har det blvit väldigt dyrt på alla de europeiska turistorterna - de tog ju chansen att höja alla priser rejält, och de har de fortsatt med.

Ni har inte funderat på att testa Tunisien?

• Tutilure

Ja, jag skulle nog gärna testa Tunisien, men där är maken mer tveksam. Sen funderar vi på hur det blir med barnen, är det ok sjukvård och mat och sånt där?

• Prego75

Har aldrig behövt testa någon sjukvård där, men har heller aldrig hört något negativt av andra på plats.
    Maten är helt okej - finns allt från inhemska specialiteter till pizza och hamburgare. Billigt att leva (restauranger etc.), trevligt folk.
    Nackdelen är att det är lite mindre... eh.. europeiskt (ja, det öigger ju inte i europa) så det är jobbigt att handla eftersom man måste pruta på allt - samma sak gäller taxiresor etc.
    Vi har varit där flera ggr och ska dit i sommar igen. Underbart klimat och lagom exotiskt för barnen (kameler, palmer etc).

• siabellon

alcudia har ju superfin o lång strand men är alldeles för stort numer ttycker jag. vi åkte t cala bona i stället o det är så mysigt! en liten fiskehamn m en liten stad, fina sandstränder(inte så stora i cala bona men 2 km i fr finns större) finns ett snabbköp där de har blöjor o allt annat man kan behöva. massor av mysiga små restauranger o d vanliga turistbutikerna. allt är behagligt o lagom! vi blev så förtjusta så vi åker dit i år igen, t vings resorrt som ligger 1-2 km fr själva cala bona. minus är att havsbadet vid hotellet är stenig botten så ej så barnvänligt men vi löste det m badskor + att de har ett stort poolområde m bebis,barn o vuxenpooler. vi handlade m kort överallt! trevlig resa!

• Tutilure

Hmm, har kikat på Tunisien och det verkar vara härligt.
    Men är det okej att ta med sig barnen dit?
    De är ju ändå rätt så små fortfarande och jag är väldigt nervös för det, ovan vid att resa som man är.

Det var någon som nämnde att det förekom kidnappningar någonstans i nordafrika? Är det där i Tunisien?

Hur är Hammamet?
    Och hotell Aziza?

Svar på tråden Alcudia, Mallorca