• Anonym

Skjuta upp mensen!

Vad ska man göra när man vill skuta upp mensen?

Vad ska man ta (piller?)
    När ska man ta det?
    Och
    Hur länge ska man ta det?

Säg inte att jag ska vända mig till en bm, för det ska jag redan. Men det är ett tag dit och vill veta i förväg.

• Svar på tråden Skjuta upp mensen!
  • Anonym (Hjälpredan)

Om du äter p-piller så hoppar man över de sista 7 pillerna, o börjar på nästa karta. Något annat sätt vet jag ej. Kan tillägga att man inte ska göra detta jämt.

• Gotlandsunge

Jag skulle ha mens när jag skulle på utlandsemester. Ringde till kvinnomottagningen och fick några piller man ska äta för att skjuta upp mensen. Man började äta de (1 tabl om dagen) ca 4-5 dagar innan beräknad mens och slutar äta ca 2-3 dagar innan man "vill" att mensen ska komma. Man får skjuta upp mensen max 14 dagar. Det fungerade dock inte för mig, jag fick min mens ändå.

• Emil06

Hmm, det där med ppillrena funkade inte på mig, fick mensen ial, fast mindre...

• Jewell

Finns piller som skjuter fram mensen en tid som Gotlandsunge skrev om.
    Jag hade dem under en utlandsresa och dom funkade som dom skulle.

Använder du nån form av preventivmedel nu?

• Anonym
    Jewell skrev 2007-07-16 21:55:10 följande:
    Finns piller som skjuter fram mensen en tid som Gotlandsunge skrev om.Jag hade dem under en utlandsresa och dom funkade som dom skulle.Använder du nån form av preventivmedel nu?
    Tack för era svar.
    Nej, jag använder inget preventinmedel nu.
    Det där med pillrena lät intressant.
    Är det vanliga p-piller eller?
    Och finns det några biverkningar om man tar dom?

Sen problemet, jag vet ju inte exakt när jag kommer att få mens. Den är lite oregelbunden. Men jag ska gifta mig och enl. mina beräkningar så kan det hända att jag har mens då. Men jag vet ju inte riktigt.

Hur gör man då?
  • Jewell

Det är inte p-piller som man använder utan det är hormontabletter enkom för att skjuta upp mensen.
    Några biverkningar vet jag inte om, rätt länge sen jag tog dem och då använde inte jag heller nån annan form av preventivmedel.

Antar då du inte vet när mens ska komma måste räkna ut på ett ungefär och börja och hoppas på det bästa...

Din BM kan säkert berätta mer.

Lycka till med både mensen och bröllopet!

• Anonym

Okej, tack så mycket!

Nån som vet vart man kan läsa om de där pillrena på nätet?
    Vill gärna vara påläst innan jag träffar bm.

• Jewell

Titta på sidan Fass, är inte säker på adressen så googla.
    el fråga på apoteket el sök på apotekets hemsida...

• Anonym
    Jewell skrev 2007-07-17 08:45:40 följande:
    Titta på sidan Fass, är inte säker på adressen så googla.el fråga på apoteket el sök på apotekets hemsida...
    Men vad ska jag söka på fass? Måste ju ha ett sökord...Vet ingen vad pillrena heter?
  • Anonym (piller)

P-piller, du ska inte bara hoppa över som ¨hjälpredan¨skrev det beror på vilken sort och hur mång piller det finns på kartan ¨21¨eller ¨28¨
    äter själv Neovletta med 21 tab. och då kör du bara rakt av till nästa karta.

• Jewell

En tablett sort heter Primolut-Nor, sök på det...

• Anonym

Gotlandsunge och Jewell

När ni tog pillrena för att skjuta upp mensen,
    hur många dgr tog ni dom totalt
    och kände ni några biverkningar?

• Gotlandsunge

Jag tog mina 5 dagar innan mensen skulle komma, men de fungerade tyvärr inte för mig, så jag slutade äta de när mensen kom som beräknat i alla fall. Märkte inga biverkningar.

• Gotlandsunge

Kan berätta också att jag inte behövde få någon tid hos doktor eller barnmorska, utan fick receptet utskrivet över telefon. Jättebra tycker jag, kunde åka direkt till apoteket efter ett samtal. Vet dock inte om det fungerar så i alla län.

• Jewell

Tror jag åt dem i 10 dagar utan biverkningar. Jag började nån dag före resan vi var på och slutade när vi kom hem efter 8 dagar. Kände inget men nog oroade man sig. Jag fick dem utskrivna av en läkare. Hoppas det funkar för dig!

Svar på tråden Skjuta upp mensen!