• Missboss

Sprucken böld på katt! Vad göra?

Har en gammal kissehona på 11 år som har en böld ca 4 cm ovanför svansroten på ryggen. Den sprack i morse och jag har tagit bort håret och tvättat rent. Har försökt få tag i en veterinär hela dagen men det är omöjligt. Är det något annat jag kan göra? Hon är pigg och som vanligt. Ska fortsätta försöka få tag i en veterinär under dagen.

Att vi inte upptäckte bölden tidigare var för hon kom hem i morse efter en långtur på flera dagar ute.

• Svar på tråden Sprucken böld på katt! Vad göra?
  • ressiwresseB

Det verkar som om du har gjort det du kan. Försök ringa vet. under dagen.

• Birgitta2

Titta efter ordentligt så inget fastnat i såret och kan orsaka svåra infektioner. Håll koll så det inte börjar bli var i såret, och försök få tag på en veterinär som kan kolla upp det. Det verkar i alla fall som om du gjort helt rätt.

Hoppas kissen mår bra i övrigt....

• sanna77

Om den redan har spruckit är det antagligen ingen fara. Du kan nog inte göra så mycket mer än att tvätta och se till att katten inte ger sig iväg på några nya långturer.

Vår ena katt hade en jättestor böld på svansen för ett par månader sen. Den sprack också, och läkte sen ihop fint. Den första dagen fick jag tömma bölden ett par gånger, det var allt. Sannolikt var det ett infekterat kattbett, jag antar att din katt också har blivit biten.

Hoppas du får tag på veterinären, och att katten snart blir bättre.

• Rottis77

Försök få tag på vet, för oftast behövs sådan sår dräneras! Sätt krage på katten så att hon inte kan slicka på det för då blir det värre.

• Missboss

Fick äntligen tag på en veterinär och vi skall avvakta. Som tur är så når hon inte till såret för att slicka så hon slipper krage. Blir det irriterat eller om hon blir påverkad så måste vi in och få antibiotika.

• Enkiteng

Se till att tvätta så öppningen inte täpps igen direkt av sårskorpor, i så fall kan varet börja ansamlas igen. Bara "skiten" kommer ut ur bölden brukar det läka bra. Men det kanske veterinären redan tipsat om.

• Missboss

Tack för alla tips. Här tvättas det stup i kvarten för det rinner ur den

Svar på tråden Sprucken böld på katt! Vad göra?