Hur blir man dagmamma??
Vad behövs för att man ska kunna bli dagmamma?
Jag är 21 år och är utbildad Barnskötare.
Har länge velat bli detta!
Någon dagmamma som har lust att komma med svar o råd?
Gärna andra me
Vad behövs för att man ska kunna bli dagmamma?
Jag är 21 år och är utbildad Barnskötare.
Har länge velat bli detta!
Någon dagmamma som har lust att komma med svar o råd?
Gärna andra me
Det är kommunen som anställer dagbarnvårdare. Min mamma är dagmamma och när hon anställdes för ca 25år sedan så krävdes det iaf ingen utbildning, men hon har efterhand läst någon dagbarnvårdarutbildning (tror jag att det hette) och även läst till barnskötare. Ring till kommunen och fråga om de söker dagbarnvårdare. Lycka till!
Ok, tack för svaret
läser till gymnasielärare nu, men sista halvåret har jag funderat på dagmamma, min sambo stöttar även ideń.. men vet inte riktigt hur det går till i praktiken, typ om jag måste plugga om allt.. så det jag läst hittills har varit i onödan..
nuförtiden måste man ha minst barnskötarutbildning (el minst motsvarande), däremot de som arbetat innom barnomsorgen i många år (typ 15-25) behöver nödvändigtvis inte utbildning utan erfarenheten klassas som "motsvarande utbildning" samt ev kurser osv..
men ts har ju utbildningen som krävs så det är ju bara att hålla koll på när sådant jobb dyker upp, presis som alla andra arbeten så annnonseras det ut i vanlig ordning, det är inte lätt att få ett sådant arbete när de dessutom nyligen skärts ner massor innom dagbarnvårdarna (nu skall alla barnen in på dagis sedan typ 10 år tillbaka)
vissa kommuner kan man dock blir privat dagmamma å få en summa per parb, men då skall man vara som egenföretagare oxå.. värt att kolla upp hur det är i din kommun.
sedan har många kommunen som krav att det måste vara både rök å djurfritt hem, men det kan ju vara lite olika..
Tar du Elias då?
Ja Då tar jag mer än gärna han!!
Tack för svaren... Får väl ta och höra med kommunen!