Matproblem
Han kommer säkert ihåg hur det var med sprutan, obehagliga minnen kan sitta i rätt länge. Vår lilla tjej började gå vid 8 månader. Vid 10 månader stukade hon foten rejält, och trots att smärtan var borta efter en vecka tog det en månad innan hon började gå igen.
Ta det lugnt, låt honom peta i sig lite potatis, bulgur eller annat på egen hand samtidigt som ni matar honom, och ta det i lugn takt samtidigt som ni smålajar lite. Det kan säkert ta ett par veckor innan han släpper det där med sprutan.
Vad gäller tandborstningen brukar vi borsta flera samtidigt. När Kitty ska få tänderna borstade brukar jag eller min fru göra det samtidigt som den andra antingen borstar storasysters tänder eller sina egna. Efter tandborstningen brukar hon få borsta lite själv också, och det tycker hon är skitkul. Hon borsta sina egna tänder, mina, min frus och hade vi haft en katt skulle den säkert också få sig en släng av borsten.
Att börja sova i sin egen säng håller vi precis på med. Ett tips vi fått är att låta barnet nästan somna i dina eller mammans armar, eller med er i sängen, men när det nästan sover lägger man ner det i sängen och väntar tills det somnat. Då slipper han bli rädd och förvirrad när han vaknar till under natten, och är samtidigt så sömnig när ni lägger ner honom att han antagligen slocknar förutsatt att det är en någorlunda ombonad säng.