• Sanda

BONUSFAMILJER, vilket går först barn eller kärlek?

Alltså min fråga är inte av kritik utan baseras på en artikel jag läste där en mamma skulle flytta 65 mil för att gifta om sig och undrade hur hon skulle göra med barnet som var 3 år gammalt. Hon hade delad vårdnad. Dom hade funderingar på att låta barnet vara långa stunder på varje ställe för att slippa åka så långt så ofta.

Detta gjorde mig lite upprörd. Alltså om man väljer en ny partner och han/hon bor så långt borta så måste man väl kräva att denna nya partner anpassar sig till sitt gamla liv och inte inkräkta på barnets påbörjade liv och relation till sin mamma/pappa. Man kan väl inte säga att nu ska du inte få träffa din mamma på flera veckor för hon ska åka till sitt andra liv och vise versa. Och sen om några veckor så återskakas denna upplevelse igen men då får du inte träffa pappa på si och så många veckor. Eller ännu värre om hon skulle få oendla 65 mil en gång i veckan. Så roligt tycker intebarn det är med båt/bil/flyg/tåg eller vad det kan handla om.

Alltså nu kan det ju vara så att den nya partner oxå har ett liv med barn att ta hänsyn till och det är väl egentligen här min fråga kommer. Väljer man då kärleken framför sitt barns trygga tillvaro? Eller är det då dags att dra sig ur ett sånt förhållande?

• Svar på tråden BONUSFAMILJER, vilket går först barn eller kärlek?
  • glassbåt

Håller med dig helt.

Är som i samma situation fast pappan till mitt barn har valt att flytta iväg ca 100 mil, han får helt enkelt anpassa sej efter mig och komma hit och hälsa på sin dotter (3år) skull ALDRIG börja skicka henne hur som helst...och hur en mamma kan resonera att ens fundera på att flytta 65 mil från sin treåring ??? är för mig en gåta...

• Helena77

Jag skulle garanterat valt barnen!
    Förhoppningsvis skulle partnern kunna flytta till mig men om inte måste man nog tänka sig för ordentligt för det är barnen som fanns först och det är deras uppväxt man äventyrar.

• lillajag82

jag skulle inte ens flytta 4 mil från min dotters pappa hon behöver han lixom hon behöver mig

Emelié010224 & Albin060520
  • NALLEB

Klart som solsken att barnen skulle gå före. Skulle aldrig kunna flytta långt ifrån mina barn.
    Då får man lösa det på andra sätt...å går inte så får man väl sitta där ensam å trumpen ett tag innan man hittar nästa man.

• Maraschino

Min sambo valde att flytta till ön för att jag inte kunde flytta från min son, skulle aldrig klara av att ta honom från hans pappa. Sonen var då fyra år...

• Sanda

Skönt att höra att det e fler som tänker som jag.

glassbåt skrev 2007-07-18 13:17:02 följande:
    Håller med dig helt.Är som i samma situation fast pappan till mitt barn har valt att flytta iväg ca 100 mil, han får helt enkelt anpassa sej efter mig och komma hit och hälsa på sin dotter (3år) skull ALDRIG börja skicka henne hur som helst...och hur en mamma kan resonera att ens fundera på att flytta 65 mil från sin treåring ??? är för mig en gåta...
    Fy vad egoistisk av pappan. Känner för er! Skönt att du står på dig om barnets trygghet, även om h*n antagligen skulle må bäst av att ha både mamma och pappa i närheten.
  • Grenna

För mig går barnen först men det är inte helt ovanligt att en del väljer kärleken i stället som mitt ex som flyttade ganska många mil bort till ny sambo. Barnen är nu tonåringar och även om de klarar resan själva så är det svårt att vara en närvarande förälder på distans.

• glassbåt

Sanda - Jo väldigt egoistiskt! Man är glad över att majoriteten av oss "föräldrar" resonerar så att vi aldrig skulle kunna flytta ifrån våra barn!! För tiden man missar över att bo långt ifrån, kommer ju aldrig kunna ersättas,

för vad är en pappa eg som man träffar 3 ggr per år och gör "roliga" saker hela den veckan med?

Än en papppa som finns där året om och vägleder i vardagen?

• Sanda
    glassbåt skrev 2007-07-18 14:18:32 följande:
    Sanda - Jo väldigt egoistiskt! Man är glad över att majoriteten av oss "föräldrar" resonerar så att vi aldrig skulle kunna flytta ifrån våra barn!! För tiden man missar över att bo långt ifrån, kommer ju aldrig kunna ersättas, för vad är en pappa eg som man träffar 3 ggr per år och gör "roliga" saker hela den veckan med?Än en papppa som finns där året om och vägleder i vardagen?
    Exakt, min man hade lite svårt med papparollen innan han kom in i det, han ville oxå bara göra dom roliga sakerna och det var jag som tog tag i det "tråkiga" men nu har han varit pappaledig i olika långa perioder och har hittar sin roll som pappa, en pappa som finns där både för bus och skratt men även för dom tråkiga och jobbiga bitarna. Det är mycket uppskattat. Man har ju inte skaffat barn för att ta i den biten när det passar.
Svar på tråden BONUSFAMILJER, vilket går först barn eller kärlek?