• Tjiklex

Fiskbett?

Måste bara kolla om det är någon som har bra koll..
    Kan det vara farligt å bli biten av en fisk???
    Alltså.. tex om man blir biten av en hund bör man ju få en stelkrampsspruta. Men om man blir biten av en fisk?! De kan väl inte va nå spec..? eller?

• Svar på tråden Fiskbett?
  • Enjoy life

Alltså, spontant skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen direkt och fråga. Vattnen inehåller ju så mycket skit o jag antar att fiskar har en helt annan bakterieflora än vad vi människor är vana vid.

• Tjiklex

min dotter blev biten av en öring i ena tån idag. De e inget som ser konstigt ut eller så..men man undrar ju..

• Tjiklex

Om det mot förmodan är fler som blir fiskbitna så e de stelkramp som gäller. Precis som när man blir biten av en hund. Bara så ni vet! =p

• Carro W

Förlåt men jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste den här tråden . Inte så vanligt att folk blir bitna av fiskar, jag har aldrig hört det iaf

Ska vidarebefordra det här till mina bröder som är storfiskare, för eller senare får dem väl sig ett hugg i tummen

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Tjiklex

Vi skrattade rätt bra när det hände också! Hon fick plaska lite i pappas damm där det bor 5-6 öringar. Jag trodde fiskar skulle bli skrämda av hur en 8 månaders plaskar!! =p men icke! Upp kommer en öring å biter henne i tån! Å jag blev rätt förvånad över att han(/hon?) lyckades få tag i en tå som My´s ben for fram å tbax!

• Carro W

Mmmm mask

Den late förtar sig hellre än går två gånger
  • Tjiklex

Ja, han måste ha tänkt nåt sånt, fisken!

• terwa

En kille jag känner blev biten av en gädda i tummen när han simmande i sjön. Han såg gäddan och tänkte att han flyttar väl på sig men det gjorde den inte utan tog en tugga av killen istället. Blev ett rejält sår. Hur de gjorde med läkarvård och stelkramp kommer jag inte ihåg, det hände för 20 år sen. Men jag glömmer aldrig tummen med bitmärken och blodet rinnande.

• Tjiklex

Gäddor brukar väl inte va lika skygga som öringar? Eller? Jag har noll koll.. =p De e inte så vanligt å bli biten av fiskar iaf! Så hon har ju nåt å skyta om när hon blir större. =p

• Charlie Bravo

Tror inte ni behöver oroa er för stelkramp när det gäller fiskbett. Bakterien som orsakar stelkramp finns inte i vatten utan i jorden. Det är alltså farligare att trampa på en rostig spik som ligger på marken.

Däremot är det inte så kul att bli biten av t.ex. en gädda eller gös med tanke på deras sylvassa (och många) tänder. Tror primärt att det är gädda som kan orsaka någon egentlig form för skada här i Sverige. Andra fiskar har antingen inga eller ofarliga tänder eller så är de så skygga att de knappast går till anfall. En gädda skulle t.ex. i en grumlig sjö kunna bita tag i en sprattlande hand eller fot om den misstar det för en skadad fisk.

• Tjiklex

Det va sjukvårdsrådgivningen som sa de om stelkramp.

Tror också gäddan gör större skada.. Om de hade vare gäddor pappa har i dammen hade hon nog inte haft nån tå kvar!

Svar på tråden Fiskbett?