• Lina1979

Ammar ni era 1 åringar?

Hur är det mammor? Ammar ni fortfarande?

Själv har jag hållt på att sluta tre gången, men varje gång kommer nåt emmellan.
    Nu är det dock bara en gång per dygn, mest för att jag tycker det är mysigt ich brösten spänner.

Själva då?

Loke är mammas lilla mirakel!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ammar ni era 1 åringar?
  • Marlene

Nä det förstår jag

Anna2006 skrev 2007-07-20 23:02:08 följande:
    Jag hade gärna ammat min dotter lite längre men när hon var 6 månader så hade hon två tänder uppe och två tänder ner. Hon bet tag allt vad hon kunde och kastade huvudet bakåt! Det sprutade blod och efter det så klarade jag inte av att fortsätta, var livrädd varje gång och satt på helspänn...ingen mysig stund längre, tyvärr.
  • Helene m Olivia o Sigrid

Ang, tänder och amningslängd.
    Vilka tänder får de när de är små?? Jo, MJÖLKtänder!!
    Och när tappar de MJÖLKtänderna?? Jo, när vår biologiska amningstid är slut, kring 5-årsåldern, då får de de permanenta tänderna och gommen blir djupare och de KAN inte amma längre!
    Rätt logiskt!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯) bröllop 070707
  • Livsglädjen

Har ingen åsikt om hur länge/kort andra ammar.

Jag ammar min 17-månaders son fortfarande morgon och kväll (och ammade honom även på e.m. när han var 1 år. Tänker fortsätta några veckor till, men slutar kanske när han blir 18 månader.

Han har aldrig tiggt om bröstet (ens när han var liten). Däremot har han hungrigt kastat sig över det när han blivit erbjuden. Slutar om han inte uttrycker att han vill ha bröstet...

• Vasen

Vid ett års ålder blev sonen ammad massvis med gånger på dagarna och oftast ett par gånger på natten också. Han vaknade ofta på nätterna då. Vi slutade, dvs jag drog ner på amningsstunderna en smula och sonen tappade gradvis intresset för att bli ammad när han var runt 20-22 månader ungefär. Senast han ammades var tre veckor innan han fyllde två år. Det är snart två månader sen. Lite vemodigt att ha slutat faktiskt, men lättad över att avslutningen blev helt och hållet odramatisk och att amningen liksom bara fasades ut.

• Tindrande
    Intu Kilshi skrev 2007-07-20 22:07:22 följande:
    Personligen tycker jag det känns nog att amma i 1 år? De flesta jag känner har ammat i 6 mån ca. De små juvelerna börjar ju äta fast föda runt 4-6 mån, så jag har inte riktigt förstått varför man ammar superlänge efter det? Men än en gång, det är ju upp till var o en, men någon form av gräns måste det väl ändå finnas på när det inte behövs längre o knappast ger barnet så mkt? Någon skrev att den ammat sin 4 åring o min spontana tanke är, varför? Läste någonstans att själva suget spädbarnen gör när de pressar upp tungen i gomen försvinner runt...ja nu minns jag inte när det var men den fanns inte så värst länge. Det måste väl också ha lite med saken att göra? Skulle det vara meningen att man skulle amma i flera år skulle man väl ha kvar denna reflex samt inte få tänder?
    Du får ursäkta mig nu, men du verkar ju inte veta nåt alls om det du skriver om.
    Vid 6 mån kan man börja introducera fast föda, i form av smakportioner, för båda mina barn har det tagit rätt lång tid innan maten kom igång.
    Själva sugtekniken förvinner runt 5-7 årsåldern, som någon skrev tidigare pga tänder som kommer och gommen ändras.
    Näringen i mjölken försvinner inte bara för att man ammar länge, näringen ändras efter barnets behov.
    Om man har nåt av det naturligaste, helt utan tillsatser och gifter som det finns i annan mat, att ge sitt barn, varför skulle man då inte ge barnet det?

Plus att det ger en mysig och avslappnande stund för mamman och barnet.

Som Marlene skrev tidigare så rekommenderar WHO delamning i MINST 2 år
  • piiipen

Tindrande: Dina åsikter är ju knappast det korrekta. Jag vet inte nån som ammat 2 år, vet en som ammade 1.5 år det är max. Å jag har ändå jobbat mycke bland ammande folk via jobbet å sådär.

• Bebis

piiipen skrev 2007-07-21 09:19:10 följande:
    Tindrande: Dina åsikter är ju knappast det korrekta. Jag vet inte nån som ammat 2 år, vet en som ammade 1.5 år det är max. Å jag har ändå jobbat mycke bland ammande folk via jobbet å sådär.
    http://www.who.int/topics/breastfeeding/en/
    Ludwig ska stavas med W se bara på Beethoven
  • Mamma Till Leon

Nej. Sluta amma när Leon blivit 11 månader och då amma vi bara på kvällen och morgonen.

Leon 06.07.28
  • NovaAlexandra

vi ammade typ jämt när hon bara var ett år, en liten bäbis-plutt ju. Nu är hon drygt två och ammar bara morgon och kväll.

/mamma till världens bästa Sanna
  • piiipen

Japp där ser ni,
    "Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age"

Seriöst man behöver inte amma längre än 1 år. Sen är det nog mest för mammans skull man fortsätter. Typ att hon vill hålla vikten eller nåt annat galet. Såg ni inte det desperate housewifes avsnittet när lynette gav en pojke oboy å han vart så glad å inte ville amma mer å hans mamma börja böla

Svar på tråden Ammar ni era 1 åringar?