• newatthis

KS eller vaginalt skapar "osämja"

Hej!

Sitter här och känner mig superdeppig, Jag har bestämt mig för att jag vill ha KS pga bla förlossningsrädsla men min man menar att det är bättre att föda vaginalt.

Varje gång jag tar upp ämnet så blir det väldigt spänt och vi hamnar båda på deffensiven.

Nu är det inte så att min man kommer att "tvinga" mig till vaginalt och han har sagt att han givetvis stödjer mitt beslut men att han föredrar att det blir en vaginal förlossning.

Känner mig oerhört ensam i den här situationen, med tanke på att de flesta andra också är negativa till KS så känner jag mig verkligen helt utelämnad, suck...

Ska även sägas att jag ska på aurora samtal i augusti och verkligen har förskt att tänka om när det gäller vaginal förlossning men som det känns just nu så skulle det vara ungefär som att hoppa från ett plan utan att veta om man har en fallskärm eller en ryggsäck på ryggen - inte många som skulle komma på den iden...

• Svar på tråden KS eller vaginalt skapar "osämja"
  • Smilie

Det är  bara DU Som bestämmer det..
    Men vad är det som skrämmer dig med vaginal fölossning?

• Linda MI

Hej!

Jag tror att Aurora samtalen kommer att göra underverk!Jag har hört flera som har valt vaginal förlossning efter samtal.Hoppas att det löser sig för dig. Om du väljer vaginal, så kan du vara SÄKER på att du klarar det. Det finns kunnig personal runt dig hela tiden och din man kommer att vara ett superstöd!

• newatthis

Oj, den förra blev visst fel..

Som svar till dig Smilie:

Jag är inte främst rädd för smärtan, den hoppas jag att man kan hitta något sätt att hantera, jag är mer rädd för utmattningen av en lång förlossning och att känna sig helt hjälplös och utelämnad och inte kunna påverka situationen.

Sedan är jag helt panikslaget rädd för att spricka eller få andra komplikationer som kan påverka långt efteråt. När jag läser om dom som spruckit så illa att de varken kan hantera hygien eller ha sex efteråt så får jag sådan fruktansvärd ångest. Jag vet att risken inte är så stor men bara att det finns där gör mig skräckslagen

• Chotte

Det är  självklart ditt eget val helt och hållet och det viktigaste är att du känner dig så trygg som det bara går. Men jag tror att en vaginal förlossning underlättar oerhört efteråt när man ska ta hand om sin nya lilla bebis. När jag låg på BB så var jag visserligen utmattad (värkar i tre dygn), men verkligen på benen och mådde bra. Min man träffade på en mkt vilsen kille med en bebis i korridoren, och han berättade att hans fru blivit snittad och därmed var sängbunden, och att det var hon som gått alla kurserna men han som helt och hållet måste ta hand om bebis... Så OM du kan komma till en punkt där du kan känna dig trygg med vaginal fl är det ngt jag varmt rekommenderar! Jag läkte dessutom jättesnabbt och kunde börja ha sex igen efter 7 veckor. Cool

Men vad du än bestämmer dig för är det jätteviktigt att du talar om för din man vad hans åsikter betyder och hur viktigt hans stöd är. Det är bättre att vara övertydlig med det än att gå omkring och tänka att han borde fatta själv.

Lycka till!

• fjärilen78

hej!! jag och min man sitter i ungefär samma båt som ni!!
    jag vill både föda vag för att man mår bättre efteråt men samtidigt vill jag ha snitt då förra fl slutade i ett katastrofsnitt vilket har gjort mig skräckslagen
    min man tycker att det är bättre med vag förlossning och att vi tar det som det kommer men givetvis stöttar han mig men det blir ändå en jobbig situation och man mår dåligt av det!!

jag tror att det viktigaste är vad just du vill i detta läge!! men glöm inte att din mans åsikter givetvis räknas oxå men det är du som ska gå igenom detta,missförstå mig rätt nu!!
    jättebra att du ska gå och träffa en aurorabm jag går själv där just nu och det hjälper mig ialla fall!!

prata med dom på aurora och se hur du mår och känner efter samtal med dom sen kan du ju bestämma dig för hur du vill ha det!!

• newatthis

Kan tillägga att nedan artiklar inte direkt gjort mig lugnare, det verkar ju snarare vara regel än undantg att spricka vid första förlossningen :)

Sen att det är "bara" 4% som råkar riktigt illa ut tycker jag inte är så bara, det är ganska många när man tänker efter....

www.9manader.nu/artiklar/forlo00056

• Chotte

Jag sprack litegrann ska jag tillägga. Behövde några stygn, men läkte snabbt ändå. Det jag vill säga med det är att trots att man spricker så kan man läka snabbt och bra ändå!

Men återigen: Gör klart för din man vad  hans åsikter och stöd betyder. Det allra viktigaste är att du känner sig så trygg som det bara går.

• Mariii

en fråga får man välja om man vill ha kejsarsnitt eller vaginalt?

• fjärilen78

mariii: nej man får inte välja men om det finns orsaker till snitt så kan man bli beviljad det!!

Svar på tråden KS eller vaginalt skapar "osämja"