• Snowstorm

Ätit brieost!!! Hjälp!

Åh köpte en macka igår o såg alldeles för sent att det var brieost i den (trodde det var philadelphia el nåt). Brie ska man ju inte äta. Tror ni det är någon fara?? Vet inte hur vanligt listeriabakterie i brie är....

• Svar på tråden Ätit brieost!!! Hjälp!
  • Minxy

Min BM anser att de rekomendationer som ges ut till gravida har börjat tagit hysteriska propotioner.
    Självklart ska man försöka undvika nikotin/droger/alkohol - men att ge en människa rejäl ångest för att hon råkat äta liiiite rå köttfärs (som min BM gjorde hela sin grav.) eller smygätit lite på en brieost, det är bara DUMT.

Oroa dig inte TS.

• Familytime
    Minxy skrev 2007-07-19 09:57:58 följande:
    Min BM anser att de rekomendationer som ges ut till gravida har börjat tagit hysteriska propotioner.Självklart ska man försöka undvika nikotin/droger/alkohol - men att ge en människa rejäl ångest för att hon råkat äta liiiite rå köttfärs (som min BM gjorde hela sin grav.) eller smygätit lite på en brieost, det är bara DUMT.Oroa dig inte TS.
    Säger det samma. Det är rekommendationer och BM tycker att det finns bra mycket annat att oroa sig för en en sketen brie-ost. Finns det några studier på hur många fall av den här bakterien som man upptäckt i foster och gravida?? Har det nånsin hänt? Nån som vet?
  • listo

Jag fortsätter hävda det jag alltid har gjort: Det är inte kostråden som ger människor ångest, utan tolkningen av kostråden.

Om man läser kostråden ordentligt hos Livsmedelsverket, och även läser de länkade sidorna om listeria och toxoplasma, så inser man också rätt snabbt vad som bör undvikas och framför allt varför. Om man sedan gräver lite vidare och letar info hos t.ex. Smittskyddsinstitutet om hur många gravida som drabbas av listeria eller toxoplasmos i Sverige, så inser man att det inte finns någon ANLEDNING till varken ångest eller hysteri.

Kostråden säger att nästan allt är 100% okej att äta. Det finns ett fåtal undantag, livsmedel som KAN innebära en ökad risk för fosterskadande bakterier/parasiter. Men det ÄR ett fåtal, och risken för smitta är i regel så pass liten att det inte finns någon som helst anledning till ångest för att man råkat äta "fel" vid något tillfälle.
    Men det finns inte heller någon anledning att förkasta kostråden helt för att vissa människor tolkar dem som fan läser bibeln.

Det bästa man kan göra är att SJÄLV läsa kostråden, och att läsa dem vid källan, d.v.s hos Livsmedelsverket. Och sedan söka relaterad information för att bilda sig en uppfattning. När man har gjort det kan man använda sitt sunda förnuft för att utan hysteri och ångest ta sig genom en (förhoppningsvis) härlig tid i livet

• Minxy

Jag blev GRYMT sugen på brieost nu!!!!!!!!
    Måste nästan kolla om jag kan smita iväg på lunchen och köpa en liten bit...
    Köpa en svensk brieost, gjord på pastöriserad mjölk och inte äta kanten! Och dessutom bara äta lite

• listo
    Familytime skrev 2007-07-19 10:08:30 följande:
    Säger det samma. Det är rekommendationer och BM tycker att det finns bra mycket annat att oroa sig för en en sketen brie-ost. Finns det några studier på hur många fall av den här bakterien som man upptäckt i foster och gravida?? Har det nånsin hänt? Nån som vet?
    Fram till för ett bar år sedan rapporterades några (2-3) fall per år där gravida i Sverige drabbats av listerios.
    Toxoplasma är betydligt vanligare. Det finns föräldrar här på FL som har barn som fötts med ögonskador på grund av toxoplasma.
  • Familytime
    Minxy skrev 2007-07-19 10:10:37 följande:
    Jag blev GRYMT sugen på brieost nu!!!!!!!! Måste nästan kolla om jag kan smita iväg på lunchen och köpa en liten bit...Köpa en svensk brieost, gjord på pastöriserad mjölk och inte äta kanten! Och dessutom bara äta lite
    Nä, nu är du en dålig mamma........... Så respektlöst mot ditt barn!
  • Soffis79

Jag åt också brieost ett par gånger under graviditeten. Min moster som jobbar som sjuksköterska på infektion, sa att under hennes nästan 30 år hade hon bara träffat på ett par stycken som drabbats av den där listeria-bakterien. Så du behöver nog inte oroa dig, men ta det säkra för det säkra och ät inte brieost igen. Lycka till med allt!

Den vackraste stunden i livet var den när du kom Edwin
  • Sunna

Jag är helt galen i chevreost, men jag värmer den i mikron tills den börjat bubbla. Mums!

• DIVGRL
    Familytime skrev 2007-07-19 10:08:30 följande:
    Listeria hos den gravida kvinnan.
    Om den gravida kvinna får en listeriainfektion kan fostret smittas via moderkakan. Detta är mycket ovanligt.

I Sverige får man rapport om cirka 10 fall per år.

Symtomen vid en listeriainfektion är vanligen feber utan andra symtom eller feber och influensalikande symtom (huvudvärk, muskelvärk, illamående).

Om kvinnan under sin graviditet får hög feber bör hon kontakta läkare.

En listeriainfektion kan orsaka för tidig vattenavgång och för tidig förlossning.

Om en kvinna tidigare drabbats av listeria löper hon inte risk för upprepning under kommande graviditeter

Listeria hos fostret och det nyfödda barnet.
    En listeriainfektion kan leda till missfall och fosterdöd.

Barnet kan födas med infektionen och är då svårt sjukt. Barnet kan också insjukna i hjärnhinneinflammation efter födelsen.

Hur stor är risken för att barnet skall smittas under graviditeten?
    Det är mycket sällsynt med listeria under graviditet.

Man vet inte hur stor risken är för att en infektion hos den gravida kvinnan förs över till fostret/barnet, inte heller om risken är olika under olika perioder under graviditeten. De flesta fall upptäcks senare än femte graviditetsmånaden.
  • grav1

det är väldigt osannolikt att brieost du har fått på en restaurang är opastöriserad. Dessa är nämligen ansedda som "finare" och oftast mycket dyra. Antagligen svåra att få tag på i sverige också.
    Har fått för mig (men minns inte varför) att listeriabakterie också skulle göra "vanliga" sjuka, men att ett foster är mer känsligt. Med andra ord borde du märka om du blir sjuk, och därför kan du säkert sluta oroa dig inom kort. Är det ngn som hört samma sak?

Svar på tråden Ätit brieost!!! Hjälp!