Inlägg från: Lantani |Visa alla inlägg
  • Lantani

Delegering på läkemedel hemtjänst

Ska göra ett prov eller liknande så att jag kommer få dela ut medicin i hemtjänsten där jag jobbar nu under sommaren och det är bara ja/nej/vet inte svar på alla frågorna och ska tydligen inte vara så svårt. Hoppas jag klarar det för jag ska jobba ikväll, men en tjej och hon har ingen delegation. Någon som gjort delegations prov och inte klarat det?

• Svar på tråden Delegering på läkemedel hemtjänst
  • Lantani

okej. skönt att höra. fick lite papper att läsa igenom, men de sa att man inte behövde kunna allt utan bara känns till.

• Lantani

okej. vad bra. Jag är inte undersköterska utan vårdbiträde. Får åka till jobbet lite tidigare idag och få delegationen

• Lantani

Jag gjorde testet igår. Svarade först på 3 a-4 sidor med ja/nej/vet ej frågor och sedan gick sjuksköterskan igenom de fel svaren och det svaren jag skrivit veta ej på. och sedan så visade hon olika typer av mediciner och hur man använde dem, så det var inte så svårt.

• Lantani

Jag fick min delegation i tisdags och jobbade i tisdags kväll, och delade lite mediciner. Jag kollar alltid först signeringslistan så att tidpunkt och namn stämmer, men även om det är waran, apodos eller dosett vård tagaren ska ha. sedan ger jag medicinen och sedan signerar jag. Om jag inte tycker något stämmer, men antalet tabletter osv hör jag av mig till sjuksköterskan.

• Lantani

Vi har alltid dosetter och apo dos hemma hos personerna (hemtjänsten) eller om man är inne på boendet så har vårdtagarna sin medicin inne på deras rum i ett låst skåp!

• Lantani

okej. jo det är klart att det lätt ändå kan bli fel faktiskt. Har några med liknande namn, men eftersom jag bara är vikarie är det oftast de ordinarie som tar med sig medicinerna ut.

Svar på tråden Delegering på läkemedel hemtjänst