• Anonym (bröllop)

borgerlig vigsel

hej! hoppas det är ok att jag lägger denna tråden här. vill verkligen vara anonym för jag känner en del som är här inne på fl o spanar lite. sambon o ajg har bestämt oss för att gifta oss. det kommer bli en borgerlig vigsel, helst vill vi inte att någon alls ska vara med men som det verkar så måste man fixa vittnen själva. stämmer det? sen kommer det bära av en weekend någonstans, vet inte vart än. någon annan som gift sig borgerligt som kan komma med lite tips o råd, om allt :) ?

jag har förstått att man ska ringa kommunen, är det korrekt då?

någon annan som gift sig hemligt och kanske till och med fått ledsna miner från släktingar med mera? jag känner verkligen int för att ha med någon, det är ju min o sambons dag! det är VI som ska gifta oss.

sen funderar jag på vad kompisar kommer säga och reagera. vi är födda 80 o 82 o vi var "först" med att skaffa barn i vår ena kompiskrets och kommer väl då antagligen vara "först" med att gifta oss. behöver inte tänka så va? det är ju som sagt VI som ska gifta oss. ska bli så jäkla skoj!! älskar han mest över allt, näst efter dottern *hihi*

hoppas som sagt att ingen tog illa upp att jag ville vara lite anonym här med. skulle funnits nån mer grupp där man kan va anonym...

jaja, tack den som orkar svara o läsa allt jag skrivit. :)

kram på er alla!

• Svar på tråden borgerlig vigsel
  • Blå Flygare

Vi gifte oss borgerligt i smyg.

Vi ringde kommunen, var någon på stadskontoret som skötte det hela (gå in på kommunens hemsida så kan du nog hitta "vigselförrättare"). De frågade om vi skulle ha med egna vittnen eller ej, och det hade vi inte. Så det ställer de upp med också om man vill.

Innan man kan gifta sig måste man ha papper från skatteverket på att det är ok (de kollar att man inte redan är gift etc, ) Tror det kan ta ett par veckor innan man får det från att man beställer.

Har glömt det mesta, så jag har nog missat något viktigt. Jag googlade och hittade bröllopstorget där det stod det mesta om hur man gör o vad man ska tänka på.

Lycka till på ER dag

• Små Hjärtan

Jag och min man gifte oss borgeligt. Vi fick fixa våra vittnen själv. Min mamma och mormor plus min mans föräldrar min bror filmade.
    Har för mig vi fick ringa rådhuset så skickade dom ett papper med telefonnummer till olika vigselförättre somman fick välja mellan sen ringa den personen.

Om släktingar blir ledsna är det deras problem. Vill man ha det privat mellan sig själv och mannen så får man ha det så. Visst bir en del ledsna men det är ändå ert val.

En liten flicka beräknas komma den 6/9-07
  • Familjen Johansson

Man behöver inte ha vittnen. Jag och min ex-man gifte oss utan vittnen, känner dessutom fler par som gift sig utan vittnen. Har ni inga vittnen så kan stadshuset/rådhuset/tingsrätten bistå er med vittnen.

• Julia76

Vi gifte oss i rådhuset i köpenhamn behövde inte ha vittnen. Visst fick i sura miner från släkt och vänner men det struntar jag fullständigt i.

• Anonym (Nkpg)

I Norrköping fixar kommunen gratis vittnen om du inte har själv, för det ska vara två stycken. Det är bara att boka vigsel på Rådhuset så fixar de vigselförrättare. Gratis och fint.

Men du måste förstås ha gjort en hindersprövning först som du har med dig. Det får du från Skatteverket.

• Anonym (bröllop)

julia76: hur gick ni tillväga om ni ville boka tid i köpenhamn? låter ju himla trevligt. då kan man ju stanna där en weekend samtidigt.

• filurar

Det är ju ganska populärt att gifta sig på Arlanda (kanske funkar på fler flygplatser också). Där vet jag att man inte behöver egna vittnen, och man kan ge sig iväg på bröllopsresa direkt. Tror t.o.m. att det är gratis, så länge man är där för att resa iväg någonstans.

