• Splach

Rädd för glassbilen, lite tips tack..

Min 2åring, blir helt livrädd när hon hör glassbilen, tjuter förtvivlat och vill gömma sej i mitt knä..
    Hon har aldrig sett glassbilen, bara hört den, och alltid varit lika rädd för den!
    då vi bor i ett villaområde tutar den ganska många gånger här, så hon är rädd ganska länge, inge roligt alls..

någon som har tips på hur jag ska få hon att inte vara rädd?

• Svar på tråden Rädd för glassbilen, lite tips tack..
  • NALLEB

Varför inte ta din dotter till glassbilen så att hon får titta på den och köpa sej lite glass. Då är den nog inte så farlig hädanefter.

• Bebis

Ta med henne och köp glass, måste väl vara det absolut lättaste, och se till att hon fattar att det är den som låter.

Ludwig ska stavas med W se bara på Beethoven
  • Flutterby

Startade en tråd om detta för ett tag sedan, vår kille (också två) var helt _hysteriskt_ rädd för glassbilen. Jag ringde hemglass o bad dem skruva ned volymen, vilket de faktiskt gjorde, plus att de stannade några hus bort i stället för precis utanför lillens rum. En gång när bilen kom på e.m. i stället för på kvällen så fick han följa med ut o handla, nu är han inte rädd längre utan säger "glass" när den kommer. Det hjälpte lite att jag satte igång hans speldosa när musiken från bilen började närma sig också. De på Hemglass var väldigt tillmötesgående o sa att man kan få göra "studiebesök" i bilen, barnet kan få sitta i bilen o själv sätta igång musiken, det brukar bli populärt.

Oj, blev långt. Lycka till!

• Splach
    Flutterby skrev 2007-07-17 16:01:48 följande:
    Startade en tråd om detta för ett tag sedan, vår kille (också två) var helt _hysteriskt_ rädd för glassbilen. Jag ringde hemglass o bad dem skruva ned volymen, vilket de faktiskt gjorde, plus att de stannade några hus bort i stället för precis utanför lillens rum. En gång när bilen kom på e.m. i stället för på kvällen så fick han följa med ut o handla, nu är han inte rädd längre utan säger "glass" när den kommer. Det hjälpte lite att jag satte igång hans speldosa när musiken från bilen började närma sig också. De på Hemglass var väldigt tillmötesgående o sa att man kan få göra "studiebesök" i bilen, barnet kan få sitta i bilen o själv sätta igång musiken, det brukar bli populärt.Oj, blev långt. Lycka till!
    OO det kanske jag borde prova.. för som det är nu, så har hon nog aldrig ens sett glassbilen, vad jag vet i alla fall!..

MEn hon gillar bilar, särskilt o sitta i dom!
  • Squeezetoy

När ni ska iväg till glassbilen kanske det kan vara idé att gå till bilen första stopp i kvarteret så hon inte hört glassbilen tuta flera ggr och redan är skraj. Plus att du kanske kan prata med som innan så de inte har högsta volymen heller.

• Teskedsmamman

Min kille var hysteriskt rädd  för ett lokalt glassföretags glassbil förra sommaren, jag var tvungen att stänga in honom i vårt sovrum och sätta på tv:n högt...

Denna sommaren reagerar han inte ens....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 6 dagar kvar (070723)
  • moaguuun

Haha lite kul ändå

Låt henne köpa en glass så blir det väl tvärtom

• Hyllemor

Prova i första hand att ringa till företagaren som kör glassbilen.

Min 2-årige son var också hysteriskt rädd för glassbilen (som alltid kom när han skulle somna) Vi gjorde "misstaget" att ta med honom ut till glassbilen för att visa att den inte var farlig. Efter det så skrek han hysteriskt varje gång glassbilen kom, inte för att han var rädd, utan för att han blev sugen på glass...

Först när han var 3 år blev det lättare, för då förstod han när vi sa att man inte köper storpack isglassar när det inte är sommar, och att man fryser så mycket om man ska äta glass när det är höst, vår och vinter. När han frågade varför, så sade vi bara att folk som äter glass utomhus när det inte är sommar, fryser.

Det var kanske inte det mest pedagogiska svaret, eftersom de flesta inte äter glass från glassbilen utomhus, men han köpte det och slutade tjata om det efter att ha frågat några gånger och vi svarade samma sak igen.

När han var 4 år så frågade han om glassbilen igen men då sade han:

"Mamma, visst är det glassbilen som låter? Jag vet att man kan köpa glass från den och att vi aldrig gör det, men att det är korkade eller kanske dumma människor som köper glass från glassbilen. Varför är det så?"

Jag förklarade givetvis då att man får göra som man vill och att ingen som köper glass från glassbilen är korkad, men att vi i vår familj föredrar att köpa från affären, eftersom det är billigare.

Nu är han snart 7 år och har inte frågat om glassbilen sedan dess. Han konstaterar ibland att han hör den, men säger ingenting mer än så.

• nnnnnnnn

Eftersom TS barn är ca 16 år numera hoppas man att problemet är löst sedan länge...

• Hyllemor
    nnnnnnnn skrev 2021-03-21 23:04:49 följande:

Eftersom TS barn är ca 16 år numera hoppas man att problemet är löst sedan länge...

Oj, vad bisarrt. (Hur sjutton hittar folk så gamla trådar?)
  • Hyllemor

...eller snarare: Varför svarar man i dessa trådar om det inte är för att få veta hur TS löste det?

• Hyllemor

...eller snarare: Varför svarar man i dessa trådar om det inte är för att få veta hur TS löste det?

• nnnnnnnn
    Hyllemor skrev 2021-03-21 23:30:21 följande:
    Oj, vad bisarrt. (Hur sjutton hittar folk så gamla trådar?)

Jag håller med!

Oftast är det ju enbart ett trådlyft med, som i detta fallet... Kommentera: "Gillar inte heller glasstutan" är totalt meningslöst i en 14 år gammal tråd... Men förhoppningsvis kan det hjälpa någon med samma problem, det fanns ju bra tips som att ringa dem och be dem sänka ljudet och stanna på en annan plats i närheten.

Är lite förundrad när det gäller trådlyft, hur hittar man dem? Söker man planlöst på knasiga ord som hemglassbil, för att sedan skriva i den äldsta?

• ALY538
    nnnnnnnn skrev 2021-03-22 10:24:14 följande:

Jag håller med!

Oftast är det ju enbart ett trådlyft med, som i detta fallet... Kommentera: "Gillar inte heller glasstutan" är totalt meningslöst i en 14 år gammal tråd... Men förhoppningsvis kan det hjälpa någon med samma problem, det fanns ju bra tips som att ringa dem och be dem sänka ljudet och stanna på en annan plats i närheten.

Är lite förundrad när det gäller trådlyft, hur hittar man dem? Söker man planlöst på knasiga ord som hemglassbil, för att sedan skriva i den äldsta?

Japp, eftersom att jag har koll på glassbilar och läser gärna om dom - men signal är jobbig om den kommer för sent.
  • ALY538
    nnnnnnnn skrev 2021-03-22 10:24:14 följande:

Jag håller med!

Hur hittar ni denna tråd är min fråga!
Svar på tråden Rädd för glassbilen, lite tips tack..