• aas

Förverkar och sammandragningar i vecka 29

Hej,

Är i vecka 29 och tror att jag har förvärkar och sammandragningar. Har aldrig varit gravid, så jag vet inte hur det ska kännas men antar att det är detta jag har. Är det normalt att få attacker med grym mensvärk under 3-4 minuter samtidigt som magen blir hård och bebben liksom skjuts fram. Jag har typ 1-2 såna här attaker per timme, någon som har liknande? Ska till bm på tisdag nästa vecka, så då kan jag ju fråga. Men jag börjar bli lite stressad och känner mig lite orolig att detta är nåt tecken på att bebben vill ut tidigare. Borde jag vara orolig? Normalt?

Jooo, sen när jag är i farten... Nån annan med dåligt järnvärde, tror de sa 98, trots knaprande av järntabletter. Vad har ni fått för råd förutom att komplettera järntabletten med att äta blodpudding, leverpastej etc? Kan mina sammandragningar och förvärkar hänga ihop med mitt dåliga järnvärde, eller har jag snurrat till det totalt?

Vore jätte snällt om någon har lust att svara!

• Svar på tråden Förverkar och sammandragningar i vecka 29
  • marie1973

Tycker du ska ta kontakt med din BM om du har sammandragningar som är obehagligae eller långdragna. Sammandragningar är vanligt efter v 20 men det ska inte kännas obehagligt eller ont.De ska även gå över i vila. Gör dom inte det så måste ni kolla upp orsak till det.

Jag är i v24 och hade obehagliga sammandragningar som berodde på en Urinvägsinfektion.

• marie1973

Ang järnet så vet jag inte om det finns något samband men kan rekommendera broccoli och persilja. de innehåller en hel del järn

• mastastina

Hej du!

Inget ovanligt alls, men känner du dig orolig så hör med din bm, men jag väntar 4:e barnet nu, (har barn på 6,5 och 2 år),och med 5-åringen och 2-åringen så hade jag precis som du beskriver redan från v.26 ca, (det är förvärkar,och sammandragningar kombinerat med ev.foglossning)och kan göra gryyyyymt ont..:o(
    Men tyvärr sådant som hör till oftast...

Denna gång (i slutet av graviditeten nu) så började dessa känningar redan i v.20 om inte tidigare, allra helst vid de dagliga promenaderna med alla barnen fram och tillbaka t.sonens skola för lämning+hämtning, och kunde sitta i ibland i upp till en hel dag vilket va kämpigt...
    Menpeppar,peppar så gav det med sig ju längre in i graviditeten man kom,och nu känner jag endast av förvärkar,men det står jag ut med:o))

Rådet jag fick av bm,va att gå till en sjukgymnast och se vad det berodde på (foglossning+bäckenuppluckring bl.a)och prova ut sånt sär stödbälte (foglossningsbälte) och det hjälpte lite,+ att man skall försöka ta det lugnare,men det e ju lättare sagt än gjort med 3 barn:o)

Men som sagt,tror inte du behöver oroa dig,men vet det kan göra tuuuusan så ont, och enligt min åsikt så brukar jag säga att de smärtorna faktiskt känns värre än själva förlossningsvärkarna och det, om nu det kan uppmuntra lite:o)

Hoppas mitt svar gav dig nån vägledning:o)
    Lycka till&Ha det bra!

• mastastina

Jusstja!
    Angående järnvärdet,så har sammandragningarna inget med det att göra,det är 2 skilda saker.
    Har haft urkasst järnvärde redan fr.början i graviditeten med mina 3 och även denna,men fått äta dubbla dos järntabletter istället hela graviditeten,men denna gång så ligger jag t.o.m nu i slutet av grav.på samma låga nivå,och jag ligger på 105, vilket e mkt dåligt, därför jag har huvudvärk,irriterad o trött..

Rådet: Ja, bm sist(förraveckan)tog extra blodprover för att se om det kan bero på annat,+ ta 2 st järntabletter till varje dag. Så länge magen klarar av det o du ej blir förstoppad,så kan du ta nån extra. Tar ett par veckor,men då går värdet upp.
    Väldigt vanligt att värdet sjunker rejält en period i den tidpunkten av grav.som du e i,men håller det i sig,så brukar bm ta extra prover o.s.v om de tycker de e för lågt även senare.
    Men så länge,prova ta nån extra om dagen.

Ha det gött!

• Snooze

Jag kan GARANTERA att järnvärdet INTE hänger ihop med sammandragningar. Är nu gravid för fjärde gången å har alltid haft lågt hb (idag var det nere på 83 hos bm) och jag har inte en endaste gång på fyra graviditeter haft en enda förvärk. Mina värkar kommer inte förrän förlossningen sätter igång

• aas

Tusen tack för era svar! Känner mig betydligt lugnare nu, verkar ju inte vara någon fara alls med förvärkar och sammandragningar! Ska ta en lugn dag och njuta av att min oro stillats något! Tjing tjing!

Svar på tråden Förverkar och sammandragningar i vecka 29