• avesta

konstig huvudform..

Sonen är drygt 8 månader och har platt och sned form på huvudet p.g.a att han legat för mycket på samma sida. Har gjort allt för att det ska bli bättre. Många har sagt att det blir bättre när han blir större och ligger på mage. Nu har han legat på mage, suttit och ställt sig upp under många månader. Ligger även på sidan när han sover nn men ingen förbättring.. Vill ju inte att han ka se annorlunda ut när han kommer upp i skolåldern med tanke på all mobbning som förekommer...
    Har era barn konstig huvudform? Har det blivit bättre när de blivit äldre??

• Svar på tråden konstig huvudform..
  • ängeln83

Angående denna kudden.
    Vi beställde en sån här: http://www.babyparadise.dk/product.asp?product=17&sub=103
    från Danmark.
    Tänkte att nu äntligen så kommer Liam ligga som han ska hela natten...tji fick vi för det, 600 kr åt skogen, den är totalt värdelös. Första natten med den nya kudden så hade Liam krånglat sej neråt så han låg lik förbaskat på "fel" sida ända nere vid fotändan på sängen.

Så mitt tips är att köp INTE en sån kudde, det är att kasta pengar i sjön. Det funkar minst lika bra att stötta upp med vanliga kuddar.

¤¤¤Liam 070317¤¤¤
  • Kulta17

Vi köpte ingen kudde då det var lång leverans tid + att vi tyckte det var lite väl dyrt. Har som ni stöttat upp med kuddar. Molly gillar att ligga på sidan. Hon vänder sig till rygg någon gång på natten, men det tycker vi är OK då hon inte vänder huvudet åt det håll som hon gjorde innan. Blir dock problem när vi nu byter till sittdelen på Urban Jungel där hon måste somna på rygg!

• delfin73

hej! finns flera trådar om detta på fl om man är intresserad och vill ha tips.sök på snett,platt huvud kan försena utvecklingen?.
    mvh marika (håller också på och prossesar om hjälm med vårt landsting och går förnärvarande till sjukgymnast med vår dotter,då hon även har torticollis dvs sned hals ,förkortad hals muskel.

• ängeln83

Ni som går på sjukgymnastik med era barn, vad gör man då?

¤¤¤Liam 070317¤¤¤
  • delfin73

ängeln83; i min dotters fall så tränar man upp hennes rygg och nackmuskler med olika övningar,och så stretsgar de och tänjer hennes nacke .vi har även ett program ,ett slags tränings schema som vi "kör" med henne tre ggr/dag här hemma.
    vi ska gå varannan vecka så ett tag nu, och se vad som händer. .

• ängeln83
    delfin73 skrev 2007-07-17 14:33:01 följande:
    ängeln83; i min dotters fall så tränar man upp hennes rygg och nackmuskler med olika övningar,och så stretsgar de och tänjer hennes nacke.vi har även ett program ,ett slags tränings schema som vi "kör" med henne tre ggr/dag här hemma.vi ska gå varannan vecka så ett tag nu, och se vad som händer..
    Okay, fick ni hjälp av läkare för detta eller gör ni detta på bvc?
    Jag skulle gärna att en läkare tittade på min Liam, dom på bvc verkar ta väldigt lätt på min sons huvudform.
    ¤¤¤Liam 070317¤¤¤
  • delfin73

ängeln83;det var bvcläkaren(kors i taket) som gjorde det på bvc sköterskans begäran då hon ,efter att jag stod på mig flera ggr upptäkte att min dotter faktist inte "bara" hade en favvo sida att ligga på utan hon kan faktist inte vrida sin nacke hur som helst då hennes muskel är för kort!!.så då skrev hon en remiss till barnklinikens sjukgymnaster.
    så be de känna ordentligt på din gosses muskler då hans snedhet kan bero på det.och även om så inte är fallet så kan en barnsjukgymnast hjälpa er att hjälpa er son hur man ska komma till rätta med hans snedhet ex bär ställningar, bumbositter etc,etc.kram

