hej!
jag gjorde en operation i november 05 och tog bort ca 80% av sköldkörteln.
Vet inte riktigt hur operationen går till, men dom lägger ett snitt vid halsen och tar väl bort delar av eller hela sköldkörteln.
Ja,det gör ont efteråt och du kan knappt prata. Be om smärtstillande å länge du är kvar på sjukhuset. Jag satt med hakan nerböjd i typ 2 veckor eftersom det gjorde så ont i såret om jag satt med huvudet upprätt. det gör ganska ont att äta också.
Jag vet inte om man måste stanna kvar, men jag var kvar i 2 dagar i alla fall. skönt att kunna få smärtstillande, och inte bara alvedon.
Jag drabbades tyvärr av stämbandsförlamning på ena stämbandet. jag kunde prata som vanligt nästan men inte sjunga. jag gick hos logoped och det släppte efter ett par månader. Men den kom tillbaka efter ett par månader igen när jag var gravid och nu sitter den fortfarande i och jag går hos logoped igen. Hoppas att det ska släppa någon gång, men nu har det suttit i så länge att jag börjar tappa modet. Kan ju prata precis som vanligt men om jag ska ropa eller sjunga lite högre toner så bryts rösten och det blir bara ett väsande.
Jag var sjukskriven i 5 månader. Sedan blev jag sjukskriven i v.30 under graviditeten också.
Lycka till med din operation och fråga gärna mer om det är något du undrar!