Inlägg från: Charlie Bravo |Visa alla inlägg
  • Charlie Bravo

Matproblem

Känner igen det där. Min son (13 månader) har haft samma ovana. Det viktigaste är dock att titta på hans hälsa. Är han pigg och glad så behöver man inte vara orolig så länge han inte börjar tappa allt för mycket i vikt. Barns aptit varierar helt enkelt. För min son går det upp och ned. Vissa perioder äter han nästan allt och så helt plötsligt så slutar han äta något som tidigare har gått hur bra som helst (t.ex. gröt på morgonen). Jag har några teorier på vad det kan vara

1: Tänder. Nya tänder irriterar och kan ta apptiten.
    2: Värme. Är det väldigt varmt och kvavt brukar min sons aptit gå ner
    3: Mer variation i maten. Om han tröttnar på något, pröva något nytt. Din son är 10 månader och kan börja äta vuxenmat i större utsträckning. Min son vill helst äta det samma som oss och gärna från vår tallrik. Pröva att ge mat med stor sked eller med gaffel.
    4: Vill äta själv. När de börjar närma sig ett år vill de göra saker på sitt eget sätt. Ge dem en egen sked att leka med samtidigt som du matar.
    5: Är i en fas i utvecklingen där det händer så mycket mentalt och fysiskt att det går ut över apptiten. När min son gjort stora framsteg med att t.ex. börja krypa, gå eller annat så kan det gå ut över apptiten.

Hos oss är det fortfarande ofta så att jag måste sätta någon form för leksak på bordet för att distrahera min son. I alla fall om vi försöker ge honom något och han inte är 100% hungrig eller intresserad av att äta. Då brukar han öppna munnen i ren reflek, men tappar han saken på golvet så är munnen stängd igen.

• Charlie Bravo

Om din son är tio månader är det inga problem att börja ge honom vanlig mat, om än i något mer babyvänlig utgåva. Mat på burk innehåller oftast inte tillräckligt med energi för en sådan lite krabat, utan bör väl snarare användas som komplement till "riktig mat". Vår grabb har varit väldigt glad för potatismos. Brukar göra koka lita potatis, morötter och ev, broccoli/blomkål, som vi sedan mixar till en mos. Tillsammans med ex. köttförssås (minimalt kryddad och saltad) brukar det går ner utan problem. Eventuellt kan man ge mos tillsammans med en burk för att ge det lite mer smak. Nu är vår son 13 månader och vill gärna äta själv med fingarna så kyckling, fisk och liknande är också bra mat att ge.

Vi har aldrig gett vårt barn välling. Brukar ge honom lite bröd (gärna grovt) med ex leverpastej på samt frukt och mjölk som mellanmål. Brukar fungera bra.

När det gäller sömn så har vi samma problem med att få honom att somna i egen säng. I dagsläget brukar jag gå och lägga mig tillsammans med honom i vår säng och sedan flytta över honom till hans egen säng när han väl somnar. Igår blev det till att ligga en hel timme innan han föll i sömn, så det är inte mycket kvar av kvällen då. Tycker det är svårare att få honom att falla i sömn i tid (runt kl 8) nu när det är så ljust ute. Gick bättre i vintras. Då kunde jag lägga ner honomi hans egen säng, hålla täcket runt honom så han inte vänder sig om på magen och börjar krypa runt och t.ex. berätta en saga. Då kunde det gå på 10-15 minuter.

Svar på tråden Matproblem