• ängeln83
    delfin73 skrev 2007-07-17 14:50:46 följande:
    ängeln83;det var bvcläkaren(kors i taket) som gjorde det på bvc sköterskans begäran då hon ,efter att jag stod på mig flera ggr upptäkte att min dotter faktist inte "bara" hade en favvo sida att ligga på utan hon kan faktist inte vrida sin nacke hur som helst då hennes muskel är för kort!!.så då skrev hon en remiss till barnklinikens sjukgymnaster.så be de känna ordentligt på din gosses muskler då hans snedhet kan bero på det.och även om så inte är fallet så kan en barnsjukgymnast hjälpa er att hjälpa er son hur man ska komma till rätta med hans snedhet ex bär ställningar, bumbositter etc,etc.kram
    Haha, kors i taket

Vi ska till bvc om drygt 2 veckor, ska be henne känna ordentligt på honom då. Blir så irriterad när dom inte tar ens bekymmer på allvar, det enda vi har hört är: "äh, det rättar sej till när han blir äldre". Och hon menade på att ALLA barn är platta, vilket inte jag har märkt. Hon hävdade också att det beror mycket på att han är född 5 veckor för tidigt och har blivit mycket mer utsatt, kan iof stämma lite.

Försöker att inte ha honom liggandes så mycket, tänkte köpa en bumbo men än är han lite för ostadig.
    ¤¤¤Liam 070317¤¤¤
  • delfin73

ängeln83;det är bra bara stå på dig .jag har då aldrig märkt förrut att ALLA barn är lite sneda/platta till mans:[.man slutar aldrig att förvånas över deras kommentarer!
    min dotter är också 5 veckor förtidigit född, så du kan upplysa dem om att det är de sista 10 veckorna i magen,alltså från v.30- V.40 som barnets kranium hårdnar.så det är ju rätt logiskt om våra barn och de barnen som fötts i ännu yngre veckor har mjukare och då känsligare skallar som lättare "deformeras" .
    så det är skandalöst om de inte hjälper din pojke/er med detta tycker jag:[.mvh m

• ängeln83
    delfin73 skrev 2007-07-17 15:26:55 följande:
    ängeln83;det är bra bara stå på dig.jag har då aldrig märkt förrut att ALLA barn är lite sneda/platta till mans:[.man slutar aldrig att förvånas över deras kommentarer!min dotter är också 5 veckor förtidigit född, så du kan upplysa dem om att det är de sista 10 veckorna i magen,alltså från v.30- V.40 som barnets kranium hårdnar.så det är ju rätt logiskt om våra barn och de barnen som fötts i ännu yngre veckor har mjukare och då känsligare skallar som lättare "deformeras".så det är skandalöst om de inte hjälper din pojke/er med detta tycker jag:[.mvh m
    Precis, ingen av dom spädisarna jag träffat har haft så platt huvud som min son har.
    Börjar tröttna rejält på bvc nu, är det bara "vårat" bcv som är knäppa eller är alla sådana?
    Tycker nästan det är jobbigt att gå dit nu.
    Frågade en gång vilken ersättning dom rekommenderade då min plutt blev knasig i magen, dom sa hela tiden att man SKA amma, det är det bäst. Joooo...det vet jag, men om det inte finns nån mjölk då? Amma du så ska du se att det blir bra, fick jag som svar
    Lite OT...
    Hoppas verkligen dom lyssnar på oss nästa gång vi ska dit, tänker absolut inte acceptera att min son ev. ska behålla sin huvudform pg.a deras brist på kunskap/nonchalans.
    ¤¤¤Liam 070317¤¤¤
  • delfin73

Gelis14;det är en slags babysitter,säljs i de flesta barnvagns butiker.det som är det fenomenala med den är att barnet tränar sin rygg och nacke,men de ska inte sitta för länge innan de är tillräckligt stabila.

• ängeln83
    Gelis14 skrev 2007-07-17 17:16:43 följande:
    va e en bumbo för ngt???
    Såhär ser den ut, finns i massa olika fina färger.
    ¤¤¤Liam 070317¤¤¤
Svar på tråden konstig huvudform..