Matproblem
Hej, jag är verkligen ingen expert på matning men nedan kommer några förslag som brukar fungera på min ettåring, när det går lite trögt.
Hans matschema är för övrigt ungefär så här:
ca 6.30, då han brukar vakna, får han 2 dl välling
ca 7.30 (när vi äter frukost) får han smaka lite bröd, mjölk/fil och ev. frukt
ca 11.00 får han lunch, som ofta består av en burk mat + lite av min lunch
ca 14.30 får han en frukt eller fruktpuré
ca 17.00 får han middag, som ofta är en burk mat eller så mat som vi lagat själva
ca 19.00 får han gröt och fruktpuré
ca 20.00 brukar han somna.
Variera smakerna, t.ex. använd alltid två olika typer av burkar per dag och ge ibland halva burkarna per gång, alt. laga din egen mat så att även han kan smaka av den. Tänk på att inte salta.
Försök aldrig truga eller tvinga utan låt barnet äta i sin egen takt, även om det tar lite tid. Just nu kanske det fungerar bättre med flera mindre mål än med några få större.
Använd två skedar, så att han får leka med den ena medan du matar med den andra, och byt eftersom. När det börjar gå trögt kan man också turas om att "mata" varandra med var sin sked. Det kan förstås bli ganska söligt men det får man ta.
Arrangera matplatsen så, att det inte är allt för mycket som distraherar honom. För oss fungerar det t.ex. inte att ha TVn påslagen.
Kom ihåg att erbjuda vatten mellan tuggorna. Det är ju inte så roligt att äta mat utan dryck.
Min enkla gissning är emellertid, att hans beteende just nu främst hänger ihop med att matningsritualerna något har förändrats sedan du började vara hemma. Det blir säkert lättare när han vant sig med dig, och kanske blir det då knepigare för mamman att mata. Lycka till!