Prova i första hand att ringa till företagaren som kör glassbilen.
Min 2-årige son var också hysteriskt rädd för glassbilen (som alltid kom när han skulle somna) Vi gjorde "misstaget" att ta med honom ut till glassbilen för att visa att den inte var farlig. Efter det så skrek han hysteriskt varje gång glassbilen kom, inte för att han var rädd, utan för att han blev sugen på glass...
Först när han var 3 år blev det lättare, för då förstod han när vi sa att man inte köper storpack isglassar när det inte är sommar, och att man fryser så mycket om man ska äta glass när det är höst, vår och vinter. När han frågade varför, så sade vi bara att folk som äter glass utomhus när det inte är sommar, fryser.
Det var kanske inte det mest pedagogiska svaret, eftersom de flesta inte äter glass från glassbilen utomhus, men han köpte det och slutade tjata om det efter att ha frågat några gånger och vi svarade samma sak igen.
När han var 4 år så frågade han om glassbilen igen men då sade han:
"Mamma, visst är det glassbilen som låter? Jag vet att man kan köpa glass från den och att vi aldrig gör det, men att det är korkade eller kanske dumma människor som köper glass från glassbilen. Varför är det så?"
Jag förklarade givetvis då att man får göra som man vill och att ingen som köper glass från glassbilen är korkad, men att vi i vår familj föredrar att köpa från affären, eftersom det är billigare.
Nu är han snart 7 år och har inte frågat om glassbilen sedan dess. Han konstaterar ibland att han hör den, men säger ingenting mer än så.