• Anonym (Me)

Får min engelske pojkvän flytta hit på en GÅNG om vi gifter oss?

Får min engelske pojkvän flytta hit på en GÅNG om vi gifter oss?

Hur funkar det med sånt? Ngn som vet? Varken han eller jag är med i kyrkan men det spelkar väl ingen roll? Man kan väl gifta sej borgerligt? Hur funkar det om nu inte han får ngt JOBB direkt nät han kommer hit, får han ngt bidrag ALLS då? Vi har funderat på att han ska komma hit o söka jobb via sin arbetsförmedling i 3 månader, sådär som man får göra... men om han inte FÅR ngt jobb då...så måst ehan ju åka hem o det vill vi ju inte. Vi vill ju leva ihop
    Jag är inte online här så ofta, så det kan dröja lite med svar om ngn undrar ngt.

• Svar på tråden Får min engelske pojkvän flytta hit på en GÅNG om vi gifter oss?
  • Anonym

Jag är gift med en engelsman (ligger i skilsmässa just nu), ni behöver inte gifta er för att han ska få komma hit.

• TjorveniSkåne

Men England är ju med i EU...
    Han kan flytta hit precis när han känner för det, oavsett giftermål.

• Anonym (Me)

jasså behöver man inte? men hur funkar det då då? :) nu vart jag lite glad ju

• Anonym (Me)

berätta berätta

• Lequisha

Vet inte hur du menar riktigt.
    Men alltså, han får söka jobb utomlands i 3 månader och samtidigt få ersättning ( typ akassa ) från england för detta.
    Men om han hittar ett jobb är det bara flytta. Det behövs inget konstigt alls. Han ska bara skriva in sig i skatteverket och typ registrera sig som boende i sverige, och eventuell inkomst då.

• anzita

Just det, EU-medborgare har rätt att flytta fritt mellan länderna. Bara för din pojkvän att flytta. Han ska självklart ta kontakt med skattemyndigheten för att skriva sig i Sverige.

Som sagt han kan söka jobb redan från England men det går lika bra här. Några svenska bidrag för flytten får han ju inte.

Om jag var i ditt ställe skulle jag försöka se till att han har någon form av sysselsättning när han kommer, studier eller jobb kvittar. Det blir i längden väldigt nedbrytande att bara sitta hemma och vara beroende av den andra parten.

Kommer han att bo med dig får du delvis försörja honom tills han får egen inkomst. Är han utan inkomst får han samma sociala trygghet som svenska medborgare, tex kan ni vara berättigade för kompletterande socialbidrag om du har låg inkomst.

• Anonym (been there)

Tyvarr far han inte bara flytta in i Sverige aven fast han ar EU medborgare. For EU medborgare galler att OM han har jobb flyttar han hit utan problem. Har han inte jobb far han uppehallstillstand under tre manader, sedan ska han lamna landet (enligt vad jag forstar ar en dag i narmsta grannland tillrackligt), sedan har han tre manader till pa sig. Ni kan aven ansoka om permanent uppehallstillstand for honom direkt, pa basis att ni ar i ett forhallande (man foljer da samma procedur som for icke EU medborgare). Ni behover inte vara gifta for det, det ar en bedomning som migrationsverket gor utifran hur "seriosa" ni ar och om ni kan bevisa det (har ni exempalvis bott ihop borde det hjalpa). Problemet ar att personnummer far han inte forran han har permanent uppehallstillstand, sa bankkonto odyl har han svart att satta upp. Sa fort han har permanent uppehallstillstand ska ni ga till skatteverket och registrera honom pa korrekt adress. Nar han har det kan han aven borja pa svenska for invandrare.

Vet inte hur det paverkar processen om ni ar gifta, antagligen far han permanent uppehallsitillstand direkt, men ar inte saker alls.

Sa har tycker jag mig minnas att det var - men du bor verifiera innan ni planerar flytt. Ring migrationsverket och skattekontoret, de vet exakt och kan forklara hur det ar.

• TereseA

kan han inte bara flytta hit o bosätta sig..sedan går han till migrationsverket o ansöker om arbetstillstånd,arbetstillstånd får alla..vet inte hur det funkar för eu länder men när man inte är från euland så får man kontokort..fast inte på ett personnr utan på ett samordningsnr..kontokortet får man när man fått jobb...På samordningsnumret har man inga sista siffror..men när man får uppehållstillstånd tillfälligt el permanent får man de sista siffrorna..De reglerna är ju för dem som söker asyl för flyktingar..men din kille är ju inte flykting utan invandrare,så då kanske andra regler gäller...Gå in till www.migrationsverket.se  där står allt du behöver veta.

• helsingborg42

Som engelsk medborgare då behöver han inte arbetstillstånd i Sverige, ej heller uppehållstillstånd.
    Han skall deremot registrera sin uppehållsrätt vis närmaste Migrationverks-kontor (se www.migrationsverket.se)
    Efter att han har registrerat sig har KAN han söka om att bli folkbokförd och om han bor med dig då uppge hans adress hos dig.
    Har han inga egna barn i England, då finns en möjlighet att folkbokföringen godkänns, annars får han ett samordningsnummer.
    Samordningsnummer är som ett personnummer och har 4 siste siffror

ett födelsesdatum 770707-xxxx blir som samordningsnummer 770767-xxxx
    Man adderar 60 på datumet.
    På samordningsnummeret kan man få ett vanligt bankkonto och ett bankkort, men ej ett kreditkort.

Lycka till

• helsingborg42

Glömde att för att få uppehållsrätt då krävs en anställning och intyg från arbetsgivare.
    Saknas det, då är det 3 månader som gäller och då får han inget samordningsnummer.
    I så fall får han pendla ur Sverige och tebax igen.
    Då är det VIKTIGT att han har EU´s plastkort för sjukförsäkring eller en sjukvårdsförsäkring....

• Koffie

Du får massor av olika bud här :D , så jag tänkte att jag skulle komma och lägga till lite info.
    Min man är holländare och vi flyttade hit för lite sedan. Vi är förvisso gifta och han hade ett jobb, men han fick personnummer väldigt kvickt.
    Vad jag vet så kan alla EU-medborgare flytta "obegränsat" och man behöver inte begära uppehållstillstånd och dylikt. Personnummer får man om man har ett jobb, eller har försörjning (då får han väl vara rik då - eller så kan du skriva på att du försörjer honom...). Annars går det som sagt också med samordningsnummer.
    Om ni är gifta blir saker och ting enklare (alt. har samboavtal) och kan din kille bo i Sverige utan att begränsas av tremånadersregeln, som annars gäller om man kommer hit utan jobb eller annan försörjning.

Min man har inte behövt ta kontakt med någon annan än folkbokföringen och försäkringskassan. Folkbokföringen registrerar hans inflyttning och anmäler den hos migrationsverket, det var i allafall beskedet vi fick.

Svar på tråden Får min engelske pojkvän flytta hit på en GÅNG om vi gifter oss?