• Snowstorm

Ätit brieost!!! Hjälp!

Åh köpte en macka igår o såg alldeles för sent att det var brieost i den (trodde det var philadelphia el nåt). Brie ska man ju inte äta. Tror ni det är någon fara?? Vet inte hur vanligt listeriabakterie i brie är....

• Svar på tråden Ätit brieost!!! Hjälp!
  • Lola Jämtland

Jag tror inte det är nån fara.
    Jag tror det är rätt ovanligt trots allt att drabbas av listeria.

O gjort är ju gjort....

//FL-en hönsgård att trivas i!
  • Familytime

Det är nog ingen fara. Min BM tycker att det blivit alldeles för överdrivet med alla "rekommendationer" (läs; regler). Jag åt brie ost under min graviditet, i liten mängd. Ta det lugnt.

• Lola Jämtland
    Familytime skrev 2007-07-19 09:45:25 följande:
    Det är nog ingen fara. Min BM tycker att det blivit alldeles för överdrivet med alla "rekommendationer" (läs; regler). Jag åt brie ost under min graviditet, i liten mängd. Ta det lugnt.
    Nä, det är bara rekomendationer. Inga regler o det har det aldrig varit.
    //FL-en hönsgård att trivas i!
  • kåda

Min BM sa att så länge den är pastoriserad är det absolut ingen fara. Finns olika sorter, men dessa är svåra att hitta. Jag klarar mig inte utan brieost (och rött vin )så jag har ätit sósten samt drukigt alcholfritt rött vin.

• Abessiniern

Det är väldigt ovanligt med listeria i Sverige, så om du ätit brieost en gång, så är risken minimal. Eftersom det finns en risk för listeria så är man väl i Sverige tvungen att upplysa om den risken. Men det är nog många gravida som ätit något som man kanske inte bör. Själv åt jag chevré, visste inte heller att det var det förrän jag ätit upp. Det går ju ändå inte att göra ogjort när man redan ätit något och då är det ju bra att veta att risken är väldigt, väldigt liten.

• Kami74

Gravad lax är en annan sak man inte får äta och tyvärr blev det min absoluta noja med ett av barnen. Har alltid tyckt att det är äckligt, tills jag blev med barn och hade akut behov av det. Jag åt ytterst lite av det, bara för att lugna ner mina hysteriska hormoner och inte hände det något för det

Man ska nog ta alla dessa rekommendationer med en nypa salt, annars får man snart inte äta någonting när man är med barn

• Familytime
    Lola Jämtland skrev 2007-07-19 09:46:33 följande:
    Nä, det är bara rekomendationer. Inga regler o det har det aldrig varit.
    Har du läst här på FL, eller? Folk blir hysteriska för ingenting här. Jag menar att här på FL är det helt plötsligt inte rekommendationer utan regler på liv och död i princip. Helt onödigt, eftersom det skapar så mycket onödig oro.
  • AnneSophie
    kåda skrev 2007-07-19 09:48:40 följande:
    Min BM sa att så länge den är pastoriserad är det absolut ingen fara. Finns olika sorter, men dessa är svåra att hitta. Jag klarar mig inte utan brieost (och rött vin)så jag har ätit sósten samt drukigt alcholfritt rött vin.
    Fast om man nu ska vara riktigt noga så säger din BM fel.

BM ska ju följa Livsmedelverkets rekommendationer och det är också dessa som BM ska lämna till gravida.
    www.slv.se står det om brieost under graviditet:

Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
    Källa: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12554&epslanguage=SV

Men ok, i slutändan är det "bara" rekommendationer. Man får göra som man själv vill. Dock så borde fler läsa på lite om varför vissa typer av rekommendationer finns.
    Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • lurksmulan

Jag har ätit brieost nu när jag var gravid.
    Min chef var på en ostkällare och sa att en person som skulle äta var gravid, och då fick hon brie åt mig. Så jag antar att den var pastöriserad. De hade visst "gravidostar" som man kan äta ändå.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
Svar på tråden Ätit brieost!!! Hjälp!