• oO Lovely Oo

Jack Russell Terrier

En STOR hund i liten förpackning!

En livlig och orädd hund, med stort självförtroende och egen vilja.
    Ursprungligen framavlad för jakt, men är också en mkt
    rolig och mysig sällskapshund, förutsatt att den får utlopp för all sin energi.

Det finns flera typer av Russell Terrier och det är en del förvirrande och blandade benämningar på de olika typerna, beroende på var i världen man befinner sig.
    De två huvudtyperna är högbent eller lågställd. Pälsen kan vara släthårig (kort), strävhårig eller broken (typ raggig).

För enkelhetens skull kan vi just nu nöja oss med konstaterandet att de som idag finns registrerade hos FCI (Federation Cynologique Internationale, den internationella sammanslutningen av kennelklubbar) är den högbenta som kallas Parson Russell Terrier och den lågställda som går under namnet Jack Russell Terrier (Australian Jack Russell Terrier).

I Sverige/Norden (och merparten andra länder) ska vara mellan 25 och 30 cm.

Bröstomfånget (bakom skuldrorna) ska vara 40-43 cm, ungefär vad man med två medellstora händer kan greppa runt.
    Vikten bör ligga mellan 5 och 6 kg, beroende på hur hög hunden är (25 cm hög = 5kg, 30 cm hög = 6kg).
    Ögonen små, mörka och mandelformade med ett intensivt uttryck.
    Kroppen ska vara längre mellan manken och svansroten än vad mankhöjden är. Ryggen ska vara plan.
    Hunden ska ge ett välmusklat intryck med särskilt kraftigt musklat ländparti.
    Öronen är kanske inte allra viktigast, men är ofta "utrycksfulla" genom sin rörlighet. De ska vara övertippade framåt eller helt nedhängande.
    Pälsen kan vara slät, sträv eller broken. Den vita färgen (i sammanhängande områden) måste dominera med inslag av svart eller rödgult (tan).

Hunden ska som helhet ge ett intensivt och alert intryck med ett snärtigt rörelsemönster. Lämplig för jakt, utställningar, lydnad och som trevlig sällskapshund. En personlig gissning är att jakt kan komma att tonas ner och Jack Russell blir mer vanlig som sällskaps-showhund.

Här samlas vi som har och älskar Rasen Jack Russell Terrier!

Ja©k ®ussell Te®®ie® ™

Ja©k ®ussell Te®®ie® ?
  • Svar på tråden Jack Russell Terrier
  • oO Lovely Oo
    Thats me skrev 2007-07-15 19:22:31 följande:
    jag tog ca 1000:- i srångavgift o sen 1000:- per levande valp..syrrans hane kostar tror jag det e ca 6000:- i språng..men runt 500-1000:- kke e ett okey pris..harry har avlat 3 kullar:)
    ok... för jag har ju en tik jag vill para men vet ju som sagt inte så mkt om priser o så... vad som e rimligt mm...
    Älskar Edvin, Bebis o min man Niklas massor!
  • Hondjuret

kunde inte sluta läsa tråden, även om prt o jrt inte är min ras, men tyckte nästan ana var det bar hän!
    Man tar inte valpar på sin tik för att "man älskar valpar" o def. inte för att tjäna pengar, då är man jäkligt illa ute! Avla på sina hundar gör man efter meritering på rasrena hundar där man anser att just tik o hanhund har något att tillföra rasen, och för att övt tänka tanken, ska man ha klart för sig vad en kull valpar innebär, har du kunskap -kunskap om rasen, parning, dräktighet, valpning o nyfödda valpar, tid, plats, ekonomi OCH POTENTIELLA SERIÖSA VALPKÖPARE.
    Vill inte va glädejedödare nu men jag skriver detta i högsta omtanke för hundraser, tiken, valparna och valpköpare.
    Men håller intresset i sig, visst, meritera upp hundarna, som i jaktprov, gör er "lite kända", se om det finns en seriös valpköparkrets till avkomman, och stämmer: allt-kör i vind! Säkert en mycket givande (och garanterat krävande!) hobby!
    Men, vad hunduppfödning inte är, det är nån gullig disneyhistoria.

• oO Lovely Oo
    Hondjuret skrev 2007-07-15 19:37:19 följande:
    kunde inte sluta läsa tråden, även om prt o jrt inte är min ras, men tyckte nästan ana var det bar hän!Man tar inte valpar på sin tik för att "man älskar valpar" o def. inte för att tjäna pengar, då är man jäkligt illa ute! Avla på sina hundar gör man efter meritering på rasrena hundar där man anser att just tik o hanhund har något att tillföra rasen, och för att övt tänka tanken, ska man ha klart för sig vad en kull valpar innebär, har du kunskap -kunskap om rasen, parning, dräktighet, valpning o nyfödda valpar, tid, plats, ekonomi OCH POTENTIELLA SERIÖSA VALPKÖPARE. Vill inte va glädejedödare nu men jag skriver detta i högsta omtanke för hundraser, tiken, valparna och valpköpare.Men håller intresset i sig, visst, meritera upp hundarna, som i jaktprov, gör er "lite kända", se om det finns en seriös valpköparkrets till avkomman, och stämmer: allt-kör i vind! Säkert en mycket givande (och garanterat krävande!) hobby!Men, vad hunduppfödning inte är, det är nån gullig disneyhistoria.
    Självklart gör jag ju inte valpar just för nöjjes skull o pengar!!! Jag gör det för min hund Bella är en renrasig fin jack russell med bra psyke mm o vill då föra detta vidare... alla har en gång varit nybörjare inom detta o självklart tänker vi en hel del på vilka köparen är! Vi tänker då inte sälja våra valpar till vem som hellst!
  • Hondjuret

oO Lovely Oo skrev 2007-07-15 19:42:03 följande:

Självklart gör jag ju inte valpar just för nöjjes skull o pengar!!! Jag gör det för min hund Bella är en renrasig fin jack russell med bra psyke mm o vill då föra detta vidare... alla har en gång varit nybörjare inom detta o självklart tänker vi en hel del på vilka köparen är! Vi tänker då inte sälja våra valpar till vem som hellst!
    Bra! :)Det gläder mig att höra, för jag älskar hundar så mycket och vill undvika "misstag", där hundar och inblandade människor kan råka illa ut.
    Hur har det gått på MH, jaktprov, utställning än så länge? Visst är hundar en superkul hobby o livsstil!
  • AC 76

Lägger till tråden i favoriter.

Har två tikar, mor & dotter...

• Hondjuret
    Hondjuret skrev 2007-07-15 19:46:21 följande:
    oO Lovely Oo skrev 2007-07-15 19:42:03 följande:Bra! :)Det gläder mig att höra, för jag älskar hundar så mycket och vill undvika "misstag", där hundar och inblandade människor kan råka illa ut.Hur har det gått på MH, jaktprov, utställning än så länge? Visst är hundar en superkul hobby o livsstil!
    hhaha "vill undvika misstag" lät ju lite larvigt och pretentiöst!
    Jag menar att kan man hindra nån att göra misstag av okunskap så är ju det bra så klart hehe
  • oO Lovely Oo
    Hondjuret skrev 2007-07-15 19:46:21 följande:
    oO Lovely Oo skrev 2007-07-15 19:42:03 följande: Bra! :)Det gläder mig att höra, för jag älskar hundar så mycket och vill undvika "misstag", där hundar och inblandade människor kan råka illa ut.Hur har det gått på MH, jaktprov, utställning än så länge? Visst är hundar en superkul hobby o livsstil!
    Min hund är som mitt barn o jag älskar oxå hundar... haft Bella sen hon var 8 veckor gammal o hon är mitt allt! börjar dock gå upp lite i vikt bara för att jag är just nu höggravid o inte har samma tid me henne som innan... men blir snart ändring på det... nått jaktprov har hon inte gjort... o utställning  är väl inte min grej riktigt men vi gör massa annat skojjsigt med henne skogen älskar hon! hon älskar o lära sig nya saker hela tiden o älskar att arbeta... sitta fint kunde hon redan som valp 9 veckor gammal därefter har det gått som på dans älskar barn gör hon oxå o växt upp med... även katter! Aldrig morrat eller skällt på människor eller andra hundar vilket jag är såååå glad över! därför vill jag då föra hennes gener vidare många som fastnat just för henne o velat haft henne som sin
  • Hondjuret

oO Lovely Oo skrev 2007-07-15 19:57:09 följande:

Min hund är som mitt barn o jag älskar oxå hundar... haft Bella sen hon var 8 veckor gammal o hon är mitt allt! börjar dock gå upp lite i vikt bara för att jag är just nu höggravid o inte har samma tid me henne som innan... men blir snart ändring på det... nått jaktprov har hon inte gjort... o utställning  är väl inte min grej riktigt men vi gör massa annat skojjsigt med henne skogen älskar hon! hon älskar o lära sig nya saker hela tiden o älskar att arbeta... sitta fint kunde hon redan som valp 9 veckor gammal därefter har det gått som på dans älskar barn gör hon oxå o växt upp med... även katter! Aldrig morrat eller skällt på människor eller andra hundar vilket jag är såååå glad över! därför vill jag då föra hennes gener vidare många som fastnat just för henne o velat haft henne som sin
    Ojdå, jag som bara träffat russels som är som speedade miniångvältar!!
  • oO Lovely Oo
    AC 76 skrev 2007-07-15 19:48:00 följande:
    Lägger till tråden i favoriter.Har två tikar, mor & dotter...
    va kul o dom går bra ihop?
  • AC 76
    oO Lovely Oo skrev 2007-07-15 19:59:26 följande:
    va kul o dom går bra ihop?
    Absolut!
     Har väl hänt att dom har rykt ihop nångång vid utfodringen. Men då har jag mig själv att skylla.
  • oO Lovely Oo
    Hondjuret skrev 2007-07-15 19:59:16 följande:
    oO Lovely Oo skrev 2007-07-15 19:57:09 följande: Ojdå, jag som bara träffat russels som är som speedade miniångvältar!!
    hehe ok...
  • SofieO

Har en liten blandisvalp här hemma på 12veckor..75& chihuahua o 25% Jack Russel...ser ut som en Jack Russel i färgerna och är självklart världens goaste lilla vovve!

• oO Lovely Oo
    AC 76 skrev 2007-07-15 20:01:55 följande:
    Absolut! Har väl hänt att dom har rykt ihop nångång vid utfodringen. Men då har jag mig själv att skylla.
    ok... för jag har ju funderat på o ha valpar på min Bella o hade sen tänkt behålla en tik men vet ju inte riktigt hur det skulle gå ihop... eller hur det skulle bli om man behöll en hane ist? Men dina tikar ryker inte ihop så dom vill typ döda varann eller så?
  • AC 76

Att ha en hane & en tik kanske blir jobbigt. Det blir ett jäkla passande.
    Då får man tänka på kastrering...

Nope, dom vill inte döda varandra. Bara sätta varandra på plats. Och det har hänt 2 ggr på ett & 1/2 år

Svar på tråden Jack Russell Terrier