• Lena1976

Någon som är struma opererad??

Jag har fått diagnosen gift struma och äter nu cytostatika medicin o väntar på operation i augusti.

Hur går operationen till??
    Har man ont efteråt??
    Måste man stanna kvar på sjukhuset??
    Någon som blivit hes efter operationen??

Hur länge är man sjukskriven??

• Svar på tråden Någon som är struma opererad??
  • alvaereva

Jag blev opererad för ca tre-fyra år sen!

operationen vet jag inte riktigt hur den går till, jag sov ju då men jag antar att dom tar bort en ganska stor bit av sköldkörteln.
    jag sövdes och sen vaknade jag på uppvaket, hann bara grymta fram ett "aj" så var dom där och gav mej morfin. efter det hade jag inte ont alls! mådde som en prinsessa.
    jag låg kvar på sjukhuset i fyra dagar, man får något slags dränage ifrån ärret med två små slangar ut till en påse där allt "överflöd" samlades..
    kan säga att när jag vaknade upp och verkligen förstod att jag var opererad och att nu skulle det bara bli bättre så var jag så lycklig, så lycklig!! har inte varit lyckligare än då förutom nu när jag är gravid.

nu äter jag levaxin och mår jättebra!

lycka till med din operation och om det är något mer du undrar så är det bara att fråga!

• Zizzla

Jag blev opererad i vintras.
    Skrevs in dan innan då jag fick göra talprov och filma ner i halsen. För att ha något att jämföra med efteråt om jag skulle få några problem. Hes har jag inte blivit men tycker på något sätt att jag inte har samma kraft i rösten som innan.

Dan efter så blev jag inlagd på morgonen och opererades efter någon timme. När jag vaknade på uppvaket så mådde jag illa efter narkosen men fick något för det så det blev lite bättre. Ont hade jag inte. Låg kvar där till ca femtiden på eftermiddagen och kom sen upp på salen. Mådde ganska illa och var yr större delen av dagen och kräkte några gånger. Fick börja dricka vid tio-elva tiden på kvällen sen och blev då också av med droppet.
    Dan efter så var det frukost och sen lunch och efter det hemgång.
    VAr så pass ok att jag kunde köra bilen hem själv.
    Sjukskriven i 14 dagar och har sen dess varit bra.

Jag behöver inte ta något Levaxin eftersom han kunde lämna kvar en liten del av körteln som än så länge iaf fixar produktionen själv.

Lycka till, det kommer gå jättebra och kännas skönt efteråt!

• Lena1976

alvaereva:

fick du oxå göra talprov o bli filmad i halsen???

Zizzla: Talprov hur går de till??

• bäckis78

Jag jobbar som sjuksköterska på endokrinkirurgisk avdelning och har alltså erfarenhet av dessa operationer som personal. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan utifrån min synvinkel:

Hur går operationen till??
    Man tar bort hela eller en stor del av sköldkörteln, hur mycket som behövs tas bort avgör din kirurg. Självklart är man sövd under ingreppet som tar ungefär 1 - 2 timmar. Ofta lägger kirurgen in ett eller två dränage vid operationsområdet för att leda ut ev blod och sårvätska. Vid operation av sköldkörteln kan bisköldkörtlarna störas. Dessa är involverade i kroppens kalkproduktion och man behöver därför kontrollera kalkvärdet på morgonen efter operationen. Om kalkväret är lågt kan man få stickningar i fingrarna och runt munnen, vissa kan även få kramper, men det är väldigt sällsynt. Om kalket är lågt får man kalktabletter.

Har man ont efteråt??
    De flesta har inte ont alls, en viss ömhet i halsen möjligtvis, det brukar räcka med Panodil som smärtlindring.

Måste man stanna kvar på sjukhuset??
    Våra patienter stannar alltid över natten för kontroll av kalkvärde och dränagedragning på förmiddagen, om man nu fått något dränage.

Någon som blivit hes efter operationen??
    De flesta blir lite hesa alldeles efter operationen, beror på svullnad i operationsområdet och på att man haft en slang ner i halsen under sövningen. Denna heshet går över på någon dag. 1% av patienterna får en skada på stämbandsnerven som kan göra att man blir hes mer bestående.

Hur länge är man sjukskriven??
    Tror att det brukar vara 2-4 veckor beroende på vad man arbetar med, men jag har inte riktigt koll på denna bit.

Hoppas att jag kunnat svara hyfsat på dina frågor! Fråga gärna om du vill veta mer!
    Lycka till!

• Lena1976

Hej igen

Kan tillägga att jag är sååååå nervös over denna operation.

Mitt andra yrke är sångerska så ja är livrädd att nått ska hända med rösten el att man kanbli förlamad i stämmbanden.

• bäckis78

Klart att operationen kommer att gå bra! Det är ju ett litet ingrepp som väldigt många går igenom. Säkert en klen tröst för dig men...
    Förstår att du är orolig för stämbanden om du sångerska, men som sagt skador drabbar ju bara 1% av alla! Och då är det bara skador på nerven till stämbanden, förlamning i själva stämbanden är ju betydligt mer ovanligt, har inga siffror men jag har aldrig hört om någon som fått det och då har jag ändå jobbat med dessa patienter i 5 år.

