Hur blir man dagmamma??
Vad behövs för att man ska kunna bli dagmamma?
Jag är 21 år och är utbildad Barnskötare.
Har länge velat bli detta!
Någon dagmamma som har lust att komma med svar o råd?
Gärna andra me
Vad behövs för att man ska kunna bli dagmamma?
Jag är 21 år och är utbildad Barnskötare.
Har länge velat bli detta!
Någon dagmamma som har lust att komma med svar o råd?
Gärna andra me
Det är kommunen som anställer dagbarnvårdare. Min mamma är dagmamma och när hon anställdes för ca 25år sedan så krävdes det iaf ingen utbildning, men hon har efterhand läst någon dagbarnvårdarutbildning (tror jag att det hette) och även läst till barnskötare. Ring till kommunen och fråga om de söker dagbarnvårdare. Lycka till!
Ok, tack för svaret
läser till gymnasielärare nu, men sista halvåret har jag funderat på dagmamma, min sambo stöttar även ideń.. men vet inte riktigt hur det går till i praktiken, typ om jag måste plugga om allt.. så det jag läst hittills har varit i onödan..
nuförtiden måste man ha minst barnskötarutbildning (el minst motsvarande), däremot de som arbetat innom barnomsorgen i många år (typ 15-25) behöver nödvändigtvis inte utbildning utan erfarenheten klassas som "motsvarande utbildning" samt ev kurser osv..
men ts har ju utbildningen som krävs så det är ju bara att hålla koll på när sådant jobb dyker upp, presis som alla andra arbeten så annnonseras det ut i vanlig ordning, det är inte lätt att få ett sådant arbete när de dessutom nyligen skärts ner massor innom dagbarnvårdarna (nu skall alla barnen in på dagis sedan typ 10 år tillbaka)
vissa kommuner kan man dock blir privat dagmamma å få en summa per parb, men då skall man vara som egenföretagare oxå.. värt att kolla upp hur det är i din kommun.
sedan har många kommunen som krav att det måste vara både rök å djurfritt hem, men det kan ju vara lite olika..
Tar du Elias då?
Ja Då tar jag mer än gärna han!!
Tack för svaren... Får väl ta och höra med kommunen!
Men om nån söker det på typ ams är det bara att söka då alltså??
om kommunen behöver en till dagbarnvådare så annonserar de i pressen, af osv.. å då ansöker man som vanligt tex ringer först å pratar med dem.. (naturligtvis bör man ju skriva mer om sitt hem å förutsättningarna att ha barn där osv , än vad man gör i en vanlig jobb sökar handling)
Oh jag ska verkligen ta tag i detta nu!!
Mår inte bra av att Jobba där jag gör nu!
*puffar* Nån dagmamma här kanske??
Man är rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Uppfyller man de rätta kraven krävs ingen utbildning hos somliga kommuner.
Min svägerska har jobbat som dagmamma och återgår i viss thänst nu efter påtryckningar från deras kommun som vill ha henne tillbaka. Hon har enbart en termin på BoF. Men är så rätt man kan bli. Självklart gör de nogranna utredningar samt kollar polisregister o dylikt.
Tack, låter ju positiv.
Hm, vet ni någon sida man kan läsa om detta lite??
Ja jag får göra de, vet bara inte precis vart man ska ringa o säga
Puffar
Nån dagmamma man skulle kunna få kontakt med??