Intu Kilshi skrev 2007-07-20 22:07:22 följande:
Personligen tycker jag det känns nog att amma i 1 år? De flesta jag känner har ammat i 6 mån ca. De små juvelerna börjar ju äta fast föda runt 4-6 mån, så jag har inte riktigt förstått varför man ammar superlänge efter det? Men än en gång, det är ju upp till var o en, men någon form av gräns måste det väl ändå finnas på när det inte behövs längre o knappast ger barnet så mkt? Någon skrev att den ammat sin 4 åring o min spontana tanke är, varför? Läste någonstans att själva suget spädbarnen gör när de pressar upp tungen i gomen försvinner runt...ja nu minns jag inte när det var men den fanns inte så värst länge. Det måste väl också ha lite med saken att göra? Skulle det vara meningen att man skulle amma i flera år skulle man väl ha kvar denna reflex samt inte få tänder?
Du får ursäkta mig nu, men du verkar ju inte veta nåt alls om det du skriver om.
Vid 6 mån kan man börja introducera fast föda, i form av smakportioner, för båda mina barn har det tagit rätt lång tid innan maten kom igång.
Själva sugtekniken förvinner runt 5-7 årsåldern, som någon skrev tidigare pga tänder som kommer och gommen ändras.
Näringen i mjölken försvinner inte bara för att man ammar länge, näringen ändras efter barnets behov.
Om man har nåt av det naturligaste, helt utan tillsatser och gifter som det finns i annan mat, att ge sitt barn, varför skulle man då inte ge barnet det?
Plus att det ger en mysig och avslappnande stund för mamman och barnet.
Som Marlene skrev tidigare så rekommenderar WHO delamning i MINST 2 år