• Camillan80

Navel på min hund, eller vad??

Kände igenom min hanhund igår när jag letade efter fästingar och kände en knöl där navlen ska sitta. Knölen/naveln var som en bula som gick ut kanske 5 mm, och var kanske 5 mm i diameter. Den var hårlös och blank. Är detta hans navel eller vad är det?

• Svar på tråden Navel på min hund, eller vad??
  • Birgitta2

Det kan vara ett brock och bör ses över av veterinär.

• LabLover

Hur gammal är han? Var han veterinärbesiktigad när du köpte honom? Veterinären kikar efter navelbrock när de besiktigar valpar. 

Håller med Birgitta.

♥ Mamma till en underbar dotter f. 8/6 2005 ♥
  • Camillan80

Min kille är 15 månader och ett brock brukar väl inte uppstå så sent. Han är dessutom utställd med goda resultat (senast i helgen) och jag tycker väl att de borde lägga märke till ett brock??? Eller?

• galnevale

Låter som sagt som navelbrock. Vår hund hade det och det var inget farligt. han blev 9 år.

• Camillan80

Självklart var han veterinärsbesiktigad!

• Birgitta2
    Camillan80 skrev 2007-07-17 16:42:24 följande:
    Min kille är 15 månader och ett brock brukar väl inte uppstå så sent. Han är dessutom utställd med goda resultat (senast i helgen) och jag tycker väl att de borde lägga märke till ett brock??? Eller?
    Brock kan uppkomma när som helst. Det kan också vara en liten böld eller precis vad som helst. Det enda du kan göra är att uppsöka veterinären. Såna bulnader är inte normala.
  • Camillan80

Ett navelbrock går att "knuffa in". Det gör inte denna.

• lilla chi

Hej

Det låter som ett navelbråck!

Min chihuahua tik har det. Be en veterinär titta på det. Ibland behövs de opereras bort. Men i vårt fall har veterinären sagt att den är sluten, under bråcket så att säga och alltså inget fara. Bråcket har inte växt någonting sedan hon var valp.
    Kanske samma sak för er.

Lycka till!!!

♥ Snart blir vi två tre ♥
  • svirvel

Det du beskriver får mig helt klart att tänka på navelbråck.

Jag tror inte att en utställningsdomare lägger märke till ett litet sådant. Dom undersöker ju inte magen precis

Man kan kanske tänka sig att han har haft et litet, omärkbart bråck, redan från början men att det nu har blivit tillräckligt stort för att kännas.

Ring din veterinär och kolla.

• Enkiteng

Låter som ett litet navelbråck, ja. Det är ganska vanligt. När bråcken är så små brukar det bara vara lite fettväv under.

Verkar det hårt eller växer ska det kollas upp, om hunden är besiktigad som valp ska det vara kontrollerat och inskrivet i intyget. Står det inget har det bedömts som okej.

Svar på tråden Navel på min hund, eller vad??