• Liiza

TULPANER -egen rabatt eller blandad?????

Hur har Ni era tulpaner? Är dom i en "egen" rabatt, eller tillsammans med andra växter?
    Vilka andra växter i så fall?

Jag gillar Tulpaner (har många (här och där i trädgården..), men de är ju mindre fina när de vissnar..

• Svar på tråden TULPANER -egen rabatt eller blandad?????
  • Liiza

Du har andra växter som växer lite över tulpanerna då?
    Vilken typ av växter?

Tack för svar

• ida06

JAg har oxå andra blommer bland tulpanlökarna. Det är mest försommar blommor som lupiner, aklejor, vit löjtantshjärta & nävor.

• Moniqe1979

en del marktäckare av okänd art, prästkragar och blåklockor kommer i ena rabatten i en annan dyker det upp valmo och liljor efter ett tag och sen har jag massor av borstnejlikor, studentnejlikor fingerborgsblommor ölandstok, violer etc, massa olika som blommar vid olika tidpunkter just för att vårlökarna i sig är ju inte så fina när de väl blommat över.

• Moniqe1979

Här var det mycket sommar blommor planterat redan när vi köppte äldre växter som jag flytatt runt sen varje höst har jag efter vad ekonomin tillåter just då stoppat ner mer och mer vårlökar imellan/intill de vissnande plantorna som sitter där redan och det verkar funka hur bra som helst :)

på våren köper jag dessutom gjärna påskliljor och pärlhysainter etc i kruka att ha inne och självklart åker de lökarna ut när de vissnat ner på nån plätt där det just då känns som det inte skulle skada med en ny växt nästa vår. :)
    Mina vänner i lägenhet vet oxå att har de påskliljor/tulpaner etc på lök i kruka ska de inte kasta dem när de blommat klart utan ge dem till mig, stoppat ner lökar i gräsmattan oxå,,tidigt på våren klipper man ju ändå inte.

• Liiza

Moniqe1979 - Jag håller också på att flytta runt och sätta lite nytt i en gammal trädgård! Hur kul som helst

Jag har också satt lite lökar i gräsmattan.

Har inte tänkt på att jag kan stoppa ner lökar lite här och var i befintliga rabatter... Smart, de kommer ju först.

Är det bara att "klämma" ner dem runt perennplantor?

• Moniqe1979

absolut, kläm in dem bara, små läkar behöver man ju bara sätta ner spaden lite snabbt så det blir en skåra att klämma ner dem i, större lökar får man ju tyvär göra ett riktigt hål till men är man försiktig så skadar man ju inte den andra växten.

Svar på tråden TULPANER -egen rabatt eller blandad?????