• Skantza

Hurghada Egypten

Någon som varit där och vill berätta hur resan va!?

• Svar på tråden Hurghada Egypten
  • Mamma 80

Vi var i Hurghada i påskas. Bodde på ett all-inclusive, Azur Arabia Resort hette det. Jättebra hotell, mkt folk dock. Hurghada i sig är väl ingen hit som stad. Skitigt och rörigt. Huvudgatan är hårt trafikerad och det är höga trottoarkanter överallt. Vi ville ha en riktig slapposemester med sol o bad hela dagarna o det fick vi så jag är absolut inte missnöjd med resan som sådan, bara staden som absolut INTE är barnvänlig.

Ska man till Hurghada ska man satsa på ett bra hotell, föredrar all-incl med vår son på 1,5 år, där man kan tillbringa sina dagar. En dag var vi ute och dök, det var första gången vi hade med sonen på dykbåt men det gick hur bra som helst.

Skulle rekommendera Sharm El Sheik gramför Hurghada då det är mkt lugnare där, jättebra shopping och RENT!!

Nästa gång vi åker till Egypten tänkte vi testa El Gouna som skall tydligen vara jättefint!

• Elli47

Vi var där december år 2000 när sonen var 10 mån. Bodde på ett hyfsat hotell men själva Hurghada var inte särskilt kul... inte fint eller så utom i vattnet förstås. Däremot var ju närheten till Luxor bra, vi var dit på en tvådagarsresa och det var toppen! Skulle nog också välja All Inclusive-hotell och sen ta en resa till Luxor eller Kairo. ELLER allra helst skulle jag vilja åka båt på Nilen i en vecka.

• Azel

Har bott i egypten med barn, i Hurghada, fråga om det är nåt du vill veta

• adiam

vi var till hurghada i april med två små bodde på grand resort, helt underbart har bara positivt att säga, vi kommer absolut åka igen... det som va mindre bra va själva stan där trottoarkanterna är höga får lyfta vagnen, högljutt och väldigt trafikerat, folk och bilar överallt och alla tutar heeela tiden, annars är de väldigt barnvänliga och hjälper gärna till, vi fick gå före överallt och många hjälper till att lyfta på vagnen, hoppas du får en ungefärlig bild, fråga på annars!!!

• Skantza

Tack för svaren! =)

Är det billigt att handla i Egypten om man gemför med Sverige? Vad är billigt, kläder kanske? Finns det märkeskläder till bra priser?
    Har ni förslag på några trevliga restauranger?
    Finns det några utflykter eller sevärdheter som måste ses?

• MysMalin

Vi var i Hurghada för nått år sen och vi gillade det väl inte direkt. Priserna var underbara =). Vi brukade äta fyrarätters med dricka för 25 kronor. Handlade jätte mycket billiga saker, allt är super billigt. märkeskopior och dylikt, det mesta var tyvärr rätt dålig kvalité på Köpte däremot några badlakan för kanske 5-10 kronor styck och de är jätte bra. Man ska pruta hur mycket som helst. Känns ibland lite pinsamt för man får ett pris som är hur lågt som helst och sen ska man typ börja 60 procent lägre och det känns ju hur som helst billigt. Jag tyckte personligen det var väldigt jobbigt för männen typ jagade en och tafsade på en när man gick på stan under kvällarna.Så jag höll mig nära min karl =).Man blir jämt lurad om man ska åka taxi eller minibuss som man stannar längs vägen. Vattnet var fint och vi bodde jättebra och fint en bit untanför hurghada med egen strand. Resan till pyramiderna var en tvådagars i buss och det var inget vi dirket ville göra, kostar man på sig lite mer kan man flyga dit direkt. Lycka till med er resa!!

• Azel

Det är billigt i Hurghada. Mycket billigare än här, men tyvärr finns det inte så mycket kläder/märkeskläder att shoppa där.
    Massor med bra restauranger, Fish House- en underbar fiskerestaurang, Samos- en grekist restautang, bra mat. Akta er på Steak House, väldigt otrevliga, KRÄVER dricks, och lämnar inte dig ifred innan de får hur mycket de vill.

Kairo är nästan ett måste tycker jag när man är i Egypten. har varit där många gånger. Smutsigt där ja, men pyramider slår allt, helt underbara att se.

Svar på tråden Hurghada Egypten