• Tussilagoflickan

Svarta och röda vinbär

Har massor av svarta och röda vinbär nu som är mogna i trädgården...men vad göra med dem?

Behöver tips...

Undrar även, kan man plocka dem nu och frysa in dem och sedan ta fram dem och göra saft av dem...eller måste de vara färska när man gör saft?

Någon som har recept på lätt saft att göra av dessa bär?

*håller tummarna*

• Svar på tråden Svarta och röda vinbär
  • sötisnos

gele' och du kan göra saft på frysta bär. har ingen recept på light saft du kan ju alltid söka på googel.

• Dundermamman

Vinbärsgelé gör jag av våra vinbär!

Koka 3 liter vinbär, precis mogna (jag brukar blanda röda & svarta)
    med ca.4-5 dl vatten. Krossa bären med en slev i grytan så gott det går.
    När jag "kokat ur" saften ur bären (efter ca.10 min) silar jag saften i en bunke med måttgradering. Kom ihåg hur mycket saft det blev!
    Jag kokar upp saften igen och tar grytan från värmen och tillsätter lika många dl socker som det blev saft.Rör ut sockret ordentligt och koka ännu en gång upp saften så det bubblar på hela ytan!
    Ta grytan från värmen och låt den stå 5 minuter! Skumma sedan noga med en hålslev och ös upp saften i glasburkar. Låt svalna och förvara helst i kylskåp!
    Används bär som är för mogna så får man tillsätta pektin!

• Dundermamman

Glömde säga att du kan frysa bär och göra gelé efterhand som den går åt!

• Emma Blemma

Mitt tips är att du gör lite juice/saft av en del av dina svarta vinbär.

Svartvinbärsjuice

5 dl vinbär
    100 blad (har jag hoppat över ibland)
    30 g citronsyra
    1 kg socker
    1 l kokande vatten
    1 citron skivad

Blanda alla ingredienserna. Låt stå 3 dygn. Rör om 1 gång om dagen. Denna saft måste dock frysas eftersom den endast innehåller citronsyra som konserveringsmedel.

Den är jättegod. Frisk och inte alls så söt i smaken.

• Tussilagoflickan

Undrar lite över svartvinbärsjuice, har en liten dum fråga, ska man ha den i kylskåpet under dessa tre dagar eller ska den stå i rumstemp? Någon som vet?

• Tussilagoflickan

Ingen som vet?

• inoka

krossa inte vinbären..blir ju bara mos utav allt och rinner inte så bra ur silen.

Svar på tråden Svarta och röda vinbär