• Lena1976

Bäckis78

Tack för svaren...känner mig lite lugnare...ska träffa min kirurg som ska utföra operationen den 13 augusti.

Vet du nått om det här med talprov?? Vad gör man då??
    Och det där med o filma i halsen...Hur går det till??

• alvaereva

jag minns inte att jag gjorde något talprov... eller att dom har kikat ner i halsen på mej med en kamera.
    men min röst har förändrats en del sen innan jag blev sjuk. förr sjöng jag jättemycket och rätt fint, men nu låter jag som en manvarg eller nått så fort jag försöker ta en ton. antar att det är något jag skulle kunna öva upp men jag har inte gjort det ännu..

• bäckis78
    Lena1976 skrev 2007-07-15 16:19:28 följande:
    Bäckis78Tack för svaren...känner mig lite lugnare...ska träffa min kirurg som ska utföra operationen den 13 augusti.Vet du nått om det här med talprov?? Vad gör man då??Och det där med o filma i halsen...Hur går det till??
    Nej det är inte riktigt mitt område, men jag vet att man brukar få träffa en öronläkare innan operationen, och då görs väl dessa tester. Har inte hört från någon patient att det skulle vara obehagligt iallafall. Bra att de kollar innan hur det ser ut!
  • Zizzla

Talprov är inte mer än att du får sitta i ett inspelningsrum och läsa in en text. Troligtvis för att om det skulle bli problem med rösten och stämbanden efteråt så ser dom var felet ligger. Då får man väl läsa in samma text igen på band och så jämför dom.

Filmningen av stämbanden gjordes med en slang med en kamera på genom näsan och ner i svaljet. Jag kunde inte ta det genom munnen eftersom jag klöktes hela tiden.
    Dom sprutade nån slags bedövning i näsan och så ner med slangen. Lite obehagligt var det men det gick ganska fort.

Några dräneringsslangar hade inte jag.

• Lena1976

O fy...slang i halsen vill ja inte ha....måste man de???...ja som har såna refluxer....USCH!!!

• bäckis78
    Lena1976 skrev 2007-07-15 21:20:27 följande:
    O fy...slang i halsen vill ja inte ha....måste man de???...ja som har såna refluxer....USCH!!!
    Slang I halsen får du under operationen när de har sövt dig, det är för att kunna sköta din andning. Den tas bort innan du vaknar igen.
    Slang UTANPÅ halsen, alltså dränageslang, sitter fastsytt i sårhålan och det är den kirurg som opererar dig som avgör om det behövs, beroende på om det blödit mkt under operationen. Kan också bero på hur kirurgen är van att göra, rutiner på kliniken osv. Men den slangen utgår alltså från såret frampå halsen, känns inte inuti halsen och påverkar alltså inte dina refluxkänslor!
  • Zizzla

Du ska inte svälja slangen utan det är ner i svaljet på stämbanden dom filmar.
    Jag förmodar det var den slangen du menade i ditt sista inlägg TS?

• Lena1976

Zizzla:

Ja det var kamera slangen ja menade

Att jag får en tub i halsen under operationen det vet ja för ja är opererad 3 ggr i ett knä.

Mår inte alls bra....strumaknölen växer mer o mer o på kirurgen säger dom att jag får vänta till aug för doktorerna som kan operera struma har semeter.

Har fått tillbaka olika symptom som hjärtklappning lite darrningar o är väldigt lätt irriterad...känner knappt i gen mig själv ibland.

• alvaereva

lena:
    jag fick vänta i ett år på min operation.. sen fick jag en tid och när jag hade kommit in och fått droppet o allt så skickade dom hem mej igen pga dubbelbokning! var sååå ledsen. sen fick jag vänta ett tag till efter den gången innan jag äntligen fick min operation.

jag hade också alla symptom man kunde ha typ. och alla biverkningar på medicinerna... fyyyfan vilken jobbig tid, det var många gånger jag kände att jag inte orkade en dag till. men som tur är var allt det som bortblåst när jag vaknade på uppvaket sen. :) gick ner 20 kg i vikt också efer operationen.. allt jag hade gått upp under sjuksomstiden. och håret växte ut igen där jag hade haft kala fläckar innan.

det låter kanske konstigt men jag skulle ändå inte vilja vara utan min sjukdomstid trots allt. jag fick mycket insikt i livet och mognade rätt rejält efter det. tar livet mer på allvar nu och har vett att uppskatta det

• Lena1976

Alvaereva:

Jag har gått ner 11kg o det är väl ingen nackdel bara synd att man måste bli sjuk för att gå ner i vikt.

Ja har oxå haft alla tänkbara symtom o dom sällsynta så klart med näsblod o så tappade ja hår så ja fick klippa av mig de.

Sökte i början av juni akut för att mina migrän anfall blivit värre o ca 2 anfall i veckan....
    När ja kom in hade ja en vilopuls på 120, skakningar i händerna,
    trött, lite stirrig blick o anfådd till max, huvudvärk o illamående.

Jag hade ett THS på 72 o 24.
    Blev inlagt för opservation 2 dygn.

Fick träffa en jätte trevlig endokrinolog från UVS i Linköping.
    Så nu ska ja oprereas i augusti.

Svar på tråden Någon som är struma opererad??