• Vickan

Boxer Hund

Någon som har en Boxerhund/valp??

Vill Ni berätta lite om hur den är att äga.. Typ vad som är bra samt dåligt..

Vi funderar på att skaffa oss en. Barnen är nu 6,5år och 2,5 år.

Tack på förhand

• Svar på tråden Boxer Hund
  • MeNoLike

dom är ju väldigt barnkära

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Tessidess

Dem är verkligen underbara, pigga, glada, lekfulla, vackra att se på
    Kan dock känna att det kan bli lite för mycket. Speciellt om man har barn. Dem kräver mycket motion och stimulans. Men har man tid med dem och förstår att det krävs en hel del engagemang så absolut. Så är det iof med alla hundar, mer eller mindre. En underbar hundras!
    Lycka till!

• Gnista

Kräver mycket motion och stimulans. Blir mogna sent, alltså valpiga länge. Ofta väldigt glada i både människor och andra hundar. Räkna med mycket jobb men mycket tillbaka

• JennieLee

Vår valp är nu 4 mån och han är helt underbar...

Men väldigt energisk och krävande!

Kanske till och med mer än vi väntade oss.

Åk till en uppfödare och hälsa på rasen, så du vet vad du har att vänta dig.

Men mer familjekär hund får du nog leta efter!

• Zaria

Pigga och glada,men kräver mycket tid,tråning och aktivering för att bli bra och inte krypa ur skinnet är den erfarenheten jag har,dessutom är de ganska smarta hundar på både gott och ont.

• chicasweep
    Vickan skrev 2007-07-15 19:29:28 följande:
    Någon som har en Boxerhund/valp?? Vill Ni berätta lite om hur den är att äga.. Typ vad som är bra samt dåligt.. Vi funderar på att skaffa oss en. Barnen är nu 6,5år och 2,5 år. Tack på förhand
    En boxer växer aldrig upp! En barnkär hundras som tål hårda lekar och upptåg. Står sin familj nära och lojal. Kolla gärna på boxerklubben.nu för ev rasbundna sjukdommar. Alla hundraser har sjukdommar och boxern är inte ett undantag, tyvärr. Jag fick avliva min älskling 11/6 pga skrumplever. men jag har fastnat helt för rasen och ska skaffa mej en till så småning om.
    du bör dessutom ha mycket humor och tålamod, inte vara rädd för eventuella gråa hårstrån - vilket du kommer att få. Men som kompensation får du dagliga skratt!
  • vitvarghona

En boxer är alltid en boxer!!

Boxern tillhör gruppen brukshundar och dess medfödda anlag kommer särkilt till sin rätt som försvars- och vakthund, men framförallt är den älskad som barn och familjehund.

Eftersom boxern härstamma från de gamla kamphundarna är det en mycket kampglad, och det är oklokt att som vanlig hundägare uppmuntra dessa tendenser.

Som regel tar boxern emot familjens gäster som deras enda ärende var att komma och klappa den. De fösta fem minuterna i ett hem där det bor en boxer kan vara rätt påfrestande, när hunden på alla sätt vill visa sin glädje över besöke.
    Men låt er inte luras boxern har en mycket säker instinkt för om det det är fara å färde.
    Om ägaren känner sig otrygg, reagera boxern direkt även om den aldrig blivt tränad.

TS Du kan ta kontakt med Cozcos här på familjeliv. Hom föder upp boxer.
    Hon har otroligt fina hundar!!

• jennie80

Kan bara instämma med tidigare inlägg!Har idag en hane som är 4 år.Busig och med glimten i ögat.Gudasnäll mot den lilla nya medlemmen i familjen.Han är oerhört personlig,kelen(skulle gärna va en knähund om det gick)Vi älskar vår boxer och kommer nog aldrig att skaffa en annan ras.

• Annika26

Jag har en boxertik på snart 7 år.
    Som folk redan sagt är dom, Spraliga, barnkära, livliga, kräver en massa stimulans och snälla som få.

En helt underbar hundras i mina ögon. :)
    Kräver en ganska fast hand, men kan lätt bli din bästa vän någonsin.
    En ängel i en bulldozers kropp!

• Baloo 02

Vi har en boxerkille på nästan 5 år. Kan bara instämma med de övriga som redan uttalat sig om rasen.
    Baloo verkligen ÄLSKAR barn, och har stort tålamod. Vill gärna vara med överallt.
    Våran kille är ganska stor och kräver mycket aktivering.
    Ju mer man tar i när man leker desto mer tar han i tillbaka, men lyssnar alltid när man säger till.
    Tänk på att en boxer kan bli väldigt stark när den vill. Ett kraftpaket, så jag skulle vilja lägga stor vikt vid lydnad. Det har gått väldigt bra för oss med vardagslydnaden, men det är väl kanske lite individuellt.

Men det är den absolut mest underbara rasen jag har träffat. Vi skrattar ofta gott åt våran lilla älskling! =)

• Vickan

Är boxer en "bra" första gångs hund?..

Jag har haft hund när jag var liten (bodde hemma) fast då tog ju mamma o pappa hand om den mest då det var familjens..
    Min man har aldrig haft egen hund men vill jätte gärna ha

• vitvarghona

NEJ!!!
    Boxer är INGEN fösta gångs hund
    Krävs ganska mycket hundkunskap för att ha en boxer
    (detta är våran syn på saken)

En boxer kräver jätte mycket av sin ägare
    Boxer är en hund som kräver mycket aktivitet
    av sin ägare VARGE dag!!
    Vi kör WEIGTPULL med våran boxer 3-4 gånger i veckan
    Pluss lydnad......
    Så det går åt en massa tid
    Som vi så gärna lägger ner på våran gumma
     En boxer som inte får utlopp för sin energi
    kan bli en väldigt jobbig hund på alla vis...

• Annika26

Håller med vitvarghona!

Boxer är inte en lämplig förstagångs hund.

Det är som sagt ovan en ras som kräver myycket av sin ägare, en ras som är väldigt stark i sig både fysiskt och psykiskt.

En jättefin ras om man vet vad man gör med hundar (tyvärr är det lätt att göra fel med hundar.)
    Samt en ras som kan bli too much om man inte från börjar gör rätt.

• vitvarghona

glömde ett t

weightpull

• vitvarghona

Man dra vikter med hundar
    Man sätter på en sele på hunden
    Och sen beroende på hur van hunden är att dra
    så fäster man tyngder i selen

Svar på tråden Boxer Hund