• Mandyyy

Torr bebis hud

Hej!
    Vår lille Vincent är så torr i huden, även om vi smörjer in honom i babyolja & en annan salva som vi köpt.
    Någon som vet vad som fungerar bäst mot torr bebis hud?

• Svar på tråden Torr bebis hud
  • Kajak

moromou

Jaa det gjorde vi så med flickan när hon var nyfödda.

Vi badade henne 1 gång i vecka ungefär.
    Övriga dagar använder vi frottebit o torka på henne som tex under haken, armhålor.. sånt som har lätt att samla på smutsig/gamla hud m.m.

Sen när hon blev större så badade vi henne 2 ggr i vecka.
    Idag är hon 14 mån o vi är tvungen att bada henne varje dag ibland för hon blir sååå smutisgt efter att ha varit ute på trädfården äve "äta" själv....

• Mandyyy

Momsie:Han kom 12 dagar efter bf.
    Jag hoppas att han blir bättre i huden.

• Cinnalinna

ett tips - babyolja fuktar bäst om huden är blöt, torka alltså inte barnet innan du smörjer in, torka efter!

• Tisella

Mandyyy: Min tös är också torr som fnöske, hon ömsar skinn kan man säga. Bvc sa att det var väldigt vanligt när det naturliga fosterfettet försvinner och att man kan ta lite babyolja på det värsta. Molly är 2 veckor och fnaset har försvunnit på händer och fötter där hon nu är len som bomull. Det såg lite läbbigt ut i början men nu är det redan klart bättre. Hoppas det försvinner snart.

• Mandyyy

Tisella:Ja det är precis vad han gör,ömsar skinn.Speciellt vid halsen magen & lite i ansiktet.Man blir ju så nojjig.
    Okej,ja det är säkert vanligt,tycker att det blivit lite bättre redan.

• becka85

hej!
    våran son var också jätte torr, som sand papper o ingeting hjälpte. så vi fick träffa dr o tyckte vi skulle använda Miniderm (finns på apoteket) så efter ca 2-3veckor blev han bättre men vi har fortsatt att smörja morgon o kväll.
    lycka till!

• Emsor1

frågade på bb om det där och det är jätte vanligt, nästan alla nyfödda är torra under ett tag å det va inget direkt man skulle göra åt det

• matilda81

Hej. Vår son e 8 dagar gammal och han e oxå väldigt torr. På bb sa det att det beror på att han var överburen. Han kom bf+10. De rekomenderade att bara använda bröstmjölk, funkar bra på honom. Men sen e det olika från barn till barn.

• 8Emilie8

Jag har provat massa oljor & tvålar, men tycker att ängkamaarks baby tvål är bäst! huden blir som "en baby stjärt"....

• misan84

Hej. Något som är jätte bra är din egna bröstmjölk. Pumpa ut lite o stryk på det på bebben där den är torr o upprepa några gånger om dagen. Bröstmjälk läker även skavsår o sådant!!

Vår älskade pojk kom den 4/7
  • Kaaaaro

Annars behöver man faktiskt inte göra något alls... Speciellt överburna barn är ofta som du beskriver och det går över av sig självt. Skulle det inte bli bättre efter någon vecka kan du ju fråga på BVC, men annars tycker jag att du ska vänta så ska du se att det antagligen fixar sig utan en massa trixande.

• Thösen

Att dom är torra dom första två månaderna är normalt. Dom ömsar skinn helt enkelt. Det blir bättre, man behöver inte göra så mkt åt det. Är dom däremot torra efter 2 mån ca, så kan man smörja in med miniderm 2-3 ggr dagligen. Funkar jättebra!!!

• Kattflickan

Jag brukar köpa Locobase. Finns på Apoteket. Väldigt fet kräm som fungerar bra om barnet är väldigt torr i hyn.

Svar på tråden Torr bebis hud