Torr bebis hud
Hej!
Vår lille Vincent är så torr i huden, även om vi smörjer in honom i babyolja & en annan salva som vi köpt.
Någon som vet vad som fungerar bäst mot torr bebis hud?
Hej!
Vår lille Vincent är så torr i huden, även om vi smörjer in honom i babyolja & en annan salva som vi köpt.
Någon som vet vad som fungerar bäst mot torr bebis hud?
Är han nyfödd? Vår dotter var också torr, såg ut som hon flagnade men dem på bvc sa att det varvanligt. Om det var nåt emd att huden förnyade sig sen dem legat i magen... Kommer inte ihåg vad hon sa. Så vi fortsatte med barnolja
Jag använde Miniderm till hela kroppen och mildison till torra fläckor! Tyckte det funkade ok..
Olivolja, bröstmjlk, m.m funkade iaf inte på honom!!
Lite badolja i badet kan göra underverk. Varje gång. Och klappa honom torr med handduken så oljan drar in i huden, istället för att torka som vanligt.
Miss Blaise:Han är nyfödd,en vecka idag..:)
Ja han flagnar liksom i skinnet. Okej.
Har provat med lite bröstmöjk, men det hjälper bara mot hans små riv märken från naglarna.
Det gick över ganska fort
Jag använde miniderm o slutade med mjölkprodukter. Då blev huden bra igen, förutom att den blivit beroende av krämen. Så den fick jag sedan sakta fasa bort, och nu har hon inte alls torr hy. Jag tror att torr hy oftast är ett tecken på att barnet får i sig något det inte tål. Vanligast är ägg som de flesta barn under 6 mån är överkänsliga mot. Även mjölk är ganska vanligt. Och soja.
då ett av mina barn har helkropps exem så fick vi veta att huden blir torrare om man har olja i badet eller om man smörjer med olja så då får man alltid göra det för huden "lär" sig att det kommer fukt utifrån och producerar då inte fuktämnen själv sa en hudläkare till mig när min stora dotter var liten.
den läkaren rekomenderade att man i den mån man kan smörja med bröstmjölk om man måste annars miniderm men inte för ofta
Glömde: Ett badper v räcker, varje gång de badar torkar man ut huden.
Är han överburen??
Låt bli att bada bebisar!!! Bästa sättet att inte få torr hud på dom :) Det går ju bra att torka av med tvättlapp, o rumpan tvättas ju ändå vid blöjbyte. Om man badar ca 1 ggr per vecka så kan jag varmt rekommendera ME (Marja Entrich) havsalstvål o vetegroddsolja. Tror att många "badar sönder" sina bebisar! Mina barn fick inte bada förrens dom va ca 2 v........badar inte överdrivet ofta nu heller....smutsiga o friska, hahaha. Man kan ju sköta hygienen på små barn utan att bada, o aldrig med tvål!!
o precis som jag läste här ovan: verkar som bebisarna fjällar av sig hud i början, känner igen det.