• HeddaBigBum

Ditt bäst recept på chokladboll/negerboll/kalla-det-vad-du-vill-boll!

Det var länge sen jag gjorde choklad/negerbollar, men nu är jag sugen. Men jag minns att jag aldrig fick till dem så där gott som i cafeérna. Vad är hemligheten?

Har Du något super-extra gott recept som du vill dela med dig av?

Tackar på förhand!

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Ditt bäst recept på chokladboll/negerboll/kalla-det-vad-du-vill-boll!
  • HelHel

-1 hg smör
    -1 kkp socker
    -2 kkp havregryn
    -1 msk vaniljsocker
    -2 msk kakao
    -1 msk kallt kaffe
    -sirap (ringla och knåda tills degen känns lagom kladdig)
    * Rulla i kokos, pärlsocker eller strösocker

• nilla85

det vanliga recepetet som står på havregrynen+ 1 ägg

• HeddaBigBum
    tack för svar!!
    Men jag kunde ju inte vänta TVÅ TIMMAR som det tog er att svara! Räcka ut tungan
    Jag hittade det här på nätet (vi gjorde en liiiten ändrig och mixade havregrynen så de blev mindre):
    250 g rumsvarm smör
    2 1/2 dl socker
    7 1/2 dl havregryn
    1 msk vaniljsocker
    1 msk kakao
    1/2 dl kokt kaffe

Men jag måste givetvis testa era recept nästa gång! De vi gjorde blev goda, men inte café-goda...
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • zazla

Jag brukar köra på det vanliga receptet på havregrynspaketet och lägga till 1 msk starkt kaffe. Jättegott! Och rulla i kokos givetvis, inte pärlsocker för det är vidrigt.

• Nearia

Oj...vad sugern jag blir på chokladbollar nu ju!

• Bambi Tinuthiel

använd mocca eller vaniljextrakt! finns att köpa på typ kaffe/te/ost-butiker. är som drinkmixar till kaffe egentligen.

• Bambi Tinuthiel

det går bra utan kaffe,men det är gott med moccaextrakt. annars kan man smälta lite choklad och blanda ut med lite grädde så att det blir krämigt och sedan blanda i! Eller smälta chokladen med smöret som man har tänkt att ha i.

• Bicky

Hehe - bra bantningmat!

Ibland blir jag så desperat att jag snabbt gör smet med musli och ställer in bunken i frysen några minuter och sen äter med tesked.

Mumsigt. Och man blir så nöjd!

Svar på tråden Ditt bäst recept på chokladboll/negerboll/kalla-det-vad-du-vill-boll!