• timberhochmandie

När vi kollade med rådhuset så fanns det en viss dag i veckan då de utförde vigslar med vittnen "på köpet". Övriga dagar skulle man ha egna vittnen. Det beror helt enkelt lite på när och var ni ska gifta er om man måste ha egna vittnen eller inte.

• Dessie

Vi gifte oss birgerligt september -04, utomhus.
    Våra vittnen är min bästa kompis & hennes sambo, annars hade vi fått "låna" vittnen av kommunen.
    Under vigseln var det vi, våra 2 barn + vittnen.
    Efteråt bjöd vi på restaurang - då var det vi & barnen & vittnen, min mamma & syster (min pappa är alkoholiserad brottsling så han var inte med), svärfar & hans "tant" (svärmor tyvärr död), min mans barndomsvän, min barndomsvän, min mans näst bästa kompis med fru & son.
    Vi bjöd på 3-rätters = förrätt, varmrätt & efterrätt + 1 valfri dryck, restaurangen bjöd på kaffe.
    Sedan bodde jag & min man i bröllopssviten på ett hotell, barnen följde med mormor hem.
    Några veckor senare åkte vi på en 24-timmars Gourmetkryssning i lyxhytt med Cinderella, en present som vi fick av svärfar.
    Ett halvår senare åkte vi på en weekend till Karlstad och bodde på ett 4-stjärnigt hotell.

Bilder finns i mitt galleri.

• TereseA

du går till kommunhuset o beställer en tid för vigsel...sedan går du till skattemyndigheten o säger att ni ska ha hindersprövning.där får ni oxå papper på vad ni ska ha för namn osv...efter ett tag skickar dem hem ett papper som står om prövningen har gått igenom el inte..Behövs oxå två vittnen,de namnen skriver ni på pappret som ni ska skriva på hos kommunhuset,deras adress o persnr ska oxå skrivas..Lycka till

• Julia76

Till Ts..
    Vi skickade ett brev och skrev vilken tid och dag  vi ville gifta oss. Bifogade hinderprövning mm.....
    Fck ett svar efter ca en vecka på att det va ok och med all övrig info..... Bokade sedan in oss på ett fin fint hotell och en smarrig bröllopsmiddag för bara oss....

Hur lyckat som helst

• Gabriella S

Som andra redan har skrivit, så fixar kommunen fram vittnen alldeles gratis. Det är bara att ringa rådhuset, eller kommunens växel så kopplar dom er rätt.

Jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt idé att gifta sig enkelt, utan några gäster, om det nu är det ni vill. Det blir ju ekonomiskt också. Det har ingen annan med att göra - det är ERAN dag, precis som du säger.

Tvärtom, det är större risk att någon tar illa upp om man HAR gäster, för då är det ju alltid någon som man måste utesluta av kostnadsskäl, eller som man kanske bara glömmer bort eller inte VILL bjuda, som blir sur för att han eller hon hade räknat med att få komma. Om INGEN får komma så blir det ju garanterat rättvist i alla fall!

• Gabriella S

...Och angående det där med att ni gifter er före kompisarna - jag kan faktiskt inte förstå problemet. Och..?

Ni är ju väl inte den kungliga familjen, heller, som måste följa sådana där konventioner? (Fast till och med där, så tror jag bara att det gäller släkten - äldsta syster ska gifta sig före yngsta...)

• Anonym (bröllop)

Gabriella S: nej, jag vet att vi inte är kungliga familjen (eller? :) ) men man går ju ändå o funderar lite vad de ska tänka, eller ja, inte tänka för egentligen skiter jag i det men ja, äsch, vet inte hur jag ska förklara. kan säga som så att våra kompisar kommer bli glada i alla fall. det tror jag helt 100 på!

kollade in stockholms rådhus eller stadshus eller vad det är man är någon stans. och där stod de att man skulle fixa egna vittnen.

jaja, det blir nog i någon grannkommun här hemma och så åker vi nog iväg på en lyxig weekend till stockholm eller köpenhamn. har inte bestämt oss än. men hotell fredag-söndag blir det i alla fall.

Svar på tråden borgerlig vigsel